مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 
 
استانداردهای اعتباربخشی  بیمارستانی ايران
در مدل اعتباربخشي بيمارستاني ايران، استانداردهای اعتبار بخشی براي 37 واحد یا بخش تهيه شده است که عبارتند از:
 
مدیریت و رهبری
 
حقوق گیرنده خدمت
 
بخش های کلینیکی(12 بخش)
 
بخش های پارا کلینیکی (4 بخش پاراکلنیکی)
 
واحدهای پشتیبانی (7 واحد پشتیبانی) واحد اداری 10 واحد
 
کمیته ها

 

شرح بخشها و واحدهايي که استانداردهاي اعتبار بخشي براي آنها تهيه شده است عبارتند از:


1 -
مدیریت و رهبری
2 -
حقوق گیرنده خدمت
3 -
بخش های کلینیکی:
بخش اورژانس-  بخش مراقبت های ویژه (ICU)- بخش مراقبت های ویژه قلبی (CCU)- بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU)- بخش جراحی- بیهوشی واتاق عمل- شیمی درمانی –بلوک زایمان- بخش کودکان – بخش روانپزشکی- بخش دیالیز- بخش آنژیوگرافی
4-
بخش های پارا کلینیکی:
بخش تصویر برداری- آزمایشگاه- بخش فیزیوتراپی- بخش مدیریت دارویی
5 -
واحدهای پشتیبانی:
واحد تدارکات- ساختمان- واحد تاسیسات- آتش نشانی- واحد رختشویخانه- بخش خدمات استریلیراسیون مرکزی- واحد تغذیه
6 - 
واحد اداری:
واحد کنترل عفونت- واحد مدیریت پرستاری- واحد بهبود کیفیت- واحد فناوری اطلاعات- واحد مدارک پزشکی- واحد مدیریت منابع انسانی- واحد مدیریت پسماند- واحد بهداشت محیط- واحد بهداشت حرفه ای- واحد مهندسی پزشکی
7-
کمیته ها 

محورهاي اصلي استانداردهاي اعتباربخشي
1. مدیریت و رهبری
2. 
حقوق گیرنده خدمت
3. 
مديريت و سازماندهي
4. 
مديريت و توانمند سازي منابع انساني
5. 
امکانات و ملزومات
6. 
ايمني، بهبود کيفيت و جمع آوري داده ها


 

در هر کدام از محورهاي اعتبار بخشي فوق موارد زير مورد بررسي قرار مي‌گيرد:
مدیریت و رهبری
1-  استانداردهای حاکمیتی2-  استانداردهای اجرایی3-  رئیس یا مدیر4-  شرایط احراز5مدیریت فعالیتهای آموزشی و پزوهشی 6-  مدیریت خطر7-  مدیریت بحران8-  خطاها و حوادث ناخواسته9- مدیریت مالی


حقوق گیرنده خدمت
1- دریافت اطلاعات                                                                        

 2- مطلوبیت خدمات سلامت                                                          

 3- گروهای آسیب پذیر                                                                            

 4- گیرنده خدمت در حال احتضار                                                          

5- محرمانه بودن اطلاعات                                                                      

6- حفظ حریم خصوصی                               

7- همراه گیرنده خدمت                                                                           

8- پاسخ به نیازهای عبادی و اعتقادی گیرنده خدمت 
9-
آموزش
10-
انتخابر آزادانه و مشارکت

11- رضایت آگاهانه

12- نحوه دریافت هزینه خدمات از گیرنده خدمت
13-
نظام کارامد رسیدگی به شکایات
14- 
سنجش رضایت گیرنده خدمت

15- خط‌مشی ها و روش ها

مدیریت و سازماندهی


 برنامه استراتژیک
1. دسترسي به نسخه اي از برنامه استراتژيک در کليه  واحدها
2. 
نصب نسخه اي از رسالت بيمارستان در کليه واحدها
3. 
آگاهي کليه پرسنل از رسالت بيمارستان و نقش واحد محل خدمتشان در راستاي دستيابي به اهداف استراتژيک سازمان

 

 شرايط احراز
1. شرايط احراز معين براي مسئول هر واحد و کليه کارکنان آن بترتيب ارجحيت
2. 
مدرک تحصيلي
3. 
سابقه کار
(
روساي بخش‌ها، سرپرستاران بخش یا سوپروایزر بخش‌های پاراکلینیکی، مسئول واحدهای اداری پشتیباني، پرستار واحد کنترل عفونت، پزشکان مقیم، پرستارمسئول شیفت بخشها، در بخش روانپزشکی مسئول واحد روانشناسی بالینی و مسئول واحد کار درمانی  و مسئول مددکاری اجتماعی، مدیر پرستاری و  جانشین مدیر پرستاری)

 

مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی
1- پرونده پرسنلی       

2- لیست کارکنان
3-
دوره توجیهی بدو ورود     

4- آزمون صلاحیت و توانمند کارکنان
5-
آموزش و توانمندسازی کارکنان     

6- کتابچه/ مجموعه ایمنی و سلامت شغلی وبهداشت محیط
7-
خط‌مشي ها و روش ها    8- پذیرش در بخش و ارزیابی بیمار
9-
پرونده بیمار     

 10- ارزیابی و مراقبت مستمر بیمار
11-
دستورات دارویی   

12- آموزش بیمار و همراهان


 
پرونده پرسنلی     
وجود پرونده پرسنلي (کاغذي/ الکترونيک) کليه کارکنان و دسترسي رئيس واحد به آن:
 
نامÐ و نام خانوادگي، جزئيات تماس، سمت سازماني
 
شرح وظايف شغلي امضاء شده توسطÐ فرد
 
چک ليستهاي گذارندن دوره توجيهي بدو ورود امضاء شده توسط فردÐ
 
کپيÐ آخرين مدرک تحصيلي
 
کپي مدارک دوره‌اي آموزشي طي شدهÐ
 
مستندات مربوط بهÐ آزمون‌هاي اوليه و دوره‌اي، ارزيابي حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي و سنوات خدمت به تفکيک محل خدمت

 

لیست کارکنان
دسترسي به ليست تمامي کارکنان هر واحد در تمامي ساعات شبانه روز شامل:
 
نام و نام خانوادگي
 
جزئيات تماس
 
سمت سازماني
 
مستندات محاسبه و چينش پرسنل درÐ هر نوبت کاري متناست با حجم کار

 

دوره توجیهی بدو ورود
وجود يک کتابچه/مجموعه توجيهي براي آشنا سازي پرسنل جديد با شرايط عمومي و ويژگي‌ها و نکات اختصاصي هر واحد؛ شامل:
 
معرفي کل بيمارستانÐ
 
معرفي جزئيات و آخرينÐ دستورالعمل‌ها، آئين نامه‌هاي خاص هر واحد
 
زير مجموعه‌اي حاوي اطلاعات مربوطÐ به تمام تجهيزات اختصاصي هر واحد

 

آزمون صلاحیت و توانمند کارکنان
 مستندات نشان‌دهنده برگزاري آزمون اوليه/ دوره اي توانمنديÐ کارکنان با توجه به نقش‌ها و مسئوليت‌هاي آنان
 
