مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

پرخاشگري هاي خانوادگي و كودكان تجزيه و تحليل ها و توصيه ها

ويدا راحتي- كارشناس پرستاري بيمارستان دكتر شيخ

خلاصه

مقدمه: اثرات پرخاشگري در خانواده بر روي كودكان موضوعي است كه جوامع گوناگون در كشورهاي پيشرفته و در حال رشد با آن دست به گريبانند. علل پيدايش پرخاشگري در خانواده ها و انواع تاثيرات منفي اين پديده بر كودكان، همچنين بحثي در مورد سازمان ها و ارگان هاي مختلفي كه مي توانند حامي كودكان آسيب ديده از پرخاشگري باشند و نوع خدمات و برنامه هاي آنان موضوعي است كه در اين مقاله به آن پرداخته شده است.

روش كار:اين مطالعه تحقيقي اطلاعاتي را كه در مورد گسترش و تاثيرات پرخاشگري هاي خانوادگي بر كودك جمع آوري شده، بطور خلاصه آورده شده همچنين واكنش هاي معمول سيستم هاي خدماتي مختلفي را كه با كودكان قرباني خشونت در ارتباط هستند را نسبت به اين معضل مورد كنكاش قرار مي دهد و كارآيي اين واكنش ها را بررسي مي نمايد. در اين مقاله از سيستم هاي آماري معمول استفاده نشده و اعداد و ارقام گفته شده صرفا مربوط به جوامع آماري شهرهاي مختلف ايالات متحده آمريكاست و نويسنده مقاله در حقيقت موضوع تحقيق و بررسي اين پديده را در كشور آمريكا انجام داده است و تعميم آن به ساير كشورها نياز به بررسي و تحقيق خاص در جامعه مورد نظر را دارد و نويسنده مقاله ضمن ارائه استراتژي هايي جهت جلوگيري از پرخاشگري خانوادگي ضرورت ايجاد برنامه هايي با تاثير مثبت بر كودكان قرار گرفته در معرض پرخاشگري خانوادگي را مورد بحث قرار مي دهد.

نتايج: مطالعه روي جامعه نمونه آماري افراد بزهكار ناشي از تاثير پرخاشگري خانوادگي نشان مي دهد، معضلاتي همچون فقر، سوء استفاده جسمي، تحصيلات پايين اعضاء اصلي خانواده و قرار گرفتن در معرض انواع ديگر خشونت و مسائل ديگر بر اين خانواده ها حاكم بوده است. 30 تا 60 درصد خانواده ها بدرفتاري با كودك يا پرخاشگري خانوادگي را تجربه مي كنند. سازمان هايي كه در ارتباط با پرخاشگري هاي خانوادگي در آمريكا به اجتماع خدمات مي دهند، از قبيل شوراي ملي قضات دادگاه خانواده و نوجوانان، اتحاديه وكلاي آمريكايي، اتحاديه پزشكان آمريكايي، اتحاديه روانشناسان و ... در تحقيقاتشان نشان داده اند كه زنان آسيب ديده، كودكان آنها بيشتر قرباني خشونت شده اند اين سازمان ها جهت بهبود وضعيت كودكان برنامه هاي راهبردي مبتكرانه اي را پيشنهاد داده اند تا بتوان خدمات سلامت ذهني به كودكان قرباني خشونت را بهبود دهند.

نتيجه:جهت بهبود درك موضوع تاثير پرخاشگري خانوادگي به كودكان و نقش عوامل ريسك زا و ايجاد كننده انعطاف پذيري مي بايست تحقيقات بيشتري انجام گيرد تا بر اساس آن سياستگزاران و مددكاران بتوانند اقدامات مداخله جويانه با توجه به مشكل طراحي نمايند.

جهت حمايت از خدمات اجتماعي فراگير و هماهنگ براي زنان آسيب ديده و كودكان آنها، ارزيابي برنامه ها و تكرار اقدامات موثر منابع دولتي پايدار و تامين بودجه لازم است.

افراد مسئولي كه در تماس مكرر با خانواده ها و كودكان هستند مانند معلمان، پرستاران كودك، تامين كنندگان سلامت جسم و روان، كارمندان بهزيستي و پرسنل سيستم قضايي مي بايست دوره هاي آموزش مستمر در ارتباط با پرخاشگري خانوادگي و تاثيرات منفي آن بر روي كودك داشته باشند.

