مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

مراحل رشد و نمو - عوامل موثر در رشد - رشد ذهني نوزادان - رشد ذهني كودكان - رشد كنترل ادرار

 

رشد جابجايي حركتي

هر كودكي براي اينكه راه رفتن ، دويدن و... را بياموزد ابتدا لازم است توانايي كنترل سر خود را بدست آورد . بنابراين وقتي كودك در سن 4 هفتگي شروع به بلند كردن سر خود مي كند در واقع نخستين تلاشها را براي راه رفتن مي كند.

بنابراين كنترل سر نخستين مرحله اساسي در جابجايي حركتي است.برخي بچه ها قبل از اينكه ياد بگيرند راه بروند ممكن است بياموزند با روشهاي ديگري از مكاني ديگر نقل مكان كنند برخي از آنها بوسيله غلتيدن ، برخي با جهشهاي متوالي روي نشيمنگاه خود وبرخي باكمك يك دست و يك طرف باسن يا هر دو دست و دو طرف باسن و برخي ديگر با چهار دست و پا حركت مي كنند .

نوزاد: سرش را به يك سمت كه ترجيح مي دهد بر مي گرداند ، چه به پشت و چه روي شكم خوابيده باشد و دستها و پاهايش را به داخل بدنش جمع مي كند .

4هفتگي : هنوز عضلات گردن كودك ضعيف است ،سر او پايين مي افتد مگر اينكه نگهش داريد ، اگر به رو خوابيده باشد مي تواند چانه اش را چند ثانيه از روي تشك بردارد و اگر در وضعيت نشسته نگه داشته شود ممكن است چند لحظه سرش را بالا بگيرد.

6هفتگي : كودك مي تواند صورتش را تا زاويه 45 درجه نسبت به تشك بالا بياورد . در موقعيت نشسته بودن سرش كمتر مي افتد و وقتي رو به پايين نگهداشته شود سرش را براي چند دقيقه در امتداد بدن نگه مي دارد . زانوها و باسن او به اندازه گذشته جمع نمي شوند .

8هفتگي : كودك مي تواند در حالت ايستاده يا نشسته يا دمر سر خود را در امتداد بدن نگه دارد .

12هفتگي : كودك مي تواند در حالت دمر سر خود را دائما بالا نگه دارد و اگر او را به حالت نشسته يا تكيه داده قرار بدهيد به ندرت سرش مي افتد .

16هفتگي : كودك دوست دارد بنشيند و به اطراف نگاه كند ولي با كمك شما . هنگامي كه او را مي كشيد تا بنشيند سرش كمي افتادگي پيدا مي كند ، او مي تواند سرش را راست نگه دارد و در حالت دمري مي تواند مستقيما به شما نگاه كند .

20هفتگي : كودك سرش را بطور كامل كنترل مي كند .در حالت نشسته نگاه كردن به اطراف سرش نمي افتد .

24هفتگي : كودك مي تواند مقدار زيادي از وزنش را روي ساعدهايش بيندازد ، در حاليكه دستهايش را به عنوان تكيه گاه جلو گذاشته مي نشيند . دستهايش را دراز مي كند تا بلندش كنيد .

28هفتگي : كودك مي تواند وقتي روي شكم خوابيده است وزن خود را با يك دست تحمل كند ، وقتي به پشت خوابيده سر خود را خود به خود بلند و هنگامي او را سرپا نگه مي داريد تمام وزنش را روي زانوها و باسن خود كه صاف نگه داشته تحمل كند .

32هفتگي : براي حركت كردن تلاش مي كند ، براي رسيدن به اسباب بازي هايش دست خود را دراز مي كند . ممكن است بدن خود را به عقب وجلو تكان دهد . اگر دستهايش را نگهداريد بالا و پايين مي پرد.

36هفتگي : كودك با تكيه كردن به چيزي مي تواند تمام وزن خود را روي پاهايش نگه دارد ، مي تواند 10 دقيقه بنشيند . به جلو و طرفين خم شود . متعادل بماند ، ممكن است بغلتد يا تلاش كند چهار دست و پا حركت كند .

40هفتگي : كودك حركت مي كند و مقدار كمي روي دستها و زانوهايش به جلو مي رود . او ميتواند خود را به بالا بكشد و در حالت نشسته تنه خودرابه اطراف مي چرخاند و عضلات جانبي تنه او در حال قويتر شدن هستند .

44هفتگي :علاوه براينكه در حالت نشسته كاملا حركت مي كند با چهار دست و پا نيز به همه جا مي رود و وقتي ايستاده است مي تواند پاي خود را از زمين بلند كند .

48هفتگي : كودك با گرفتن دستش به اثاثيه به پهلو حركت مي كند اگردودست اورا بگيريد به جلو حركت مي كند . در حالت نشسته به عقب برمي گردد و چيزي را برمي دارد .

