مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بررسي ميزان تاثير نظارت وآموزش بهداشت بر وضعيت بوفه هاي عرضه مواد غذايي درمدارس ابتدايي و راهنمايي استان كرمانشاه در سال تحصيلي 83-82

سياوش وزيري – الهه جهانديده مصطفي ويسي

چكيده :

مقدمه : تغذيه مناسب در ايجاد و استقرار سلامت كودكان ونوجوانان بعنوان يكي از محورهاي مهم بهداشتي مورد عنايت بوده وانحراف از تغذيه متعادل وكافي موجب اختلال در روند رشد آنها شده و بتدريج به بروز بيماريهاي تغذيه اي منجرمي گردد . خوردن صبحانه و ميان وعده مناسب در ارتقاي سلامت و افزايش يادگيري دانش آموزان موثر است . استفاده از ميان وعده مناسب بر سلامت و عملكرد مطلوب مغز ( و به تبع آن در يادگيري ) تاثير بسزايي دارد.

بررسي هاي انجام شده دركشورهاي اروپايي و آسيايي نشان مي دهد تمايل به مصرف غذاهاي غير خانگي دركودكان ونوجوانان در سنين مدرسه بسيارزياد است . گرچه كارشناسان تهيه ميان وعده لارم مدرسه را در منزل توصيه مي كنند ، به هر حال اكثريت اين گروه دوست دارند ميان وعده آماده را در مدرسه و يا در راه مدرسه خريداري و با دوستان و همكلاسان صرف نمايند . مدرسه مكاني است كه دانش آموزان رفتارهاي گوناگون را در آنجا مي آموزند .با ايجاد محيطي مناسب و يا به عبارتي با ايجاد شرايط بهداشتي براي بوفه هاي مدارس كه محل هاي عرضه مواد غذايي در مدرسه هستند مي توان الگوي ميان وعده سالم و مفيد رابه دانش آموزان معرفي نموده ‌ضمن عرضه غذاي سالم و مفيد ، دانش آموزان را با موادغذايي ايمن ازنظر نوع ، بسته بندي و بهداشت محل عرضه آشنا ساخت و زمينه ايجاد نسلي سالم و آگاه را در زمينه تغذيه متعادل فراهم نمود.

هدف ازاين بررسي :تعيين ميزان تاثير نظارت و آموزش بهداشت بر وضعيت بوفه هاي عرضه مواد غذايي در مدارس ابتدايي و راهنمايي استان كرمانشاه درسال تحصيلي 83-82 مي باشد .

جامعه آماري شامل كليه مدارس ابتدايي و راهنمايي استان كرمانشاه كه داراي بوفه يا محل عرضه مواد غذايي ميباشند.

نوع مطالعه : توصيفي – از طريق مداخله آموزشي و نظارتي قبل و حين اجراء

روش اجرا: ضمن هماهنگي با سازمان آموزش و پرورش ،‌ ليست كليه مدارس داراي بوفه مواد غذايي به تفكيك شهر و روستا تهيه شد . دستورالعمل اجرايي – آموزشي توسط كارشناسان مرتبط مشتمل بر 3 فصل و 40بند تهيه شده ،كارشناسان ناظر و آموزش دهنده انتخاب و جلسات توجيهي – آموزشي برگزار شد وچك ليست بررسي وضعيت بوفه هاي مدارس با نظر كارشناسان مرتبط تهيه و به تعداد مورد نياز تكثير شد . اولين بازديد از هر مدرسه داراي بوفه در مهر ماه 1382 صورت گرفت و پس از آن جلسات آموزشي و نظارت بر بوفه ها هر 15 روز يكبار تا رفع نواقص موجود و تبديل به بوفه بهداشتي از نظر نوع مواد غذايي ، بسته بندي و كيفيت مواد غذايي ، عرضه كنندگان ، محل عرضه) انجام شد .