 
 
كلمات كليدي:پرخاشگري- انعطاف پذيري- CPS (Child Protective Services)- NCJFCJ (National Council of Juvenile and Family Court Judges)

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بررسی فراواني مشكلات رفتاري کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی

محبوبه بيات ، فوق ليسانس پرستاري

چکيده:مقدمه:هر ساله هزاران کودک بدلايل مختلف در مراکز نگهداری شبانه روزی پذيرفته می شوند. کودکان ساکن در اين مراکز معمولاً کسانی هستند که بدليل بی توجهی، آزارهای جسمی، سوء مصرف مواد توسط والدين، طلاق و فقر اقتصادی – اجتماعی به اين مراکز سپرده می شوند. از سوی ديگر ورود به مراکز نگهداری شبانه روزی و زندگی در اين محيط نيز کودکان را در معرض مشکلات رفتاری و بهداشتی فراوانی قرار می دهد.

روش: با توجه به اين مسئله به منظور تعيين وضعيت بهداشت روانی کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی شهر تهران، مطالعه ای مقطعی برروی 105 کودک (57 پسر و 48 دختر)درسال1385 انجام گرفت. در اين پژوهش نمونه گيری از نوع سرشماری و اطلاعات مورد نياز در رابطه با بهداشت روانی کودکان از طريق چک ليست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL) و توسط مربيانی که بيشترين شناخت را از کودکان و رفتار آنها داشتند، جمع آوری گرديد.

نتايج:نتايج نشان داد شايعترين اختلالات رفتاری در اين کودکان به ترتيب بزهکاری (8/44درصد)، برون گرایی (40درصد)، درون گرایی (40درصد)، مشکلات اجتماعی (3/13درصد) و پرخاشگری (4/11درصد) بود. همچنين برحسب امتياز کسب شده از کل سوالات پرسشنامه بيشتر از 28درصد از اين کودکان از نظر بهداشت روانی دارای اختلال بودند. آزمون کای اسکوار نيز نشان داد ميان مشکلات توجه باجنس و بهداشت روانی با جنس ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0>P) ولی بين ساير اختلالات رفتاری با جنس، سن و مدت زمان سکونت در مراکز ارتباط معنی دار وجود نداشت.

نتيجه گيري:براساس يافته های بدست آمده از اين مطالعه و نتايج ساير تحقيقات انجام شده درکشورهای ديگر، توجه بيشتر و رسيدگی به وضعيت سلامت اين گروه از کودکان و انجام مطالعات بيشتر در خصوص بررسی عوامل مؤثر بر بهداشت روانی آنها توصيه می گردد.

واژه های کليدی: بهداشت روانی، کودکان، مراکز نگهداری شبانه روزی

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

مقایسه میزان اضطراب بین کودکان 5 2 سال مورد مراقبت در مهد کودک و در منزل در شهر گناباد

ليلا صادق مقدم

زمينه و هدف : اضطراب یک احساس منتشر ، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می گردد ، مانند تنگی نفس ، طپش قلب ، بی قرارری و ..... این احساس اگر در دوران کودکی شکل بگیرد می تواند زمینه ساز اضطراب در سالهای بعدی زندگی باشد و این بررسی با هدف مقایسه میزان اضطراب بین کودکان 5 – 2 سال مورد مراقبت در مهدکودک و در منزل در شهر گناباد انجام گرفت .

روش بررسی : این بررسی یک مطالعه توصیفی - تحلیلی و مقطعی می باشد که نمونه گیری به روش سهمیه ای تصادفی انجام گرفت و 100 کودک مورد مراقبت در منزل و 93 نمونه از مهدکودک ها انتخاب شدند . ابزار گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و یک پرسشنامه پایش اضطراب در کودکان می باشد که با استفاده از کتب و منابع معتبر داخلی و خارجی و پس از تعیین روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت .

یافته ها : میانگین سن کودکان مورد پژوهش ، 5/3 سال و میانگین سن مادران مورد پژوهش 9/29 سال بوده است .

بیشترین فراوانی شغلی برای مادران خانه دار 66% و پدران 46% شغل آزاد بود . همچنین میزان اضطراب کودکان مورد مراقبت در منزل و در مهد کودک تفاوتی مشاهده نشد . اما بین اضطراب کودکانی که مراقبی غیر از مادر در منزل داشتند و سایر کودکان اضطراب بالاتری مشاهده شد .

نتایج : نتایج پژوهش نشان داد که بین تحصیلات مادر ، درآمد خانواده ، وجود عهده دار مراقبتی غیر از مادر و اضطراب کودک ارتباط معنی داری وجود دارد ، اما تفاوتی بین میزان اضطراب در کودکان مورد مراقبت در مهد و منزل وجود ندارد . همچنین مشخص شد میزان اضطراب بین دختران و پسران یکسان است .