يك سالگي : اگر فقط يك دست كودك خود را بگيريد او مي تواند راه برود . موقع چهار دست و پا كردن اين كار را روي كف دستها و پاهايش انجام مي دهد .

13 ماهگي : كودك مي تواند به تنهايي بايستد و حتي اولين قدم خود را به تنهايي بردارد .

15 ماهگي : كودك مي تواند روي زانوهايش خم شود و بدون كمك بدنش را براي نشستن پايين آورد . او ميتواند بايستد ، چهار دست و پا از پله ها بالا برود و راه برود .

18ماهگي : كودك در حاليكه هر دو پا را روي هر پله مي گذارد ، بدون كمك ديگران از پله ها بالا مي رود هر چند بايد دست خود را به جايي بگيرد ، با ثبات بيشتر راه مي رود و مي دود و به ندرت مي افتد .

21 ماهگي : كودك بدون اينكه بيافتد اشياء را از زمين برمي دارد ، به آساني به عقب راه مي رود ، با سرعت توقف مي كند و كنجها را دور مي زند . بازي مثل فوتبال را راحت انجام مي دهد .

دو سالگي : كودك از حركاتي مثل رقص لذت مي برد. او مي تواند بدود و به راحتي چمباتمه مي زند .

5/2 سالگي : كودك مي تواند بپرد و پاهايش را از زمين جدا كند و مي تواند روي سر پنجه راه برود و نيز مي تواند خواهر يا برادر كوچكترش را روي پاهايش بنشاند.

3 سالگي : كودك مي تواند با گذاشتن هر پا روي يك پله از پله ها بالا برود ، از روي پله آخر بپرد ، لحظه اي روي يك پا بايستد و هنگام را رفتن دستهايش را تاب بدهد و سه چرخه سواري كند .

4سالگي : كودك كاملأ فعال و هماهنگ شده است ، مدام به اين سو و آنسو مي رود ، مي جهد و مي پرد ، با طي كردن هر پله با يك پا به سرعت از پله ها پايين مي رود و يك فنجان مايع را بدون ريختن حمل مي كند .

5 سالگي : كودك مي تواند روي يك خط مستقيم راه برود ، يك پا در ميان طناب بازي كند . از اسباب بازيها و بازيهايي با حركات سريع لذت مي برد .

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

مراحل رشد و نمو - عوامل موثر در رشد - تكامل حركتي - رشد ذهني كودكان - رشد كنترل ادرار

 

رشد ذهني نوزاد تا شش هفتگي :

كودك از بدو تولد شروع به فهميدن مي كند . روز اول گوش مي كند روز سوم وقتي كه با او صحبت مي كنيد گوش مي دهد و واكنش نشان مي دهد. روز نهم چشمانش به سمت صدا حركت مي كند.روز چهاردهم مادر خود را مي شناسد.روز هيجدهم صدا در مي آورد و روز بيست وچهارم با شنيدن صداي مادر دهان خود را تغيير شكل مي دهد.براي پرورش رشد ذهني كودك در اين مرحله به نكات ذيل توجه داشته باشيد :

  1. كودك از فاصله 25 سانتي متري قادر به ديدن اشياء رنگي مي باشد .بنابراين اشياء رنگي يا انگشتان خود را درهمين فاصله براي او تكان دهيد .
  2. سعي كنيد كودك تمام علايم و حركات را ببيند .
  3. حواس كودك را تحريك كنيد .
  4. با كودك صحبت كنيد و براي او آواز بخوانيد .

تقويت رشد ذهني كودك در 4 هفتگي :

در اين هفته كودك حركات صحبت كردن را مي فهمد و دهانش را به تقليد از صداي مادر باز و بسته مي كند . عكس العمل او با توجه به آهنگ صداي مادر متفاوت است اگر با آرامش با او صحبت كنيد ساكت مي شود و اگر با خشونت با او صحبت كنيد دچار اضطراب مي شود .براي تقويت رشد ذهني كودك دراين مرحله به نكات ذيل توجه داشته باشيد :

  1. با صداي موزون و آهنگين با كودك صحبت كنيد .
  2. براي او لالايي بخوانيد .
  3. او را در آغوش بگيريد و آرام تكان دهيد .

رشد ذهني كودك در شش هفتگي :

در اين مرحله وقتي با او صحبت مي كنيد لبخند مي زند و صداهاي كوتاه و حلقي از خود در مي آورد و سرش راتكان مي دهد .براي تقويت حافظه او به نكات ذيل توجه داشته باشيد :

  1. براي جلب توجه كودك اسباب بازي را به حوزه ديد او نزديك و دور كنيد .
  2. هنگام در آغوش گرفتن كودك چهره خندان وشاداب خود را حفظ كنيد .
  3. تماس چشمي خود را با كودك حفظ كنيد .
  4. از جهات مختلف با او صحبت كنيد تا صداها را از جهات مختلف بشنود .