در پايان فروردين 83 چك ليست ها بررسي شده و نسبت به محاسبه وضعيت قبل و بعد ازمداخله اقدام و تجزيه و تحليل داده بعمل آمد .

در پايان فروردين 83 چك ليست ها بررسي شده ونسبت به محاسبه وضعيت قبل و بعد از مداخله اقدام و تجزيه و تحليل داده ها بعمل آمد .

نتايج :قبل از مداخله 41% مدارس ابتدايي و راهنمايي داراي بوفه عرضه مواد غذايي بودند و 2/27% بوفه ها داراي كليه معيارهاي بهداشتي ازنظر عرضه كننده ،‌محل عرضه ، نوع مواد غذايي عرضه شده و 5/38% داراي حداقل 50%‌ معيارهاي بهداشتي بودند .

درپايان مداخله 71% بوفه هاي مدارس داراي معيارهاي كامل بهداشتي بوده و 9/8% بوفه هاي مدارس به علت عدم توانايي در رعايت ضوابط لازم تعطيل شدند و 4/86%‌ مدارس داراي بيش از 60% معيار هاي بهداشتي گشتند . قبل از مداخله 52% پرسنل بخش بوفه ها كه اكثريت آنها مستخدمين مدارس بودند داراي كارت معيانات بهداشتي بوده وبعد از مداخله اين ميزان به 5/89% رسيد .

دربوفه 4/39 % مدارس قبل از مداخله مواد غذايي غير مفيد و فاقد ارزش غذايي براي كودكان و نوجوانان عرضه مي شد پس از مداخله آموزشي – نظارت اين رقم به 3 %‌كاهش يافت .

در 5/27% مدارس به هنگام تهيه مواد غذايي براي بوفه توجهي به نوع وكيفيت بسته بندي نمي شد . در حاليكه پس از مداخله اين رقم به صفر رسيد . قبل از مداخله 7/43% از متصديان بوفه هاي مدارس نسبت به مشخصات مواد غذايي سالم درمورد نوع مواد غذايي ،‌كيفيت بسته بندي ، تاريخ توليد و انقضاء آگاهي داشتند و بعد از مداخله 83% آنها از مطالب فوق آگاهي داشتند .

بحث و نتيجه : آموزش و نظارت مستمر بر بهبود وضعيت بوفه ها و عرضه مواد غذايي درمدارس تاثير مثبت دارد . مسئولين سازمان آموزش و پرورش و پرسنل بخش مدارس از برنامه هاي بهبود وضعيت عرضه مواد غذايي درمدارس استقبال نموده و مشاركت صميمانه آنان موجب تسهيل گري در انجام برنامه هاي آموزشي ، بهبود وضعيت بوفه ها و بهداشت عرضه كنندگان مواد غذايي درمدارس گرديد.

 

Consideration of rate of monitoring and Health education : effect on food safety in elementary and secondary schools food Buffet.

Doctor Siavash Vaziri Elaheh Jahandideh Mostafa vaisi

Address : The center of hygiene province Bahar street Kermanshah

Abstract :

introduction :Suitable Nutrition has an important role on establishment of children and adolescent that usually have been noticed and if not be attention enough it causes disorder in their growth and gradually leaking out nutritional disease would follow it . Eating breakfast and snack have favor affect on brain acts and in addition to censes more and better teaching .

Studies in European and Asian countries shown that, to lean to eat food that prepare in house children and young chap in compare with food that produce in food centers distributions is more fewer Although , experts suggested domestic snack however , both group prefer buying their snack from food centers distributions and etc . and enjoy eating it with their classmates .

School is place that students give and learn different behavior there . there for it seems would be necessary preparing of safety place . forming of healthy and attractive buffet and food center distributions in schools it means that this places are responsible for product and distribute safety and useful food with nice package for students . actually , this strategy is more important because affect balancing of generation ( race ) .