کلید واژه ها : اضطراب کودکان – مهد کودک – منزل

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

كودكان ايراني و چگونگي ابراز احساسات در آينده‏

دكتر اصغر دادخواه

دانشيار – دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

كودك در هر دوره رشد ، ويژگيهاي معيني از لحاظ عاطفي پيدا ميكند كه او را با دوره هاي قبل يابعد ‏متفاوت مي سازد . در آخرين مرحله كودكي ( 7 تا 11 سالگي ) ياد مي گيرد چگونه واكنشهاي عاطفي و ‏هيجاني خود را كنترل كند. ابراز چهره اي كه با هيجان معيني همراه است به وضوح ديگران را از حالت ‏هيجاني و عاطفي شخص آگاه مي كند. در تحقيق حاضر محققان در پي آنند تا دريابند كه كودكان ايراني ‏در موقعيتهاي مختلف عاطفي چگونه عواطف خود را نشان مي دهند و آيا در بكار بردن روشهاي مختلف ‏در مخفي كردن عواطف با يكديگر تفاوت دارند.‏ نمونه تحقيق شامل 57 دانش آموز كلاس چهارم دبستان ‏‏(دختر 29 نفر؛ پسر 28 نفر) تهران بود كه بصورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. داده ها از طريق ‏مقياس ابراز عاطفي و مصاحبه ابراز عاطفي (‏Display Interview‏) حضوري جوع آوري شدند.‏ يافته ‏هاي اين تحقيق نشان مي دهد خنثي سازي ‏(Neutralization)‏ از رايج ترين مكانيسم ها در چگونگي ‏مخفي سازي عواطف در هر چهار عاطفه مورد تحقيق غمگيني ، خوشحالي ، خشم و ترس مي باشد . بر ‏اساس اطلاعات بدست آمده 33%‌ براي آنكه غم خود را نشان ندهند سعي مي كردند تا چهره اي بي ‏تفاوت و عادي از خود نشان دهند تا هيچگونه عاطفي معني داري از آنها بروز ننمايد,‏ و. از اجتناب ‏( Avoidance )‏ استفاده مي كردند . بر خلاف خوشحالي ، خشم و ترس كودكان در حالت غمگيني ‏بجاي ابراز چهره اي از ابراز رفتاري بيشتر براي مخفي سازي غمگيني استفاده مي كردند . يعني بجاي اينكه ‏چهره اي شاد يا بي تفاوت به خود بگيرند با عادي رفتار كردن و يا ترك موقعيت سعي مي كردند غمگيني ‏خود را پنهان سازند . بعلاوه ، نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد كه اكثريت دانش آموزان همانند ‏واكنششان به خوشحالي، خشم و ترس در مخفي سازي غم كاملاً توانا بودند

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

مقابله با مشكلات جسمي و روحي كودكان در ارتباط با كامپيوتر و اينترنت

عبدالرضا شرقي

در چند سال اخير ،كامپيوتر و اينترنت به تدريج تا حدي جاي تلويزيون را گرفته است و احتمال مي رود كه در آينده اي نزديك نقش عمده تري از تلويزيون را در زندگي كودكان و نوجوانان داشته باشد ، بطوريكه تعداد كودكان 17 – 2 ساله اي كه كامپيوتر را در منزل استفاده مي كنند از 48% در سال 1996 به 70% در سال 2000 صعود كرده است. استفاده از اينترنت نيز از 15% به 52% در اين دوره 5 ساله افزايش پيدا كرده است .

عليرغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي و ..... ، كامپيوتر و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارد . از جمله مي توان به مشكلات جسمي از قبيل مشكلات بينايي ، صدمات سيستم اسكلتي و چاقي و مسائل رواني اجتماعي همچون مشكلات ارتباطي در خانواده ، خشونت ، اعتياد اينترنتي و اثر بر مهارت هاي اجتماعي اشاره نمود .

در صورتيكه از رايانه بطور صحيح استفاده شود ، مي توان از اثرات مثبت آن نيز بهره برد . از آنجايي كه رايانه در همه جاي زندگي حاضر است ، لازم است كه بدانيم چگونه اين تكنولوژي مي تواند بر رشد و تكامل كودكان تاثير گذارد . با رعايت نكاتي در هنگام استفاده كامپيوتر مي توان مطمئن شد كه استفاده از كامپيوتر و اينترنت ،زندگي كودكان را در حال و آينده بهبود مي بخشد .

كليد واژه ها : مشكلات جسمي و روحي – كودكان – كامپيوتر و اينترنت