مستندات نشان‌دهنده برگزاريÐ آزمون‌هاي توانمندي حداقل سالي يک‌بار براي تمامي کارکنان
 
مستندات نشان‌دهندهÐ اقدامات اصلاحي رفع نارسايي‌هاي شناسايي شده در آزمون دوره‌اي توانمندي کارکنان
 
مستندات نشان‌دهنده اثربخشي اقدامات اصلاحي انجام شده در جهت ارتقايÐ توانمندي دروه‌اي کارکنان

 

آموزش و توانمندسازی کارکنان
 ارائه گزارش ارزيابي سالانه نيازهاي آموزشي کليه کارکنان هر واحد بهÐ واحد آموزش يا کميته بهبود کيفيت بيمارستان در راستاي تحقق اهداف برنامه استراتژيک و برنامه بهبود کيفيت سازمان
 
مستندات نشان‌دهنده گذارندن دوره‌هاي آموزشي لازمÐ از سوي کارکنان، حداقل سالي يک بار و درج در پرونده آنان
 
مستنÐدات نشان‌دهنده شرکت کارکنان در دوره‌هاي بازآموزي مدون و غير مدون رسمي و مرتبط، حداقل يک بار درسال
 
آموزش مستمر کارکنان در زمينه نقش خود در تشخيص ارزش‌ها و عقايدÐ گيرندگان خدمت و رعايت حقوق آنان
 
آموزش مستمر کارکنان در زمينه ارتقايÐ مهارت‌هاي رفتاري و ارتباطي خود
 
آموزش سالانه کارکنان در زمينه ايمني بيمار،Ð کنترل عفونت، بهداشت محيط، ايمني و سلامت شغلي، آتش نشاني، مديريت خطر و مديريت بحران
 
انجام تمرين آتش نشاني توسط کارکنان، حداقل سالي يکبارÐ

 

کتابچه/مجموعه ایمنی و سلامت شغلی وبهداشت محیط
وجود کتابچه/مجموعه ایمنی و سلامت شغلی وبهداشت محیط در هر واحد شامل:
1. 
اطلاعات عمومي در ارتباط با ايمني و سلامت شغلي و بهداشت محيط
2. 
اطلاعات اختصاصي هر واحد شامل وجود و استفاده از وسايل حفاظت فردي
اطلاع‌رساني در خصوص جديدترين نکات و روش هاي ايمن عملکرد و سلامت شغلي ويژه هر واحد از طريق بروشور(جزوه آموزشي)، با هدف کاهش خطرات شناسايي شده در هر واحد

 

خط‌ مشي ها و روش ها
 وجود يکÐ کتابچه/مجموعه خط‌مشي ها و روش ها در هر واحد حاوي موضوعات باليني/عملياتي و مديريتي
 
قالب يکسان و يکنواخت خط‌مشي ها و روش‌ها در تمامÐ بيمارستان
 
بازنگري منظم خط‌مشي و روش‌هاÐ
 
وضوح خط‌مشي هاÐ
 
لزوم فهرستÐ دقيق و نمايه مشخص‌ کتابچه/مجموعه


 

امکانات و ملزومات
1-
خدمات پشتیبانی بخشهای پاراکلنیک
 دسترسي به خدمات پشتيبانيq
 
وجود سيستمq بازبيني
 
تطابق با دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشتq
2-
ترالی اورژانس
 در دسترس بودن ترالیq اورژانس مطابق آئين نامه وزارت بهداشت
 
مستندات نشان‌دهنده اطمينان پرستارq مسئول از آماده، کامل و به‌روز بودن داروها و امکانات‌‌‌‌‌‌ ترالی اورژانس
 
مستندات نشان‌دهنده آماده بودن دفيبريلاتور/ مانيتور در تمامq اوقات
3-
امکانات
 در اختيار داشتنq امکانات و تجهيزات مناسب از سوي کارکنان براي دستيابي به اهداف مراقبتي بيماران و تامين ايمني بيمار و کارکنان (به تفکيک هر بخش)
4-
فضای فیزیکی

 

 
 
 
 
 
صفحات 1 -2 -3
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ایمنی،بهبود کیفیت وجمع آوری داده ها


1- ایمنی فیزیکی
2- بهبود کیفیت
دسترسي همه واحدها به يک نسخه از برنامه بهبود کيفيت* بيمارستان
هماهنگي برنامه بهبود کيفيت هر واحد با برنامه بهبود کيفيت* بيمارستان
شمول موضوعات باليني و مديريتي در برنامه بهبود کيفيت (در واحدهاي* ارائه دهنده خدمات پزشکي)
لزوم وجود شاخص‌هاي عملکردي، قابل اندازه‌گيري، واقع* بينانه و داراي زمان‌بندي در برنامه بهبود کيفيت
مستندات نشان‌دهنده پايش* دائمي اجراي برنامه‌هاي بهبود کيفيت و مداخلات اصلاحي
3- جمع آوری و تحلیل داده ها
جمع‌اوري و* رايانه‌اي کردن داده‌هاي مربوط به هر واحد
شرح علت منطقي جمع‌آوري* داده
وجود چک ليست مميزي داخلي در هر واحد*
انجام مميزي داخلي در هر* واحد
مستنداتي دال برنتايج مميزي داخلي و طراحي و اجراي برنامه مداخله‌‌اي* مناسب بر اساس آن
اطلاع‌رساني نتايج بررسي‌ها و تحليل‌هاي صورت گرفته به* مديران و دست اندرکاران
 
استانداردهاي اعتباربخشي در واحد مديريت
استانداردهاي اعتباربخشي بيمارستان در واحد مديريت شامل موارد زير است که به تفکيک شرح وظايف تيک حاکميتي و تيم اجرايي مي‌گردد.

1. تيم حاکميتي: هيات امنا، شوراي راهبري، مجمع يا هر گروه متناظر آن در بيمارستان
2.
تيم مديريت اجرايي: رئيس، مدير، مدير پرستاري، معاون درمان، معاون آموزشی(در بيمارستانهاي غيرآموزشي مدير بهبود كيفيت)، مسؤول واحد فناوري اطلاعات، مدير امور مالي بيمارستان و مدیر بهبود کیفیت در بیمارستانهای آموزشی


مديريت و رهبري
1. استانداردهای حاکمیتی

2. استانداردهای اجرایی
3.
استانداردهاي احراز پست رياست بيمارستان

4. استانداردهاي احراز پست مديريت بيمارستان
5.
استانداردهای مدیریت فعالیتهای آموزشي و پژوهشي