Goal of consideration : determining rate of monitoring and health education affect on heiygen condition of buffet and F.C.d in primary and secondary schools in Kerman shah province from 82 to 83 kind of study ; descriptive – Base on educational and monitoring

interference before and during the ( operation - carrying out - performance ) .

Method of carrying out : while coordination with educating and training organization , total school s in rural and urban area where having buffet had listed .

Enforceable - training ( direction – guide ) consist three chapter and 40 items had prepared by experts . Experts who must interference in monitoring and training selected and they accounted for operation by a seminar workshop out put the seminar was a check list of consideration of location of buffet .

Onset observed ( first in visit inspection ) on schools that have buffet in 82 .

Then , training and monitoring work shop every 15 days performed , until . each of buffet had modify and conform on check list .

At the end of Farvardin 83 final consideration of check lists and location before and after

interference had Analyzed .

Results : Before interference 41% of primary an secondary schools finder buffet of distribution food 27.2% of buffet have 50% acceptable position .

In the end of interference 71% of buffet having top acceptable state and 8.4% had closed because they haven’t acceptable state 86.4% of schools had finder more than 60% acceptable position .

Before interference 52% of food handles that ( more than of them were employee of school ) have certificate of health and after interference percentage increase to 84.5% .

Before interference use less and un favorite food had distributed in 39.7% of buffet while after training and monitoring interference percentage decrees to 3.0% .

In 27.5% of schools during the food preparing didn’t pay enough alienation to packing and kind of food . While after interference decrease to ( 0.0 ) before interference 43 . 7% of

food handler in schools buffet had awareness to food safety and kind of food and after that 83% about above subjects had awareness .

Discussion and result out put : training and permanent monitoring would have positive affect on welfare of situation of Buffet and food distribution in schools . Education and training organization and employee of schools looking forward to participation to do of training program , welfare situation of buffet and food handlers in schools

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

نقش پرسنل بخش بهداشتي درماني در پيشگيري ازسوء رفتار دركودكان و ارتقاء بهداشت روان كودكان

طاهره يعقوبي ،‌فاطمه سالمه

دانشكده پرستاري و مامايي نسيبه ساري

سوء رفتاربا كودكان عبارت است ازهر گونه بد رفتاري با كودكان يا افرادي كه درسنين بلوغ به سر مي برند اين بدرفتاري مي تواند از طرف پدر يا مادر يا كساني كه مسؤول مراقبت از او هستند ،‌صورت گيرد سوء‌رفتار با كودكان به سه نوع فيزيكي (970مورد ) جنسي (25%) و عدم رشد ارگانيك (5% موارد ) تقسيم بندي مي شود .

دربسياري از مناطق جهان براي جلوگيري ازاين اعمال تجاوزكارانه تلاش هايي ميشود و از جمله سعي مي كند به كودكان بياموزند كه چگونه از خود مراقبت كنند و بلافاصله يكي از بزرگسالان اطراف خود را با خبر كنند. اين تلاش ها براي يافتن موارد و كمك به آنها بسيار موثر مي باشد.

هدف از پيشگيري بايد بر اساس كاهش فشار مراقبت از كودك ،‌انزواگري خانواده و طولاني شدن مدت از عواقب ناشي از مراقبت والديني ضعيف باشد . ارتقاء خدمات اجتماعي – بهداشتي براي كليه اعضاء‌خانواده و در دسترس بودن آنها هدف ديگر پيشگيري است.

پرستاران به عنوان يكي از اعضاء‌تيم بهداشتي بايد بتوانند موارد رفتار با كودك را تشخيص داده و آنرا گزارش نمايند زيرا ممكن است اولين كسي باشند كه كودك والدين رامشاهده ويا درصورت بستري بودن كودك از وي مراقبت نمايند . وظيفه مهم پرستاران كشف و ثبت گزارش و پيشگيري مي باشد. معاينه فيزيكي و گرفتن تاريخچه دقيق از ابزارهاي تشخيص بدرفتاري محسوب مي شوند . بسياري از موارد سوء رفتار مستلزم آن است كه كودك براي درمان در بيمارستان بستري مي شود و مداخلات پرستاري براي والدين و كودك انجام ميشود .