رشد ذهني كودك از 8 هفتگي تا16 هفتگي :

دراين مرحله كودك به اشيا مختلف خيره مي شود وبا نگاه كردن در جهت صداها و حركات به محيط اطراف خود توجه نشان مي دهد . براي تقويت حافظه كودك به نكات ذيل توجه داشته باشيد :

  1. با گذاشتن بالش در پشت كودك او را به حالت نيمه نشسته قرار دهيد تا بتواند به اطراف خود بهتر توجه كند.
  2. در اطراف كودك اسباب بازي هاي كوچك و متنوع با رنگهاي روشن قرار دهيد .
  3. شعرهاي كودكانه براي او بخوانيد .
  4. دستهايش را به او نشان دهيد .

رشد ذهني كودك در 12 هفتگي :

دراين مرحله وقتي با او صحبت مي كنيد خوشحالي و هيجان خود را با لبخند زدن و جيغ زدن وتكان دادن بدن و سر خود ابراز مي كند.براي تقويت حافظه كودك به نكات ذيل توجه كنيد :

  1. شادي خود را به او نشان دهيد .
  2. اسباب بازيهاي كوچك با وزنهاي مختلف و جنسهاي مختلف را براي تمرين گرفتن و لمس كردن به او بدهيد .
  3. شعرهاي كودكانه را با زبان كودكانه براي او بخوانيد .
  4. از بازيهاي جسماني ساده مانند تكانهاي ملايم ، خم كردن زانو و كشيدن آرام دستهاي او استفاده كنيد.

رشد ذهني كودك در 16 هفتگي :

دراين مرحله كودك اشيا و مكانهاي آشنا را مي شناسد و كارهاي هميشگي را درك مي كند . او با ديدن سينه مادر و يا بطري شير هيجان زده مي شود و به اسباب بازيهاي جديد ، افراد جديد و حسهاي جديد علاقمند مي شود.براي تقويت حافظه كودك به نكات ذيل توجه كنيد :

  1. حس كنجكاوي او را ارضاء كنيد .
  2. براي تقويت حس كنجكاوي و تقويت احساس او درباره آنچه كه او مي بيند و احساس مي كند، صحبت كنيد .
  3. از اسباب بازيهاي متنوع با شكلها و جنسهاي مختلف استفاده كرده در اختيار او قرار دهيد، زيرا اسباب بازيها مسايل مختلفي را به كودك مي آموزد .
  4. بهتر است اسباب بازيها صدادار باشد .

رشد ذهني كودك در 20 هفتگي:

در اين مرحله از رشد ذهني ، كودك ، بازي كردن از جمله آب بازي در حمام را دوست دارد .هنگام نگاه كردن در آينه لبخند مي زند و سر را بطرف صدا مي گرداند و اشياء را نوازش مي كند ، دست و پاهايش را براي جلب توجه تكان مي دهد.راههاي كمك به تقويت رشد ذهني كودك :

  1. براي اينكه كودك بياموزد كه به خواستهايش پاسخ داده مي شود ، هنگاميكه سعي مي كند، توجهتان را جلب كند ، با ايجاد صدا و ارتباط چشمي و حركت كردن بطرف او پاسخ دهيد .
  2. افراد غريبه را به كودك معرفي كنيد.
  3. او را هميشه به اسم صدا كنيد .
  4. با او بازي كنيد .
  5. همرا با كودك بخنديد .
  6. كودك از بازيهايي مانند دالي كردن لذت مي برد .

رشد ذهني كودك در 24 هفتگي :

در اين مرحله از رشد ذهني ، كودك باشنيدن صداي پا هيجان زده مي شود ، با تصوير خود در آينه صحبت مي كند و با دهانش حباب توليد مي كند ، از ديدن غريبه ها خجالت مي كشد و گاهي از خود ترس نشان مي دهد و از مزه بعضي غذاها بدش مي آيد .راههاي كمك به تقويت رشد ذهني كودك :

  1. كودك در اين مرحله براي اينكه بغلش كنيد دستهايش را بطرف شما دراز مي كند ، با آغوش باز به سوي او برويد و اسم او را صدا بزنيد و نشان دهيد كه داريد بطرفش مي آييد .
  2. بازيهاي بده بستاني انجام دهيد از قبيل دادن اشيا به كودك و پس گرفتن آن
  3. در كارهاي مختلف در جهت كمك به اراده ايجاد و تغيير اشيا مانندهل دادن توپ (و آموزش اينكه توپ مي غلتد ) با كودك همكاري كنيد .
  4. رفتارهايي را كه براي جلب توجه انجام مي دهد با پاسخ دادن تقويت كنيد .