6. استانداردهای مدیریت خطر
7.
استانداردهای مدیریت بحران/بلایا

8. استانداردهای گزارش خطاها و حوادث ناخواسته
9.
استانداردهای مدیریت مالی

1. استانداردهاي حاکمیتی

تعیین سیاستها و خط مشی های کلان بیمارستان به صورت شفاف و واضح-
بررسی- برنامه ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی تیم مدیریت اجرایی بیمارستان و تصویب موارد مورد قبول
کسب اطمینان از انطباق عملکرد بیمارستان با قوانین، مقررات و- استانداردهای نهادهای ناظر و سیاستگذار
کسب اطمینان از انطباق عملکرد- بیمارستان با مأموریت، اهداف، برنامه ها و آیین نامه های داخلی سازمان
كسب- اطمينان از رعايت حقوق گيرندگان خدمت و كاركنان بيمارستان
کسب اطمینان از- تأمین و تخصیص مناسب منابع جهت انجام برنامه های مصوب
کسب اطمینان از اجرای- اقدامات برنامه ریزی شده در جهت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی درمانی جامعه از طریق مشارکت با مسؤولان ارشد جامعه در چهارحيطه گيرندگان خدمت، كاركنان، محيط بيمارستان و جامعه از طريق مشاركت با مسئولان ارشد جامعه
کسب اطمینان از اجرای اقدامات- برنامه ریزی شده در جهت حفظ و سالم سازی محیط زیست
كسب اطمینان از وجود ساختار- سازمانی مستند و شفاف که روابط و سطوح مسؤولیت ها و اختیارات را مشخص کرده باشد.
کسب اطمینان از وجود برنامه های مناسب برای استخدام، انتصاب، ابقاء،- توجیه، آموزش و توسعه مستمر کلیه کارکنان (از جمله اعضاي تيم مديريت اجرايي بيمارستان)
کسب اطمینان از استفاده بهینه منابع فیزیکی، انسانی و مالی در- بیمارستان
كسب اطمینان از بازنگری منظم آیین نامه ها، دستورالعمل ها و خط مشی- های داخلی بیمارستان (حداقل سالانه)
جلسات تیم حاکمیتی به طور منظم و حداقل- فصلی برگزار شده و صورتجلسات و مصوبات آن ثبت می‌گردند تا مطابق آنها عمل گردد.


2.
استانداردهاي اجرایی
تدوين برنامه استراتژيك 3 تا 5 ساله بيمارستان-
بازنگری- برنامه استراتژیک بیمارستان (حداقل سالانه)
نشر بیانیه رسالت بیمارستان در- تمامی قسمت ها به نحوی که کلیه کارکنان از آن آگاهی داشته باشند.
تعيين ايمني- بيمار و ارتقاي مستمر کيفيت به عنوان اولويت‌هاي استراتژيک بيمارستان و نظارت برنامه‌ريزي اجراي آن در قالب برنامه عملياتي در کل بيمارستان
تخصیص منابع به- بخش ها و واحدها به منظور دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان
نظارت بر اجرای- برنامه عملیاتی مناسب در کل بیمارستان برای بهبود کیفیت و ایمنی بیمارو دستیابی به اهداف استراتژیک بیمارستان
مشارکت در تدوین برنامه بهبود کیفیت و ایمنی- بیمار
نظارت بر تعيين و تحليل شاخص‌هاي كليدي عملكرد و انجام اقدامات اصلاحي- بر اساس آنها در كليه بخش‌ها و واحدهاي بيمارستان از جمله واحدهاي برون سپاري شده
کسب اطمینان از انجام اقدامات لازم در خصوص گزارش های ارزیابی و یا- سازمانهای قانونگذار از جمله اعتباربخشی
انتصاب يکي از مديران مياني بيمارستان- به عنوان هماهنگ کننده فعاليت هاي ايمني بيمار و مديريت خطر
انتصاب يکي از- کارکنان با اختيارات مناسب به عنوان مسئول پاسخگوي برنامه ايمني بيمار در بيمارستان
بازديد منظم مديريتي به منظور ارتقاي فرهنگ ايمني بيمار، شناسايي- خطرات موجود در سيستم و اعمال مداخله جهت ارتقاي فرصت‌‌‌ها
جلسات تیم مدیریت- اجرایی به طور منظم و لااقل ماهانه برگزار شده و صورتجلسات و مصوبات آن ثبت می گردند تا مطابق آنها عمل گردد.

توجيه اعضاي جديد تيم مدیریت اجرایی، مطابق برنامه توجيهي مستند--


3.
استانداردهاي احراز پست رياست بيمارستان
رييس بيمارستان از جهت تحصيلات و تجربه به ترتيب ارجحيت بايستي داراي شرايط ذيل باشد:
مدرك تحصيلي دكترا در يكي از گرايش‌هاي مديريت درv رشته‌هاي مرتبط با امور سلامت و حداقل 3 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازمانهاي خدمات درماني و مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.
مدرك دكتراي حرفه‌اي پزشكي به همراه تحصيلات دانشگاهيv مديريت در رشته‌هاي مرتبط با امور سلامت و حداقل 3 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازما نهاي خدمات درماني و مورد تا ييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.
مدرك دكتراي حرفه اي پزشكي به همراه مدركv Mini MBA مديريت بيمارستاني مورد تاييد وزارت بهداشت و حداقل 3 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازمان‌هاي خدمات‌درماني و مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.

4.
استانداردهاي احراز پست مديريت بيمارستان
مدیر بیمارستان از نظر تحصيلات بايستي واجد شرايط ذيل باشد:
مدرك‌ تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد يا دكترا در رشته مديريت خدماتv بهداشتي درماني (رشته اداره امور بيمارستان هاي سابق یا مدیریت بیمارستانی) و به ترتيب 4، 3 و2 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازمان‌هاي خدمات درماني و مورد تا ييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.

5. استانداردهاي مديريت فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي
(با تبعيت از استانداردهاي اعتباربخشي آموزشي معاونت آموزشي وزارت متبوع)
1.
تدوين خط‌مشی‌ها و روش‌ها در خصوص چارچوب ارائه خدمات توسط فراگیران، با تبعیت از قوانین، مقررات و استانداردهاي اعتباربخشي آموزشي
2.
تدوين مسئولیت‌ها و شرح وظایف کارآموزان و کارورزان و سایر گروه‌های تحت آموزش در خصوص مراقبت از بیماران
3.
ارائه خدمات مراقبتي توسط کارآموزان، کارورزان و دستياران تحت نظارت افراد واجد صلاحيت (مطابق قوانين، مقررات، استانداردهاي اعتباربخشي آموزشي و خط‌مشي‌ها)
4.
وجود امکانات و تسهيلات آموزشی مناسب همچون مولاژ و مركز آموزش مهارت هاي باليني (skill lab) جهت ممانعت از انجام آموزش غیرضروری فراگیران بر بالین بیمار
5.
دسترسي کارکنان باليني و غير باليني به فرمت الکترونيکي يا کاغذي آخرين ويرايش کتب مرجع، حداقل در رابطه با رشته‌ها و تخصص هاي موجود بيمارستان
6.
حصول اطمينان مديريت ارشد بيمارستان در تعامل با متوليان تصويب طرح‌هاي پژوهشي در رابطه با:
لحاظ شدن اولويت هاي پژوهشي وزارت- بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني و شرايط خاص هر بيمارستان، منطقه و جمعيت تحت پوشش آن با نگاه و يژه به ارتقاي کيفيت خدمات باليني و غيرباليني در تصويب و اجراي طرح هاي پژوهشي
استفاده از نتايج پژوهش هاي انجام گرفته- در راستاي ارتقاي کيفيت خدمات باليني و غيرباليني و ارتقاي سطح سلامت فرد و جامعه
رعايت قوانين، مقررات، آيين نامه ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهاي- ابلاغي از سوي معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت


