اصل شکل دادن


پاداش به رفتار خوب - زمان ارائه تقويت كننده - اصل شكل دادن - اصل قرينه دادن - اصل اشباع و خاموشي

اصل شكل دادن :

براي اينكه رفتاري را به كودكي بياموزيم بايد هر مرحله را كه به آن رفتار مي انجامد ، تقويت كنيم . به بيان ديگر به رفتارهاي جزئي تري كه به آن رفتار نهايي منجر مي شوند پاداش دهيم .

اصل شكل دادن به اين نكته تأكيد دارد كه وقتي بزرگسالان مي خواهند رفتاري را به كودكان بياموزند ، نبايد منتظر بمانند تا آن رفتار بطور كامل نمايان شود و سپس كودك را تشويق و تحسين كنند ، بلكه كودك در هر قدمي كه به سوي آن رفتار بر مي دارد بايد مورد تشويق و تقويت قرار گيرد تا برداشتن همين قدمهاي جزيي به آن رفتار نهايي برسد . در اين مسير گاهي مجبور مي شويم كه رفتاري را ، با اينكه كاملا درست هم نيست ، تنها به سبب اينكه يك قدم به رفتار نهايي نزديكتر است تقويت كنيم .براي مثال وقتي كه دانش آموزي كلمه مطابقت را بصورت متابغت مي نويسد ، اگر در مرحله بعدي آنرا بصورت متابقت بنويسد ، با اينكه اين كلمه را هم غلط نوشته است ، اما چون يك قدم به املاي درست كلمه نزديكتر شده است ، لازم است مورد تشويق قرار گيرد. زيرا كودك بايد بداند كه رفتارهاي او در حال پيشرفت است و همچنين بايد ياد بگيرد كه چگونه مي تواند نقايص كار خود را برطرف كند .

مي توان اقدام به كار مطلوب را تقويت كرد :

گاهي كودكان بويژه در مورد يادگيري مهارتهاي تازه ، از ترس نتوانستن و شكست احتمالي ، در اقدام به شروع يادگيري آن مهارتها مقاومت مي كنند . به نظر مي رسد كه به چيزهايي كه مي دانند قانع هستند ، معلمان و مادران و پدارن كه علاقه دارند شاگرد يا فرزند آنها تجربه هاي جديد را ياد بگيرند ، بايد كوچكترين قدمي را كه كودك براي شروع تجربه اي برمي دارد تقويت كنند تا او به برداشتن قدمهاي بعدي براي يادگيري آن مهارت تشويق شود .

پاداش دادن در برابر تقاضاي مكرر :

تسليم شدن در برابر تقاضاي مكرر سبب مي شود كه رفتار زياده طلبي تقويت شود . مثلا وقتي كودكي يك بار هنگام بيرون رفتن به زور تقاضاي خريد چيزي را مي كند به تدريج ياد مي گيرد كه هر بار چيز بيشتري و از آن پس درخواست با سماجت انجام مي شود .بنابراين بهتر است يك خواهش معين را همان بار اول تقويت كنيم ، نه اينكه آنرا پس از مدتي سماجت و التماس كردن بپذيريم .

مادر ، پدر و معلمان :

در خانواده مادر و پدر نخستين توزيع كننده تقويت كننده ها هستند و بيشتر وقتها نخستين سرمشقها ي طبيعي كودكان در خانه اند .

تقليد بسياري از عادتها و گفتارها و كردارهاي مادر و پدر به وسيله كودكان ، مانند پوشيدن لباس آنها ، و روشي كه در بازي و گفت و شنود دارند نمونه هايي از اين گونه تقليد ها هستند . معلمان نيز تقويت كننده هاي قوي براي بچه ها هستند . نمره هاي درسي ، تشويقهاي گوناگون ، مانند دادن ستاره و كارت آفرين و جايزه ، همه تقويت كننده هايي هستند كه به دست آوردن هر يك آنها براي شاگرد به معني كسب حيثيت و اعتبار اجتماعي و افتخار و سر بلندي است . يك معلم مهربان و مؤمن به اهميت كار خود واقف است و مي تواند سر مشقي خوب براي كودكان كلاس خود باشد . بنابراين ، معلم مي تواند گفتار و رفتار كودكان را در جهت خاص و مورد نظر خود هدايت كند .خواهران ، برادران و دوستان كودك مي توانند سر مشقهاي مهمي براي كودك باشند .گاهي شخصيتهاي افسانه اي كتابها و فيلمهاي تلويزيوني و سينما مي توانند نقش نمونه و سرمشق براي بچه ها داشته باشند .

 
معرفي بيمارستان
معرفي اموراداري
بنیاد خيريه سرور
حوزه رياست
معاونت آموزشی
واحدهاي درماني
هيات علمي
آموزش و بهسازي منابع انساني
معرفي واحد مطالب علمي سايت
مطالب آموزشي مراقبتهاي پرستاري مراقبت هاي بهداشتي
معرفي چند بيماري ... نظر اجمالي تغذيه رشد و نمو روانشناسي تحقيقات منابع
خبرنامه سايت گزارش هاي موردي آموزش همگاني تغذيه
مطالب آموزشي بخش ها جهت کارکنان
اخبار بیمارستان
تماس با ما
صفحه اصلی
سایت انگلیسی
فرم های الکترونیکی

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.