رشد ذهني كودك در 28 هفتگي :

در اين مرحله او مي تواند شروع به مكالمه كند و نام خود را مي داند ، در مورد خوردن غذا استقلال نشان مي دهد . كودك در اين مرحله هر كاري را مي بيند منتظر تكرار آن مي ماند و شروع به تقليد كارهاي ساده مي كند .راههاي كمك به تقويت رشد ذهني كودك :

  1. غذاهايي را كه كودك مي تواند با انگشت بخورد آماده كنيد با اين روش كودك به غذا خوردن مستقل تشويق مي شود .
  2. آينه را مقابل صورت كودك نگاه داريد و اسم او را صدا بزنيد تا تصوري از خود داشته باشد .
  3. حس خود آگاهي كودك را تقويت كنيد .
  4. نام او را بلند صدا بزنيد .

رشد ذهني كودك در 32 هفتگي :

دراين مرحله كودك اراده و تصميم خود را بروز مي دهد . به عنوان مثال بطرف اشيايي كه خارج از دسترس است مي رود و شروع به درك كلمات مي كند و مي داند كلمه نه يعني چه . كودك علاقه زيادي به بازي با اسباب بازيهايش دارد و بر روي اسباب بازيهايش تمركز حاصل مي كند و به دنبال اسباب بازي كه انداخته است مي گردد .

راههاي تقويت رشد ذهني كودك :

  1. كودك به آب بازي علاقه زيادي دارد. ظرفي را به كودك بدهيد كه در آن آب بريزد و خالي كند.
  2. براي تقويت حس استقلال در كودك اجازه بدهيد كه كودك خودش غذا بخورد .
  3. اسباب بازيهاي كودك را كمي دور از دسترس قرار دهيد و هر زمان آنها را خواست در اختيارش بگذاريد .

رشد ذهني كودك در 36هفتگي :

در اين مرحله وقتي صدايش مي زنيد رويش را برمي گرداند و دستهايش را براي شستن دراز مي كند تا شسته شود ولي از ليف حمام دلخور است . بازيها و شعرهاي آشنا را مي شناسد. كودك در قسمتهاي مناسب مي خندد و قادر به پيش بيني حركات است .راههاي تقويت رشد ذهني كودك در اين مرحله:

  1. براي كودك مفهوم زندگي ، كارهاي روزمره را با تاكيد به كودك يادآوري كنيد مثلا الان وقت غذا خوردن است ، الان وقت خواب است .
  2. اسباب بازيهاي صدادار تهيه كنيد و با وسايل بي خطر منزل اجازه دهيد كه كودك بازي كند .
  3. كارهاي روزمره را به دقت براي كودك شرح دهيد.

رشد ذهني كودك در40 هفتگي :

كودك در حال آشنا شدن با كارهاي روزمره است.مثلا پاهايش را براي پوشيدن جوراب جلو مي آورد، باي باي مي كند .اگر بپرسيد بابا كجاست ؟ به دنبال پدرش مي گردد . بعضي اشعار كودكانه را مي شناسد و حالا او ميداند كه عروسك چيست و آنرا نوازش مي كند. راههاي تقويت حافظه كودك :

  1. اسباب بازيهاي صدادار مانند جغجغه در اختيار او بگذاريد.
  2. يك عروسك نرم در اختيار او قرار دهيد و نحوه پوشاندن و درآوردن لباس را به او نشان دهيد .
  3. بازيهاي انداختن و برداشتن اشيا، قايم باشك بازي با اسباب بازي ( براي تقويت حافظه او) و دالي بازي را انجام دهيد .
  4. گذاشتن اشيا را در داخل ظروف و خارج كردن آنرا به كودك نشان دهيد .

رشد ذهني كودك در44 هفتگي :

كودك در اين مرحله شكلهاي كتاب را نشان مي دهد ولي روي آنها زياد تمركز نمي كند . اسباب بازيهاي خود را دايم پرت مي كند و به دنبال آنها مي گردد . با اين روش مفهوم داخل و خارج و اينجا و آنجا را مي فهمد .راههاي كمك به تقويت حافظه كودك :

  1. كتابهاي مختلف رابراي كودك بخوانيد .
  2. ميزان تمركز كودك را با قصه گويي در مورد شيئي كه به آن نگاه مي كند افزايش دهيد .
  3. بازي دس دسي را انجام دهيد و دست زدن را به كودك ياد بدهيد .
  4. رابطه علت و معلول را به اونشان بدهيد مثلا ستوني از مكعبها را واژگون كنيد وبگوييد همشون مي افتند .
  5. دست كودك را بگيريد و به اشكال كتاب اشاره كنيد و نام آنها را تكرار كنيد.