6.
استانداردهاي مديريت خطر
اجراي برنامه مديريت خطر براساس مدل شناسايي مخاطرات(FMEA) توسط بيمارستان در زمينه‌هاي زير:
مشكلات ساختمان-
از بین رفتن خدمات- رایانه‌ای (بخش فناوري اطلاعات(
خرابی تجهیزات اصلی-
کمبود یا اتمام- اعتبارات
برنامه و بیمه مسئولیت حرفه ای کارکنان-
غفلت و اشتباهات- کارکنان


7.
استانداردهاي مديريت بحران/بلايا
وجود برنامه مستند جهت مقابله با بلايا و بحران‌ها حداقل شامل:
فهرستی از اعضای تیم پاسخ اضطراری شامل مدیران، پزشکان، پرستاران، گروهq های پاراکلینیک، پشتیبانی و ...، با ذکر سمت آن ها در زمان بروز بحران
فهرستq مراکز ارجاع که قبلاً با آنها هماهنگ شده است.
برنامه‌ای جهت فراخوانی اعضایq تیم پاسخ اضطراری و جانشين‌هاي تعيين شده
مستندات مربوط به وظایف، مسئولیت‌هاq و اختیارات اعضای تیم پاسخ اضطراری در زمان بروز بحران
چگونگی فعال‌سازیq برنامه در زمان بروز بحران
مستندات نشان‌دهنده انجام مانورهای فرضي (بدونq تخلیه واقعی و ایجاد استرس در بیماران) جهت اجرای برنامه مستند، مانور آتش نشاني و تخليه، اطلاع‌رساني کامل به کليه کارکنان بيمارستان جهت جلب مشارکت در انجام مانورها


8. استانداردهاي مديريت بحران/بلايا
وجود فرآیند زمانبندي شده، مستند و شفاف برای گزارش خطاهاØ و حوادث ناخواسته
ايجاد يک سيستم بدون تنبيه و عاري از سرزنش جهت گزارش‌دهيØ منظم خطاها و حوادث ناخواسته بيمارستان
آموزش تمام کارکنان در رابطه با فرآیندØ گزارش خطاها و حوادث ناخواسته
جمع‌آوری داده‌های مربوط به خطاها و حوادثØ ناخواسته، تجزیه و تحلیل آنها، به‌منظور شناسایی راه‌های کاهش شایع‌ترین و مهم‌ترين خطاها
ارزيابي رويدادهاي مهم و غيرمنتظره شامل:Ø
مرگ وميرهاي غيرمنتظره،Ø واکنش‌هاي آسيب زننده به بيمار در رابطه به ترانسفوزيون خون و فرآورده هاي خوني، خطاهاي دارويي، رويدادهاي مهم بيهوشي و تفاوت‌هاي مهم بين تشخيص قبل و بعد از عمل براساس يافته هاي پاتولوژي و جراحي
وجود مستندات حاکي از مداخلات اصلاحی برØ اساس نتایج گزارش‌ها و ارزیابی‌ها

9. استانداردهاي مديريت مالي
تعيين يک مسئول با حداقل مدرك كارشناسي در رشته‌هاي مرتبط با امورü مالي براي واحد مديريت مالي
وجود لیستي از تمامی کارکنان واحد مدیریتü مالی
مطابقت با استانداردهاي اعتباربخشي در رابطه با محورهاي بودجه‌بندي،ü درآمد، هزينه، حسابداري و حسابرسي،

 
 
صفحات 1 -2 -3
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ایمنی،بهبود کیفیت وجمع آوری داده ها


1- ایمنی فیزیکی
2- بهبود کیفیت
دسترسي همه واحدها به يک نسخه از برنامه بهبود کيفيت* بيمارستان
هماهنگي برنامه بهبود کيفيت هر واحد با برنامه بهبود کيفيت* بيمارستان
شمول موضوعات باليني و مديريتي در برنامه بهبود کيفيت (در واحدهاي* ارائه دهنده خدمات پزشکي)
لزوم وجود شاخص‌هاي عملکردي، قابل اندازه‌گيري، واقع* بينانه و داراي زمان‌بندي در برنامه بهبود کيفيت
مستندات نشان‌دهنده پايش* دائمي اجراي برنامه‌هاي بهبود کيفيت و مداخلات اصلاحي
3- جمع آوری و تحلیل داده ها
جمع‌اوري و* رايانه‌اي کردن داده‌هاي مربوط به هر واحد
شرح علت منطقي جمع‌آوري* داده
وجود چک ليست مميزي داخلي در هر واحد*
انجام مميزي داخلي در هر* واحد
مستنداتي دال برنتايج مميزي داخلي و طراحي و اجراي برنامه مداخله‌‌اي* مناسب بر اساس آن
اطلاع‌رساني نتايج بررسي‌ها و تحليل‌هاي صورت گرفته به* مديران و دست اندرکاران
 
استانداردهاي اعتباربخشي در واحد مديريت
استانداردهاي اعتباربخشي بيمارستان در واحد مديريت شامل موارد زير است که به تفکيک شرح وظايف تيک حاکميتي و تيم اجرايي مي‌گردد.

1. تيم حاکميتي: هيات امنا، شوراي راهبري، مجمع يا هر گروه متناظر آن در بيمارستان
2.
تيم مديريت اجرايي: رئيس، مدير، مدير پرستاري، معاون درمان، معاون آموزشی(در بيمارستانهاي غيرآموزشي مدير بهبود كيفيت)، مسؤول واحد فناوري اطلاعات، مدير امور مالي بيمارستان و مدیر بهبود کیفیت در بیمارستانهای آموزشی


مديريت و رهبري
1. استانداردهای حاکمیتی

2. استانداردهای اجرایی
3.
استانداردهاي احراز پست رياست بيمارستان

4. استانداردهاي احراز پست مديريت بيمارستان
5.
استانداردهای مدیریت فعالیتهای آموزشي و پژوهشي