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

چگونه مي توان رشد كودك را بهبود بخشيد ؟

دكتر ناهيد عزالدين زنجاني-متخصص اطفال و مدير عامل انجمن ترويج تغذيه با شيرمادر

خلاصه مقاله : تخمين زده مي شود 70% كودكان كوتاه قد دنيا در آسيا زندگي مي كنند . كوتاه قدي در دوران كودكي ريسك فاكتوري است براي افزايش مرگ و مير ، نقصان تكامل حركتي و شناختي و ساير مشكلات عملكردي . اين پديده معمولا" پايدار مانده و سبب مي شود كه در بزرگسالي نيز جثه فرد كوچك و قدرت فعاليت او محدود باشد .

تاكنون مداخلات تغذيه اي فراواني انجام شده كه موارد زير را تأييد مي نمايد :

  • تغذيه انحصاري با شير مادر در 6 ماه اول زندگي قوياً تاكيد مي شود .

· پس ازشروع غذاي كمكي ، تغذيه با شيرمادر بايد هم چنان ادامه يابد ( كيفيت غذاهاي كمكي در مقايسه با شيرمادر ، ناچيز است ).

  • تراكم انرژي ( Energy Density ) بسياري از غذاهاي آبكي مانند سوپ ، حريره ، فرني يا آبگوشت اغلب كمتر از مقدار پيشنهادي است (6/0 كيلوكالري به ازاء هرگرم ) بنابراين انرژي دريافتي را بايد در صورت امكان از طريق كم كردن آبي كه به غذا اضافه مي شود افزايش داد.
  • اضافه كردن روغن يا شكر گرچه انرژي غذا را بيشترمي كند ولي بر دانسيته پروتئين و ريز مغذي ها اثرمعكوس مي گذارد .
  • آزمايشات كنترل شده اي كه به طور راندوم در زمينه اثرات Procossed Complementary Foods در شيرخواران 6 تا 12 ماهه انجام گرفته اثرات متفاوتي را بررشد نشان داده اند.در سه مورد ، مكمل ياري سبب افزايش وزن و قد شده ، در دو مورد فقط وزن بهبود يافته و در چهار مورد هم هيچ تأثيري بررشد نداشته است .
  • در بيشتر كشورهاي در حال توسعه اگر غذاهاي كمكي با ريز مغذي ها غني نشوند، نمي توانند نياز كودك را تامين كنند و شيرخوار قادر نيست آهن ، روي ، كلسيوم ، ويتامين A ، ويتامين B1 و ويتامين B2 مورد نياز خود را از غذاهاي كمكي به دست آورد و دريافت ويتامين B6 هم اغلب ناكافي است .
  • مداخلات تغذيه اي به صورت اضافه كردن يك ميكرونوترينت در برنامه غذايي كودكاني كه دچار كمبود دريافت بوده اند فوايدي را نشان داده است از جمله ويتامين A از ضايعات چشمي پيشگيري نموده، سبب كاهش مرگ و مير ناشي از سرخك و اسهال شده و سنتز هموگلوبين را افزايش مي دهد . آهن تكامل حركتي و شناختي كودكان و شيرخواران آنميك را بهبود مي بخشد . روي ، رشد كودكان كوتاه قد يا آنان كه سطح روي در پلاسماي خونشان كم است را ارتقاء مي دهد . يد مرگ و مير كودكان و شيوع گواتر را كاهش داده و عملكرد حركتي و ذهني را بهبود مي بخشد . ويتامين B12 رشد و اعمال حركتي را ارتقاء مي دهد .
  • چون احتمال مي رود دركودكان كمبود چند ريز مغذي وجود داشته باشد امروزه توجه بيشتري به تهيه مكمل ياري با چند ريز مغذي(Multiple Micronutrient)شده است . اين نوع مكمل ياري در ميزان رشد قد كودكان كوتاه قد ويتنامي و شيرخواران مكزيكي كه كمتر از 12 ماه سن داشتند موثر ولي در كودكان پرو و گواتمالا تاثيري نداشته است .
  • از جمله ديدگاه هاي جديد ، تهيه يك M.M با ( Base ) چربي است كه در يك آزمايش هم رشد و هم مقدار هموگلوبين (Hb )كودكان كوتاه قد را بهبود بخشيده است همچنين "Sprinkle " داخل كپسول كه بررسي هاي بيشتري را نيازمند است .
  • در كودكان خردسال دريافت ريز مغذي ها را مي توان از طريق افزايش مصرف فرآورده هاي حيواني نيز افزايش داد درچند مطالعه ، اين دو امرهمراه با رشد بهترو وضعيت مناسب تر ريز مغذي ها بوده و در دانمارك افزايش مقدار گوشت دريافتي همراه با افزايش هموگلوبين( Hb ) گزارش شده است .
  • جگر مرغ منبع خوب ريز مغذي ها به ويژه براي شيرخواران و كودكان است .
  • در جوامعي كه غلات ماده اصلي غذايي و بيشترين محتواي غذاهاي كمكي را تشكيل مي دهد غني سازي آن بسيار ارزشمند خواهد بود .