رشد ذهني كودك در 48 هفتگي :

كودك علاقه شديدي به كتابها و اشكال موجود در كتاب دارد و دوست دارد كه به شكلهاي موجود در كتابها اشاره شود . كودك نام خود را تكرار مي كند او علاقه شديدي به شوخي كردن دارد و به خاطر خنده حاضر است تكرار حقه هايي كه شما را مي خنداند انجام دهد و قادر است با تكان دادن سر ، نه بگويد.راههاي كمك به تقويت رشد ذهني كودك :

  1. كارهاي كه كودك قادر به تقليد آنها است انجام دهيد.
  2. نام اشياء و قسمتهاي بدن كودك را تكرار كنيد .
  3. براي ارتباط كودك با دنياي خودش كارهاي روزمره را تكرار كنيد .
  4. داستانهاي مختلف براي كودك بگوييد .

رشد ذهني كودك در يك سالگي :

كودك مي تواند احساسات خود را به نمايش بگذارد و بوسيدن را خوب درك مي كند . او مي تواند اسباب بازي خود را بلند كند و به مادر بدهد . او مي تواند دو يا سه كلمه با معني به زبان بياورد و ممكن است شكلي را دركتاب بشناسد و به آن اشاره كند . او شروع به فهم پرسشهاي ساده مي كند.راههاي تقويت حافظه كودك :

  1. براي تحريك قوه تخيل كودك براي او داستانهاي كوتاه بخوانيد .
  2. ابرازمحبت او را با نوازش كردن عروسك ، و يا در آغوش گرفتن يا با بوسيدن تقويت كنيد.
  3. داستانهاي مربوط به حيوانات و بچه هاي آنها براي كودك لذت بخش است .
  4. كمك كنيد تا با صداي جانوران آشنا شود.

رشد ذهني كودك در 21ماهگي :

كودك قادر است كه درخواست غذا ، نوشيدني ، اسباب بازي و رفتن به دستشويي را بكند و كارهاي ساده را مي تواند انجام دهد وكم كم قادر به درك درخواستهاي پيچيده مي باشد گاهي براي جلب توجه دست مادر را مي گيرد.راههاي تقويت حافظه كودك :

  1. خصوصيات هرچيزي رابراي او شرح دهيد .مثلا پتو نرم است ، پرنده پرواز مي كند .
  2. با رنگهاي اشياء او را آشنا سازيد .
  3. اعداد را با انگشتان خود به او نشان دهيد و سپس از انگشتان كودك استفاده كنيد .
  4. كلمات متضاد مثل زبر و نرم ، گرم و سرد را به او بياموزيم .
  5. خواص اشيا را به كودك بگوييم مثلا اگر شيئي سفت است به او بگو ييم اين اسباب بازي سفت است .

رشد ذهني كودك در دو سالگي :

كودك بسياري از نامها و اشيا را در ذهن خود جاي داده و در حال سرعت بخشيدن به افزايش اطلاعات خود مي باشد . او مي تواند خصوصيات اشيا آشنا را شرح دهد . فرمانهاي پيچيده را اجرا مي كند او قادر به پيدا كردن اشيايي است كه قبلا با آن بازي مي كرده . او هم صحبت مي كند و هم پرسش مي كند .راههاي تقويت حافظه كودك :

  1. راههاي استفاده از ابزارهاي ساده مثل بيلچه را به اونشان دهيد .
  2. با قرار دادن مداد، دفتر و لوازم نقاشي به كودك او را در كشيدن نقاشي تشويق كنيد.
  3. داستانهاي طولاني تر و قصه هاي خيالي براي كودك بخوانيد.
  4. علاقه كودك را به موسيقي و نوارهاي قصه هاي كودكانه و نوارهاي موسيقي وقصه تقويت كنيد .
  5. هوش سه بعدي كودك را با تهيه اسباب بازي يا جعبه هايي كه شكلهاي مختلف در شكافهاي مخصوص آن جعبه قرار مي گيرد تقويت كنيد .

رشد ذهني كودك در 15ماهگي :

دراين مرحله از رشد ذهني كودك قادر است كه اجزاي بدن خود و اشيا داخل كتاب را بشناسد و صداي حيوانات را در بياورد . قادر به حمل اشيا ساده است و مي تواند لباسهايش را درآورد.راههاي تقويت حافظه كودك :

  1. او را تشويق كنيد تا در انجام دادن كارهاي ساده و كوچك روزانه مثل مرتب كردن و گذاشتن وسايل در جايشان به شما كمك كند .
  2. براي ساختن جمله هاي ساده به كودك كمك كنيد.
  3. آشنا كردن كودك بامفهوم مالكيت مثل اين ماشين مال منه ، اون توپ تويه
  4. احساس موفقيت را در كودك تقويت كنيد .
  5. احساس غرور را در كودك تقويت كنيد .