6. استانداردهای مدیریت خطر
7.
استانداردهای مدیریت بحران/بلایا

8. استانداردهای گزارش خطاها و حوادث ناخواسته
9.
استانداردهای مدیریت مالی

1. استانداردهاي حاکمیتی

تعیین سیاستها و خط مشی های کلان بیمارستان به صورت شفاف و واضح-
بررسی- برنامه ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی تیم مدیریت اجرایی بیمارستان و تصویب موارد مورد قبول
کسب اطمینان از انطباق عملکرد بیمارستان با قوانین، مقررات و- استانداردهای نهادهای ناظر و سیاستگذار
کسب اطمینان از انطباق عملکرد- بیمارستان با مأموریت، اهداف، برنامه ها و آیین نامه های داخلی سازمان
كسب- اطمينان از رعايت حقوق گيرندگان خدمت و كاركنان بيمارستان
کسب اطمینان از- تأمین و تخصیص مناسب منابع جهت انجام برنامه های مصوب
کسب اطمینان از اجرای- اقدامات برنامه ریزی شده در جهت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی درمانی جامعه از طریق مشارکت با مسؤولان ارشد جامعه در چهارحيطه گيرندگان خدمت، كاركنان، محيط بيمارستان و جامعه از طريق مشاركت با مسئولان ارشد جامعه
کسب اطمینان از اجرای اقدامات- برنامه ریزی شده در جهت حفظ و سالم سازی محیط زیست
كسب اطمینان از وجود ساختار- سازمانی مستند و شفاف که روابط و سطوح مسؤولیت ها و اختیارات را مشخص کرده باشد.
کسب اطمینان از وجود برنامه های مناسب برای استخدام، انتصاب، ابقاء،- توجیه، آموزش و توسعه مستمر کلیه کارکنان (از جمله اعضاي تيم مديريت اجرايي بيمارستان)
کسب اطمینان از استفاده بهینه منابع فیزیکی، انسانی و مالی در- بیمارستان
كسب اطمینان از بازنگری منظم آیین نامه ها، دستورالعمل ها و خط مشی- های داخلی بیمارستان (حداقل سالانه)
جلسات تیم حاکمیتی به طور منظم و حداقل- فصلی برگزار شده و صورتجلسات و مصوبات آن ثبت می‌گردند تا مطابق آنها عمل گردد.


2.
استانداردهاي اجرایی
تدوين برنامه استراتژيك 3 تا 5 ساله بيمارستان-
بازنگری- برنامه استراتژیک بیمارستان (حداقل سالانه)
نشر بیانیه رسالت بیمارستان در- تمامی قسمت ها به نحوی که کلیه کارکنان از آن آگاهی داشته باشند.
تعيين ايمني- بيمار و ارتقاي مستمر کيفيت به عنوان اولويت‌هاي استراتژيک بيمارستان و نظارت برنامه‌ريزي اجراي آن در قالب برنامه عملياتي در کل بيمارستان
تخصیص منابع به- بخش ها و واحدها به منظور دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان
نظارت بر اجرای- برنامه عملیاتی مناسب در کل بیمارستان برای بهبود کیفیت و ایمنی بیمارو دستیابی به اهداف استراتژیک بیمارستان
مشارکت در تدوین برنامه بهبود کیفیت و ایمنی- بیمار
نظارت بر تعيين و تحليل شاخص‌هاي كليدي عملكرد و انجام اقدامات اصلاحي- بر اساس آنها در كليه بخش‌ها و واحدهاي بيمارستان از جمله واحدهاي برون سپاري شده
کسب اطمینان از انجام اقدامات لازم در خصوص گزارش های ارزیابی و یا- سازمانهای قانونگذار از جمله اعتباربخشی
انتصاب يکي از مديران مياني بيمارستان- به عنوان هماهنگ کننده فعاليت هاي ايمني بيمار و مديريت خطر
انتصاب يکي از- کارکنان با اختيارات مناسب به عنوان مسئول پاسخگوي برنامه ايمني بيمار در بيمارستان
بازديد منظم مديريتي به منظور ارتقاي فرهنگ ايمني بيمار، شناسايي- خطرات موجود در سيستم و اعمال مداخله جهت ارتقاي فرصت‌‌‌ها
جلسات تیم مدیریت- اجرایی به طور منظم و لااقل ماهانه برگزار شده و صورتجلسات و مصوبات آن ثبت می گردند تا مطابق آنها عمل گردد.

توجيه اعضاي جديد تيم مدیریت اجرایی، مطابق برنامه توجيهي مستند--


3.
استانداردهاي احراز پست رياست بيمارستان
رييس بيمارستان از جهت تحصيلات و تجربه به ترتيب ارجحيت بايستي داراي شرايط ذيل باشد:
مدرك تحصيلي دكترا در يكي از گرايش‌هاي مديريت درv رشته‌هاي مرتبط با امور سلامت و حداقل 3 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازمانهاي خدمات درماني و مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.
مدرك دكتراي حرفه‌اي پزشكي به همراه تحصيلات دانشگاهيv مديريت در رشته‌هاي مرتبط با امور سلامت و حداقل 3 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازما نهاي خدمات درماني و مورد تا ييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.
مدرك دكتراي حرفه اي پزشكي به همراه مدركv Mini MBA مديريت بيمارستاني مورد تاييد وزارت بهداشت و حداقل 3 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازمان‌هاي خدمات‌درماني و مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.

4.
استانداردهاي احراز پست مديريت بيمارستان
مدیر بیمارستان از نظر تحصيلات بايستي واجد شرايط ذيل باشد:
مدرك‌ تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد يا دكترا در رشته مديريت خدماتv بهداشتي درماني (رشته اداره امور بيمارستان هاي سابق یا مدیریت بیمارستانی) و به ترتيب 4، 3 و2 سال سابقه كار اجرايي و مديريتي در اداره امور مرتبط با مراكز و سازمان‌هاي خدمات درماني و مورد تا ييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.

5. استانداردهاي مديريت فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي
(با تبعيت از استانداردهاي اعتباربخشي آموزشي معاونت آموزشي وزارت متبوع)
1.
تدوين خط‌مشی‌ها و روش‌ها در خصوص چارچوب ارائه خدمات توسط فراگیران، با تبعیت از قوانین، مقررات و استانداردهاي اعتباربخشي آموزشي
2.
تدوين مسئولیت‌ها و شرح وظایف کارآموزان و کارورزان و سایر گروه‌های تحت آموزش در خصوص مراقبت از بیماران
3.
ارائه خدمات مراقبتي توسط کارآموزان، کارورزان و دستياران تحت نظارت افراد واجد صلاحيت (مطابق قوانين، مقررات، استانداردهاي اعتباربخشي آموزشي و خط‌مشي‌ها)
4.
وجود امکانات و تسهيلات آموزشی مناسب همچون مولاژ و مركز آموزش مهارت هاي باليني (skill lab) جهت ممانعت از انجام آموزش غیرضروری فراگیران بر بالین بیمار
5.
دسترسي کارکنان باليني و غير باليني به فرمت الکترونيکي يا کاغذي آخرين ويرايش کتب مرجع، حداقل در رابطه با رشته‌ها و تخصص هاي موجود بيمارستان
6.
حصول اطمينان مديريت ارشد بيمارستان در تعامل با متوليان تصويب طرح‌هاي پژوهشي در رابطه با:
لحاظ شدن اولويت هاي پژوهشي وزارت- بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني و شرايط خاص هر بيمارستان، منطقه و جمعيت تحت پوشش آن با نگاه و يژه به ارتقاي کيفيت خدمات باليني و غيرباليني در تصويب و اجراي طرح هاي پژوهشي
استفاده از نتايج پژوهش هاي انجام گرفته- در راستاي ارتقاي کيفيت خدمات باليني و غيرباليني و ارتقاي سطح سلامت فرد و جامعه
رعايت قوانين، مقررات، آيين نامه ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهاي- ابلاغي از سوي معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت


6.
استانداردهاي مديريت خطر
اجراي برنامه مديريت خطر براساس مدل شناسايي مخاطرات(FMEA) توسط بيمارستان در زمينه‌هاي زير:
مشكلات ساختمان-
از بین رفتن خدمات- رایانه‌ای (بخش فناوري اطلاعات(
خرابی تجهیزات اصلی-
کمبود یا اتمام- اعتبارات
برنامه و بیمه مسئولیت حرفه ای کارکنان-
غفلت و اشتباهات- کارکنان


