اهميت صرف صبحانه - نيازهای تغذيه ای در سنين مدرسه - رفتار تغذيه ای نامطلوب - سوء تغذيه و تاثير آن بر يادگيری - كم خوني فقر آهن و اثر آن بر قدرت فراگيري
تغذیه دانش آموزان
- بطور كلي در سنين مدرسه، رشد كودك با سرعت كمتري ادامه دارد و عوامل ژنتيكي ، تغذيه خوب و محيط در سرعت رشد او موثر است . كمبودهاي تغذيه اي كودك را از رشد بالقوه اي كه مي تواند داشته باشد باز مي دارد.
- انرژي و مواد مغذي مورد نياز كودكان در اين سنين بستگي به اندازه بدن، سرعت رشد و ميزان فعاليت آنها دارد . بنابراين يك الگوي غذايي يكسان براي دانش آموزان نمي توان تعيين كرد .
- تشويق كودكان به ورزش موجب سوختن كالري دريافتي روزانه ، شادابي و جلوگيري از چاقي كودكان مي شود .
- سرعت رشد كودكان روز به روز در حال تغيير است بنابراين دريافت روزانه آنها از نظر انرژي و مواد مغذي و بطور كلي مقدار غذاي مصرفي آنها روز به روز تغيير مي كند.
- سوء تغذيه در اين دوران موجب كاهش سرعت رشد جسمي و توانمندي ذهني آنها مي شود .
- در اين دوران، اشتهاي كودك راهنماي خوبي براي دريافت انرژي و مواد مغذي مورد نياز است .
- استرس ناشي از رفتار اولياء و مربيان يا استرس هاي مربوط به امتحان مي تواند روي اشتهاي كودكان اثر بگذارد . اگر اين تأثير موقت باشد مشكلي ايجاد نمي كند . ولي ادامه بي اشتهايي كودك مي تواند مشكل آفرين باشد . در اينصورت بايد با شناسايي و رفع مشكل به كودك كمك شود. گاهي اوقات استرس موجب زياد خواري كودك مي شود . در مورد كودكان چاق اين مسئله مهم و قابل توجه است . آموزش مناسب و مشاوره با كودكان مي تواند تا حدودي مشكل آنان را كم كند .
- به والدين بايد آموزش داده شود كه با تأمين غذاهايي كه داراي ارزش غذايي هستند و فراهم كردن محيط مناسب زمينه را براي رشد و توانمندي ذهني و جسمي كودكان آماده كنند و رفتارهاي غذايي درست را در آنها ايجاد كنند . كودكان رفتارهاي غذايي والدين را الگوي خود قرار مي دهند . بنابراين امتناع والدين از خوردن برخي از غذاها موجب مي شود كه كودكان نيز آن غذاها را هر چند كه داراي ارزش غذايي بالايي باشند ، نخورند.