رشد ذهني كودك در18 ماهگي :

در اين مرحله از رشد ذهني اگر نام اشياء را ببريم كودك به آنها اشاره مي كند و تلاش مي كند كه كارهاي ساده روزمره را انجام دهد . و از كارهاي بزرگتر تقليد كند .راههاي تقويت قوه ذهني كودك :

  1. رشد زباني كودك به حافظه و ادراك كودك بستگي دارد . مي‌توانيم از طريق تكرار يادگيري كودك را تشويق كنيم .
  2. با كودك زياد صحبت كنيم .
  3. ضماير ملكي را به كودك بياموزيم مثل دستمو بگير ، دستتو بده .
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

مراحل رشد و نمو - عوامل موثر در رشد - تكامل حركتي - رشد ذهني نوزادان - رشد كنترل ادرار

 

رشد ذهني كودكان 

وزن مغز كودك در طول سال اول زندگي دو برابر مي شود . اين افزايش تا حدودي ناشي از افزايش تعداد سلولهاي مغزي و تاحدودي به دليل رشد اتصالات بين سلولها و قسمتهاي مختلف مغز است . يادگيري از طريق اين اتصالات شروع مي شود و بدون اين اتصالات ما قادر به فكر كردن نخواهيم بود . اين اتصالات در نوزاد هنگاميكه وي به چيزي علاقمند مي شود و تلاش ذهني مي كند و همچنين هنگام تحريك هر يك از حواس كودك شروع به تشكيل شبكه مي كند بنابراين از بدو تولد هر صدا ،تصوير ، تماس احساس ، بو ، مزه موجب ساخته شدن اتصالات بيشتري مي شود .

براي پيشرفت رشد ذهني كودك مي بايد حواس بينايي ، شنوايي ،حافظه و مهارتهاي حركتي باهم پيش بروند قواي عقلي كودك براي اينكه در اطراف او چه مي گذرد وابسته به حواس و حركات بدن مي باشد . به عنوان مثال بدون بينايي كودك نمي تواند يك اسباب بازي را ببيند و بدون حافظه اسباب بازي مورد علاقه اش او را هيجان زده نمي كند .بدون هماهنگي مغز و عضلات كودك نمي تواند دستش را بسوي اسباب بازي در حال حركت دراز كند . بدون هماهنگي دست و چشم كودك نمي تواند اسباب بازي را بگيرد و بدون گرفتن اسباب بازي كودك نمي تواند تصوري از آن اسباب بازي داشته باشد . همگام با افزايش درك عمومي بسياري از مهارتهاي مغزي و بدني به سرعت رشد مي كند عواملي چون شخصيت كودك ، اجتماعي بودن و محيطي كه براي كودك فراهم مي شود ميتواند كمك موثري در رشد و توسعه مغز كودك باشد اين كمكها بخصوص در سالهاي اول و سوم زندگي كه مغز جهش هاي رشدي عمده اي را به عمل مي آورد حايز اهميت است .

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

مراحل رشد و نمو - عوامل موثر در رشد - تكامل حركتي - رشد ذهني نوزادان - رشد ذهني كودكان 

  