7.
استانداردهاي مديريت بحران/بلايا
وجود برنامه مستند جهت مقابله با بلايا و بحران‌ها حداقل شامل:
فهرستی از اعضای تیم پاسخ اضطراری شامل مدیران، پزشکان، پرستاران، گروهq های پاراکلینیک، پشتیبانی و ...، با ذکر سمت آن ها در زمان بروز بحران
فهرستq مراکز ارجاع که قبلاً با آنها هماهنگ شده است.
برنامه‌ای جهت فراخوانی اعضایq تیم پاسخ اضطراری و جانشين‌هاي تعيين شده
مستندات مربوط به وظایف، مسئولیت‌هاq و اختیارات اعضای تیم پاسخ اضطراری در زمان بروز بحران
چگونگی فعال‌سازیq برنامه در زمان بروز بحران
مستندات نشان‌دهنده انجام مانورهای فرضي (بدونq تخلیه واقعی و ایجاد استرس در بیماران) جهت اجرای برنامه مستند، مانور آتش نشاني و تخليه، اطلاع‌رساني کامل به کليه کارکنان بيمارستان جهت جلب مشارکت در انجام مانورها


8. استانداردهاي مديريت بحران/بلايا
وجود فرآیند زمانبندي شده، مستند و شفاف برای گزارش خطاهاØ و حوادث ناخواسته
ايجاد يک سيستم بدون تنبيه و عاري از سرزنش جهت گزارش‌دهيØ منظم خطاها و حوادث ناخواسته بيمارستان
آموزش تمام کارکنان در رابطه با فرآیندØ گزارش خطاها و حوادث ناخواسته
جمع‌آوری داده‌های مربوط به خطاها و حوادثØ ناخواسته، تجزیه و تحلیل آنها، به‌منظور شناسایی راه‌های کاهش شایع‌ترین و مهم‌ترين خطاها
ارزيابي رويدادهاي مهم و غيرمنتظره شامل:Ø
مرگ وميرهاي غيرمنتظره،Ø واکنش‌هاي آسيب زننده به بيمار در رابطه به ترانسفوزيون خون و فرآورده هاي خوني، خطاهاي دارويي، رويدادهاي مهم بيهوشي و تفاوت‌هاي مهم بين تشخيص قبل و بعد از عمل براساس يافته هاي پاتولوژي و جراحي
وجود مستندات حاکي از مداخلات اصلاحی برØ اساس نتایج گزارش‌ها و ارزیابی‌ها

9. استانداردهاي مديريت مالي
تعيين يک مسئول با حداقل مدرك كارشناسي در رشته‌هاي مرتبط با امورü مالي براي واحد مديريت مالي
وجود لیستي از تمامی کارکنان واحد مدیریتü مالی
مطابقت با استانداردهاي اعتباربخشي در رابطه با محورهاي بودجه‌بندي،ü درآمد، هزينه، حسابداري و حسابرسي،

 
خط‌مشي‌ها و روش‌ها
مهمترین نیازهای آموزشی برنامه اعتباربخشی
برنامه استراتژیک- برنامه عملیاتی - برنامه بهبود کیفیت و جمع آوری و تحلیل داده ها - برنامه مدیریت خطر - مستندسازی
 
خط‌مشی ها و روش ها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 دريافت فايل pdf

به طور شايع رويش نخستين دندان در كودكي در سن شش ماهگي ا ست .گر چه اين زمان در ميان كودكان بسته به فا كتور هاي مختلف تا حدي متفاوت است .اما نكته مهم آن است كه تمام دندان هاي شيري كودك بايد در سنين شش ماهگي تا سه سالگي در حفره دهان وجود داشته باشد واين دندان ها در سنين شش تا يازده سالگي شروع به ريزش مي كنند .

زماني كه كودك به سن شش ماهگي ميرسد دندانپزشك مي تواند مشكلات دنداني احتمالي وي را كه در آينده ممكن است با آن مواجه شود پيش بيني نمايد . و كودك بايد حداكثر تا شش ماه پس از رويش نخستين دندان شيري تحت مراقبت پزشك قرار گيرد .وهر شش ماه يك بار مراجعه نمايد تا از بروز مشكلات دنداني جلوگيري كند

نحوه مراقبت از دندان هاي كودكان :

به عنوان يك اصل مهم به اين موضوع توجه داشت كه بهترين زمان براي شروع مراقبت هاي دنداني كودك دوره رويش دندانهاي شيري است.

يكي ا ز مسا ئل شايع كه اغلب والدين براي غذا دادن از قاشق مشترك براي كودك استفاده مي كنند كه سبب بروز پوسيدگي هاي دندان در كودك مي شود و نمي بايست قبل از خواب ،شيشه شير ،آب ميوه يا هر نوع ما يع ديگري حاوي شكر را در دهان كودك قرا ر دادچرا كه شكر واسيد موجود ميتواند سبب پوسيدگي هاي عميق دنداني در كودك شوند .

جهت حفظ سلامت دهان ودندان كودك عادت دادن وي به خوردن شير با فنجان از سن نه ماهگي است .

در ماهاي آغازين رويش دندا ني براي شستشوي دندانهاي كودك بهترين روش استفاده از پارچه اي نرم يا گاز دندانپزشكي است . قبل از سن يك سالگي براي پاك كردن دندانها تنها از آب استفاده شود و از به كار بردن خمير دندان و محلولهاي دهان شويه و... اكيدا خودداري گردد.

كودك تنها از سه سالگي ويا آموزش كامل مي تواند به تنها ئي از مسواك و خمير دندان جهت تميز كردن دندان خود استفاده كند .

استفاده از نخ دندان در كودك زماني موثر است كه تماسهاي بين سطوح دنداني بسته شده باشند وبايد با دندان پزشك كودك مشورت كرد .

دندان هاي شيري

دندانهاي شيري در تغذيه وتکلم کودک نقش عمده اي به عهده دارد زمان رئيش آن ها از شش ماهگي تا سي ماهگي مي باشد .

پوسيدگي زودرس دنداني

نوعي از پوسيدگي وسيع دنداني است که بر اثر عدم رعايت بهداشت دهان ودندان و عادات غلط تغذيه اي در کودکان زير 6 سال پديد مي ايد . پوسيدگي زود هنگام کودک ، بباعث مشکلات دندانی-فکی ،از دست دادن دندانهای شیری و به هم خوردن تغذیه کودک می گردد.

نکته مهم :توصیه می گردد کودک تا 24 ماهگی از شیر مادر استفاده کند .شیر مادر در حفظ سلامت بدن ودندان های کودک نقش موثری دارد ولی پس از رویش اولین دندان شیری ،یاشیر مادر کلا قطع شود یا از دست دادن شیر مادر یا شیشه در هنگام خواب کودک خودداری شود .