How to improve child Growth

An estimated 70% of the world’s stunted children live in Asia .

Growth Stunting in childhood is a risk factor for increased mortality , Poor congnitive and motor development and other impairments in function. It usually persists , causing smaller size and poorer performance in adulthood.Nutrition intervention trials support the following recommendations.

  • Exclusive breastfeeding is strongly recommended for the first 6 months of life .

  • Breast feeding should be continued when other foods are added to the infants diet. In general the quality of complemenary foods is poor compared to breast feeding .

  • The energy density of many gruels , soups, broths and other watery foods fed to infants is often below the recommended 0/6 Kcal/g. Energy intake can be increased by reducing the water added to foods where possible.

  • Adding extra energy in the form of oil or suger can adversely affect the density of protein and micronutrients in the diet.

  • Randomized controlled trials of the effects of processed complementary foods have shown a mixed impact on growth . most of the trails included infants 6 to 12 months . In three, the supplement increased weight and length; in two only weight was improved and in another four there was no effect on growth.

  • In most developing countries the micronutrient content of unfortified complementary foods is inadequate to meet infant’s requirements . It is particularly difficult for infants to consume enough iron , Zn ,or calcium ,and vitamine A , riboflavin ,thiamine and vitamin B6 intakes are often low.

  • Intervention with single micronutrient have shown benefits for children with low intakes : vitamin A prevents eye loseions , causes a substantial reduction in mortality from measles and diarrhea, and increases Hb synthesis ; iron improves cognitive and motor development of anaemic infants and children; Zn improves growth of children who are stunted or have low plasma Zn ; iodine reduces infant mortality and goitre prevalence and improves motor and mental function ; vitamine B12 improves growth and cognitive function .

  • Because multiple micronutrient deficiency tends to occur simultaneously , there is interest in the benefits of providing supplements that contain multiple micronutrients , multiple micronutrients caused some improvement in height growth rate in stunted Vietnamese children and in Mexicas infants aged < 12 months, but had no impact on growth in Peru or Guatemala .

  • Novel approaches to providing micronutrients include a fatbased spread which improved growth and Hb in one trial in stunted children , and encapsulated ” sprinkles “ which are undergoing further trial.

  • Micronutriens intake can also be improved by targeting animal products to young children . The consumption of higher amount of animal products was associated with better growth and micronutrient status in several studies. Increasing meat intake improved Hb in Danish infants. Meat as chicken liver could be rich micronutrient sources for infants and children ;

Micronutrient fortification of cereal staples is especially important where there are major constituents of complementary foods .