رشد كنترل ادرار 

  • زمان توانايي كنترل ادرار در كودكان متفاوت است و بسته به اين است كه چه وقتي سيستم ادراري آنها تكامل كافي براي اين موضوع را پيدا كند .يعني سيستم عصبي و عضلاني مثانه و مغز تكامل كافي را يافته باشند . كودك قبل از 15 ماهگي به زحمت مي تواند حتي براي چند ثانيه ادرار خود را نگه دارد . اين موضوع تا 5/2 سالگي ادامه دارد . بعد از سن يك سالگي ، كودك به اصطلاح لجباز مي شود بنابراين اگر او را مجبور به كاري بكنيد ، منفي كاري ميكند و از اطاعت سر باز مي زند . بنابراين آموزش ادرار كردن و آداب دستشويي و يا نشستن روي لگن را زودتر از موعد شروع نكنيد . اگر زياد اصرار كنيد ، نتيجه معكوس مي گيريد . هيچ چيز بيشتر از اين كودك را راضي نمي كند با ادرار كردن بي موقع مادر دچار سر درگمي كند .
  • اجازه دهيد كودك متناسب با خصوصيات خود كم كم رشد كند و آداب دستشويي را بياموزد . هيچ راهي براي زودتر شروع كردن آداب دستشويي وجود ندارد . شما بايد براي كمك به كودكتان تنها زماني كه او نشان مي دهد كه مي خواهد ادرار كند سريعا براي او لگن بياوريد .
  • البته اگر از موعد مقرر گذشت و كودك شما باز هم بي اختياري ادراري داشت و نحوه كنترل ادرار را نياموخت بايد نقص هاي عضوي و عصبي رد شود . ممكن است مثانه كم حجم ، انسداد پيشابراه و حالب نابجا وجود داشته باشد .
  • تا حدود 15 ماهگي كودك هيچ گونه احساسي از داشتن ادرار ندارد . در 15 ماهگي كودك كم كم احساس دفع ادرار دارد ولي نمي تواند آنرا نگه دارد و بايد سريعا آنرا تخليه كند . در اين سن مي توانيد از او بپرسيد آيا نياز به دستشويي دارد يا خير و البته از هرگونه بي اختياري كه اتفاق مي افتد چشم پوشي كنيد .
  • در سن 21 ماهگي كودك دچار تكرر ادرار مي شود و دفعات خيس كردن هم افزايش مي يابد . شما باز هم بايد صبر و حوصله به خرج دهيد و از جار و جنجال بپرهيزيد و صرفا لباس او را عوض كنيد . پرسش در مورد داشتن ادرار را ادامه دهيد و هر بار كه كودك شما با موفقيت از لگن استفاده كرد كاري كنيد كه بفهمد از اين موضوع راضي و خوشنود هستيد .
  • از وسواس به خرج دادن بپرهيزيد و كودك خود را مجبور به نشستن روي لگن نكنيد چون نتيجه معكوس خواهيد گرفت .
  • در سن دو سالگي كودك شما مي تواند به تنهايي روي لگن بنشيند و از اين موضوع احساس غرور مي كند . حتي ممكن است از شما بخواهد او را تنها بگذاريد . شما بهتر است به اندازه كافي به كودك آزادي دهيد و از او حمايت كنيد . از اشتباهات او خرده نگيريد . با اينكار حس اعتماد به نفس را در كودكتان تقويت مي كنيد .
  • در 2/5 تا3 سالگي كودك مي تواند كنترل ادرار خود را به دست بياورد و شما با اطمينان مي توانيد اور ا روزها پوشك نكنيد . در ابتدا انتظار نداشته باشيد كه شبها هم خشك بماند ولي اگر سه شب متوالي خشك بود به او پوشك نپوشا نيد و البته تا مدتي از لايه پلاستيكي در تشك كودك استفاده كنيد.

     

    نکات قابل توجه

  • دخترها معمولا زودتر از پسرها كنترل ادرار و مدفوع خود را به دست مي آورند . اكثر كودكان زودتر و يا ديرتر از موعد مقرر كنترل ادرار به دست مي آورند . بعد از 18 ماهگي اكثر كودكان روز ها خود را خيس نگه نمي دارند ، بعد از دو سالگي نيمي از آنها شبها خود را خيس نمي كنند . بعد از سه سالگي(سه چهارم) كودكان شب و روز كنترل ادرار دارند و 90 در صد كودكان در سن 5 سالگي شبانه روز خشك مي مانند .

  • سير رشد كنترل ادرار تسريع نمي شود ولي توسط والدين مقرراتي يا وسواسي كند مي شود و يا توسط والديني كه اصلا اهميتي به آداب دستشويي رفتن نمي دهند .

  • هرگز كودك را به خاطر اينكه خودش را خيس مي كند تنبيه نكنيد .

  • وسواس بيش از حد در مورد آداب دفعي باعث مي شود كودك شما در آينده دچار اختلالات شخصيتي شود.

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 مرتباً درخواست دارد - نق ميزند - نمي تواند از والدين جدا شود - كج خلقي مي كند - بدغذايي مي كند - دروغ مي گويد - شب ادراري دارد

 

به دستورات عمل نمي كند 

 

همه پدران و مادران با عدم پيروي كودك از دستورات مواجه شده اند . ممكن است تمام روز را در حال بحث كردن و تكرار كردن حرفها براي او باشند و از نق زدن ها و كلك زدن هاي او به ستوه آمده باشند.

اولين چيزي كه بايد در مورد دستور دادن به كودك به خاطر داشت اين است كه تعداد درخواستها و فرامين معقول باشد و دومين اصل اينكه در كلام و رفتار ، خوشايند و منطقي باشيد .

گاهي علت اينكه كودك از انجام فرامين سرباز مي زند اين است كه او مي داند اگر كار را انجام ندهد ، بارها و بارها تكرار مي شود و در نهايت پدر و مادر عصباني مي گردند و يا تسليم مي شوند .