تمیز کردن لثه و دندان های کودک :

تمیز کردن لثه قبل از رویش دندان ها توصیه می شود . در کودکان زیر 3 سال مسواک انگشتی مسیله ای ساده و موثر جهت ماساژلثه وتمیز کردن دندان ها می باشد . برای کم کردن ناراحتی کودک در حین رویش دندان ،مسواک انگشتی را 30دقیقه در فریزر قرار داده وسپس با ملایمت لثه را با آن ماساژ دهید .جهت تمیز کردن آن از مایع ظرفشویی می توانید استفاده کنید .

هر 3تا 4 ماه آن را تعویض نمایید .

می توانید از سایر مسوا ک های مخصوص کودکان نیز استفاده کنید.

تمیز کردن دندان در کودک 1تا 3 ساله

از 1 سالگی ، کودک بایدبا مسواک آشنا گردد. بهتر است قبل از شروع مسواک زدن کمی خمیر دندان (به اندازه یک دانه برنج برای کودک یک ساله و کمتر از یک نخود برای کودک بزرکتر )روی مسواک مالیده شود و تمام سطوح داخلی وخارجی وجونده دندان ها تمیز گردد. اگر کودک قادر به بیرون ریختن اضلفه خمیر دندان نیست ، استفاده از خمیر دندان به سن یالاتر موکول گردد ویا از خمیر دندان فاقد فلوراید استفاده نمایید.

کودکان به تنهایی قادر به مسواک زدن صحیح نیستند .برای مسواک زدن بهتر است |پدر یا مادر روی زمین بنشیند و

پا های خود را در مقابل کودک دراز کند به طوری که کودک بین

پاها ی والد به گونه ای قرار گیرد که بازو وپا های کودک قابل کنترل باشد وسپس مسواک زدن را برای کودک آغاز نماید .در سن بالاتر (دبستان به بعد )مسواک زدن با نظارت والدین باید صورت پذیرد .

سایر توصیه ها به والدین :

هر چه زود تر مهارت نوشیدتن با استکان یا فنجان را به کودک آموزش دهید.

از دادن آب قند ،چای شیرین ،شیر با نبات ، شکر ، عسل و سایر مایعات شیرین به کودک ، به خصوص هنگام خواب خودداری نمایید. حتی الامکان به عنوان میان وعده از انواع سبزی ها ،میوه ها و آجیل استفاده نمایید .در صورت تمایل به میان وعده شیرین از خرما و کشمش استفاده نمایید .

پس از مصرف قطره آهن یا سایر شربت های دارویی به کودک آب بدهید زیرا این دارو ها حاوی قند هستند .

میکروب های پوسیدگی زا از دهان بزرگسالان به دهان کودک انتقال می یابند .بنابر این وسایلی مثل قاشق ، مسواک و خمیر دندان کودک باید از سایر افراد (حتی مادر ) جدا باشد .

اولین ملاقات دندان پزشکی کودک باید حاقل تا یک سالگی صورت پذیرد. در معاینه اولیه کودک با دندانپزشکی آشنا می گرددو والدین از وظایف خود در حفظ سلامت دهان و دندان کودک مطلع می شود . بعد از اولین ملاقات معاینات دورهای شش ماهه دندانپزشکی توصیه می گردد.

کودکان غیر همکار که مبتلا به ترس و اضطراب غیر قابل کنترل از درمانهای دندانپزشکی هستند یکی از مهمترین چالش ها برای دندانپزشکان و والدین می باشد.

فاکتورهای زیادی مثل اطلاعات منتقل شده از والدین ودوستان، تجربه تلخ و دردناک قبلی از درمانهای دندانپزشکی،کم بودن سن کودک و عدم برخورد منطقی با مشکل وجود صدا و آب در هنگام درمان دندانپزشکی در عدم همکاری کودک تاثیر دارند که باعث عدم امکان درمان کودک می گردد.

عدم همکاری کودک باعث کاهش کیفیت واستاندارد خدمات درمانی ارائه شده میگردد.همچنین تهدید و مهار فیزیکی علاوه بر کاهش دقت و کیفیت کار میتواند نتایج ناخوشایند روحی و روانی در کودک ایجاد کند.

در گذشته وحتی هم اکنون در خیلی از مراکز برای درمان دندانپزشکی کودک دندانپزشک مجبور است با کمک دستیارانش و حتی والدین برای مدتی نسبت به بی حرکت کردن کودک و محکم نگه داشتن او اقدام کند تا یک درمان محدود را در حداقل زمان ممکن انجام دهد و این در بسیاری از موارد تنها راه چاره برای رهایی کودک از درد دندان تلقی می گردد.

راه جایگزین حل این معضل انجام درمان دندانپزشکی برای این گروه از کودکان تحت بیهوشی عمومی می باشد تا کودک از وحشت مواجهه با درمان دندانپزشکی مصون گردد. البته بايد ياداوري شد که قبل از هر گونه درمان تحت بي هوشي بايد نظر چند متخصص دندانپزشک کودکان را در مورد عدم همکاري کودک ونياز درمان تحت بي هوشي جويا شد .این کار برای اولین با در اوایل دهه 1900 توسط یک دندانپزشک امریکایی برای کودکان انجام شد.

در طی بیهوشی بیمار دچار کاهش سطح هوشیاری شده و به زبان عامیانه بیهوش میگردد و وقایع هنگام عمل را بعدا به خاطر نمیاورد همچنین بی دردی کامل برای بیمار وجود داردوهیچ حرکتی توسط وی صورت نمی گیرد، این شرایط به درمانگر اجازه میدهد تا با آرامش کامل و با دقت نظر نسبت به درمان لازم اقدام نماید .

در درمانهای دندانپزشکی تحت بیهوشی در مقایسه با اعمال جراحی پزشکی بدلیل گستردگی محدود، کم بودن احتمال خونریزی بعد از عمل، امکان کنترل درد بعد از عمل با تجویز مسکن های خوراکی و عدم نیاز به داروهای وریدی در دوره بعد از درمان، میتوان کودک را در صبح روز عمل بستری کرد و طی یک جلسه تمام امور درمانی مورد نظر را به صورت جراحی سرپایی انجام داد و کودک را پس از طی دوره کنترل بعد از عمل در همان روز ترخیص کرد.

حدود 50 سال پیش خطرات ناشی از بیهوشی بسیار زیاد بود اما امروزه با توجه به لزوم ارجاع بیمار به مراکز مجهز دارای امکانات بیهوشی عمومی و ابداع سیستمهای پایشگر و مانیتورینگ در اتاق عمل ،میزان خطرات و عوارض بیهوشی برای بیمار بسیار کم شده است. وقتی جراح در حال جراحی است متخصص بیهوشی همزمان علائم بیمار شامل فشار خون ، تنفس و وضعیت بیهوشی را بررسی کرده و شرایط بیمار را کاملا تحت کنترل دارد.

در حال حاضر داروهای جدیدی برای بیهوشی ساخت شده است که کارایی بیشتر و عوارض کمتری دارد باید توجه داشت که داروهایی نظیرهالوتان که بصورت معمول در بیهوشی بزرگسالان استفاده میگردد جهت کودکان توصیه نمی گردد. این امر ضرورت به روز بودن اطلاعات متخصصین بیهوشی و دندانپزشکی کودکان را که به درمان کودکان مبادرت می ورزند ایجاب می نماید.

در صورتی که تصمیم به انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی برای کودکتان دارید، حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید :

1. این درمان را ترجیحا توسط متخصصین دندانپزشکی کودکان که دوره های لازم را جهت درمان تحت بیهوشی گذرانده اند انجام دهید. اخیرا بسیاری از همکاران دندانپزشک اقدام به این نوع درمان می کنند که لازم است مدارک لازم جهت احراز توانایی و مجوز انجام این نوع درمان را به بیمار خود ارائه کنند.

2. از محل انجام درمان کودک خود که باید در بیمارستان های مجهز و یا مراکز جراحی محدود باشد اطمینان حاصل کنید.کیفیت دستگاهها و نوع داروی مورد استفاده جهت کودکان تاثیر بسیاری در کیفیت انجام بیهوشی خواهد داشت.توجه داشته باشید که این درمان به هیچ وجه نباید در داخل مطب انجام گردد.

3. حتما قبل از عمل آزمایشات لازم را طبق درخواست دندانپزشک معالج انجام داده و مشاوره قبل از عمل با متخصصین بیهوشی انجام گردد

4. سرماخوردگی و واکنش های آلرژیک بعلت درگیری سیستم تنفسی خطر مهمی در بیماران تحت بیهوشی تلقی می گردد سعی کنید هنگام درمان هیچگونه علائم سرماخوردگی در کودکتان مشاهده نشود.

5. درمان تحت بیهوشی صرفا یک درمان دندانپزشکی است و نمی توان از آن انتظار معجزه داشت و در صورت عدم رعایت بهداشت ، پوسیدگی ها قابل برگشت می باشند.معجزه واقعی در دست والدین است که در درجه اول با کنترل رژیم غذایی کودک و در درجه دوم با رعایت منظم بهداشت دهانی می توانند دهانی عاری از پوسیدگی برای کودک خود به ارمغان بیاورند.

بيماران كه در بيمارستان دكتر شيخ مراجعه مينمايند :

ابتدا به كلينك دندانپزشكي جهت معاينه مراجعه مي نمايند كه بايد در ساعات خاص ،8:45 در صبح ها كه همه روزه فعال ميباشد و 3:45 عصرها ،از شنبه تا چها رشنبه به صورت حضوري شماره دريافت نمايند .

فعاليت واحد دندانپزشكي در دو شيفت :صبح و عصر مي باشد .پس از معاينه بر اساس تشخيص دندانپزشك در صورتي كه نياز به تهيه راديوگرافي از دندان باشد بيمار بايد به قسمت راديولوژي واقع در زير زمين بيمارستان در ساعت5/9-8 صبح كه پاسخگوي مراجهين مي باشد مراجه كند .

در صورتي كه در معاينه ،كودك همكاري لازم را داشته باشد ،تعيين نوبت براي درمان 3الي 4 ماه آينده ميباشد. و در صورتي كه همكاري نداشته باشد، خدمات دندنپزشكي تحت بيهوشي به بيمار پيشنهاد مي گردد .كه بايد مراحل تشكيل پرونده را انجام دهند ودر ليست انتظار اتاق عمل قرار گيرند ،تقريبا تا 3 هفته بعد وقت عمل داده مي شود.

دندا نپزشكان متخصص اطفال فعال در اتاق عمل ،جمعي از اساتيد دانشكده دندانپزشكي مي باشند .

جهت تشكيل پرونده بيماران كه دندانپزشكان معاينه كرده اند،بايد با به همراه داشتن طرح درمان به درمانگاه مراجعه كنند. تا توسط متخصص بيهوشي نيز معاينه شوند ،در صورتي كه متخصص بيهوشي نياز به مشورت با ديگر متخصص ويا آزمايش بداند را به بيمار توضيح داده وبيمار با به همراه داشتن معاينه متخصص بيهوشي و ديگر مشورتها و يا آزمايش جهت پر كردن مشخصات كودك به كلينيك دندانپزشكي عودت ميدهند تا در ليست انتظار قرار گيرند .

هنگام رسيدن موعد عمل توسط كلينيك به همراهان اطلاع داده مي شود تا به بيمارستان مراجعه نمايند با در دست داشتن پرونده دندانپزشكي وگرافي دندان وآزمايشات و در حالي كه از شب قبل بيمار ناشتا آمده ، به بخش جراحي مراجعه نموده و با آمادگي لازم جهت عمل كه در بخش توضيحات داده مي شود مراجعه ميكنند .

روز عمل با اطلاع وهماهنگي با اتاق عمل به اتاق عمل آمده و در آغوش والدين در اتاق سرپائي توسط متخصصان بيهوشي ، بيهوش شده و به اتاق دندانپزشكي فرستاده ميشود وترميم دندان ها را انجام مي دهندو توسط پزك مورد نظر تحت درمان قرار خواهد گرفت وپس از اتمام عمل (ترميم كه 2الي 3 ساعت طول ميكشد) بيمار .به ريكاوري و در نهايت كنار والدين بر مي گردد .

پس از اتمام عمل آ موزش لازم جهت مراقبت بعد از عمل توسط پزشك مربوطه و زمان مراجعه بعدي به همراها ن بيمار داده مي شود .در صورت نياز دارو و شروع زمان ما يعات، كه 2تا 3 ساعت بعد از عمل ما يعات سرد شروع ميشود.

ودو هفته بعد به مطب يا كلنيك مراجعه نمايند وهر 6ماه يك بار جهت فلورايد تراپي مراجعه نمايند .

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

قابل توجه پزشكان محترم بيمارستان

با سلام و احترام

در راستاي اجراي كتاب ارزش نسبي خدمات و مراقبت هاي سلامت در جمهوري اسلامي ايران كه جايگزين كتاب كاليفرنيا گرديده است. خواهشمند است محتويات كتاب (فايل هاي پيوست ) را مطالعه فرمائيد و در رابطه با موارد زير اقدام مقتضي معمول فرمائيد :
 
1-    چنانچه اقدام يا خدمتي در راستاي تخصص شما وجود دارد كه ارائه مي شود و در كتاب  مشاهده نمي شود  به رياست يا مديريت  اعلام فرمائيد تا پيگيري شود.
 

2-   با توجه باينكه كدهاي فراواني به كتاب افزوده گرديده است ممكن است خدماتي  وجود داشته باشد كه تا كنون ارائه مي گرديده ولي هزينه اي بابت آن درخواست نمي شده است . لذا اين خدمات را مشخص و ضمن اطلاع رساني به ساير پزشكان ، به رياست و مديريت اعلام تا پيگيري هاي لازم صورت گيرد.

توضيح اينكه دو فايل وجود دارد يكي فايل نهايي و يكي فايل مصوب كه فايل مصوب تمام صفحات آن  ممهور به مهر هئيت دولت است  فايل اصلي است ولي به دليل اينكه اسكن شده است از كيفيت پاييني برخوردار مي باشد. لذا براي مطالعه از فايل نهايي استفاده گردد   . ممكن است تغييرات جزئي  در بين دو فايل وجود داشته باشد كه مسلما هرآنچه در نسخه مصوب وجود دارد معتبر خواهد بود. 

 
باسپاس فراوان