اگر كودك شما دقيقا فهميده است شما از او چه خواسته ايد ولي از شما تبعيت نمي كند ، راه هاي ذيل را امتحان كنيد :

در دستورات دقيق باشيد : براي كودك دستورات را تفهيم كنيم . به عبارتي به او بفهمانيم منظور ما از (( اسباب بازيهايت را جمع كن )) چيست و به چه شكلي بايد آنها را انجام دهد و همچنين دستورات بايد دانه به دانه داده شوند و از كودك انتظار نداشت همه آنها را بفهمد . پس :

  • كاري كه مورد نظر ماست را با كلمات ساده و قابل فهم بيان كنيم .
  • تعداد دستورات را محدود كنيم .
  • اگر مي خواهيد جواب (( نه )) نشنويد به كودك مجال انتخاب ندهيد . درخواست را طوري مطرح نكنيد كه او در جواب شما (( نه )) بگويد . مثلا به جاي اينكه بگوييد (( مي خواهي اسباب بازي هايت را الان جمع كني ؟ )) بگوييد (( بهتره الان اسباب بازيهايت را جمع كني ! )) و يا اگر مي خواهيد از حالت دستوري خارج شويد بگوييد (( تا ده مي شمرم اگر تونستي اسباب بازي هايت را جمع كني برنده اي ! ))

توجه كودك را جلب كنيد : كودكان هنگام بازي اكثر اوقات غرق كارشان مي شوند و واقعا متوجه نمي شوند كه والدين آنها چه مي گويند . به همين دليل وقتي از او كاري خواستيد اول توجه او را به طور كامل جلب كنيد و بعد از او بپرسيد تا توضيح دهد شما از او چه خواسته ايد تا مطمئن شويد كه او دستورات را درك كرده است .

پي گير باشيد و... توجه داشته باشيد وقتي از كودك چيزي مي خواهيد ، بلافاصله آنرا فراموش نكنيد . اگر حوصله آنرا نداريد اصلا دستوري صادر نكنيد . در غير اينصورت كودك مي آموزد دستورات پدر و مادرش را ناديده بگيرد و مي داند كه برايش هيچ اتفاقي نيفتاده است . در حين اينكه كودك كارش را انجام مي دهد او را زير نظر بگيريد و البته با ديد مثبت به او نگاه كنيد و دايم از او ايراد نگيريد . حتي مي توانيد كارها را براي او به صورت يك بازي درآوريد .

تحسين نكته قابل توجهي است . هرگاه او شما را اطاعت كرد تشويق را فراموش نكنيد :(( ممنون كه اسباب بازي هايت را جمع كردي و اتاقت را مرتب كردي ! )) . حتي مي توانيد گاهي با او همراه شويد و پاداش هم برايش در نظر بگيريد (( وقتي تختت را مرتب كردي مي تواني با ماشينت بازي كني !))يا (( واقعا خسته شدي بيا آب ميوه بخوريم !)).

در مقابل حرف گوش نكردن كودك چه كنيم ؟

اگر همه اين كارها را انجام داديد و نتيجه نگرفتيد او به دستورات شما بي توجه شده است و يا مي گويد (( به من چه !)) ، (( نمي خوام )) بايد راهكارهاي ديگر را امتحان كنيد .

دستورات را تكرار كنيد : اگر او گوش نكرد با لحني مطمئن دوباره تكرار كنيد و او را وا داريد كه بين دو حالت يكي را انتخاب كند :((پسرم اگر اسباب بازي هايت را الان جمع نكني ، به تو كمك مي كنم با هم اونو انجام بديم و بعد هم جريمه ميشي)) و يا ((همين الان اتاقت را مرتب كن يا جريمه ات مي كنم و باز هم بعدش بايد اتاقت را تميز كني))

جريمه مي تواند ، محروميت از چيزي باشد كه او دوست دارد ، مثل خوردن بستني ، تماشا كردن تلويزيون و يا محروم شدن از يك اسباب بازي مورد علاقه .

دست كودك خود را بگيريد و او را وادار به انجام كار كنيد : دست او را بگيريد و مثلا اسباب بازي هايش را با دست او كه در دست شماست جمع كنيد . و كودك را وادار كنيد كه با نظارت شما كارش را انجام دهد .

اگر كودك در پاسخ به شما از چرا استفاده مي كند ((چرا من جمع كنم ؟)) و يا سؤالي مشابه ، مي خواهد از زير بار مسئو ليت شانه خالي كند ، دستور خود را بارها و بارها تكرار كنيد و بصورت كاملا همانند : (( حتما الان اسباب بازي هايت را جمع كن .... حتما الان اسباب بازي هايت را جمع كن ! )).

 

نحوه رفتار با كودك کودک و خانواده - مراحل رشد اجتماعي - بيماري ترس از مدرسه - چپ دستي كودكان - چند آزمون