مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

تعريف اعتبار بخشي در بيمارستان

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 
 
استانداردهای اعتباربخشی  بیمارستانی ايران
در مدل اعتباربخشي بيمارستاني ايران، استانداردهای اعتبار بخشی براي 37 واحد یا بخش تهيه شده است که عبارتند از:
 
مدیریت و رهبری
 
حقوق گیرنده خدمت
 
بخش های کلینیکی(12 بخش)
 
بخش های پارا کلینیکی (4 بخش پاراکلنیکی)
 
واحدهای پشتیبانی (7 واحد پشتیبانی) واحد اداری 10 واحد
 
کمیته ها

 

شرح بخشها و واحدهايي که استانداردهاي اعتبار بخشي براي آنها تهيه شده است عبارتند از:


1 -
مدیریت و رهبری
2 -
حقوق گیرنده خدمت
3 -
بخش های کلینیکی:
بخش اورژانس-  بخش مراقبت های ویژه (ICU)- بخش مراقبت های ویژه قلبی (CCU)- بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU)- بخش جراحی- بیهوشی واتاق عمل- شیمی درمانی –بلوک زایمان- بخش کودکان – بخش روانپزشکی- بخش دیالیز- بخش آنژیوگرافی
4-
بخش های پارا کلینیکی:
بخش تصویر برداری- آزمایشگاه- بخش فیزیوتراپی- بخش مدیریت دارویی
5 -
واحدهای پشتیبانی:
واحد تدارکات- ساختمان- واحد تاسیسات- آتش نشانی- واحد رختشویخانه- بخش خدمات استریلیراسیون مرکزی- واحد تغذیه
6 - 
واحد اداری:
واحد کنترل عفونت- واحد مدیریت پرستاری- واحد بهبود کیفیت- واحد فناوری اطلاعات- واحد مدارک پزشکی- واحد مدیریت منابع انسانی- واحد مدیریت پسماند- واحد بهداشت محیط- واحد بهداشت حرفه ای- واحد مهندسی پزشکی
7-
کمیته ها 

محورهاي اصلي استانداردهاي اعتباربخشي
1. مدیریت و رهبری
2. 
حقوق گیرنده خدمت
3. 
مديريت و سازماندهي
4. 
مديريت و توانمند سازي منابع انساني
5. 
امکانات و ملزومات
6. 
ايمني، بهبود کيفيت و جمع آوري داده ها


 

در هر کدام از محورهاي اعتبار بخشي فوق موارد زير مورد بررسي قرار مي‌گيرد:
مدیریت و رهبری
1-  استانداردهای حاکمیتی2-  استانداردهای اجرایی3-  رئیس یا مدیر4-  شرایط احراز5مدیریت فعالیتهای آموزشی و پزوهشی 6-  مدیریت خطر7-  مدیریت بحران8-  خطاها و حوادث ناخواسته9- مدیریت مالی


حقوق گیرنده خدمت
1- دریافت اطلاعات                                                                        

 2- مطلوبیت خدمات سلامت                                                          

 3- گروهای آسیب پذیر                                                                            

 4- گیرنده خدمت در حال احتضار                                                          

5- محرمانه بودن اطلاعات                                                                      

6- حفظ حریم خصوصی                               

7- همراه گیرنده خدمت                                                                           

8- پاسخ به نیازهای عبادی و اعتقادی گیرنده خدمت 
9-
آموزش
10-
انتخابر آزادانه و مشارکت

11- رضایت آگاهانه

12- نحوه دریافت هزینه خدمات از گیرنده خدمت
13-
نظام کارامد رسیدگی به شکایات
14- 
سنجش رضایت گیرنده خدمت

15- خط‌مشی ها و روش ها

مدیریت و سازماندهی


 برنامه استراتژیک
1. دسترسي به نسخه اي از برنامه استراتژيک در کليه  واحدها
2. 
نصب نسخه اي از رسالت بيمارستان در کليه واحدها
3. 
آگاهي کليه پرسنل از رسالت بيمارستان و نقش واحد محل خدمتشان در راستاي دستيابي به اهداف استراتژيک سازمان

 

 شرايط احراز
1. شرايط احراز معين براي مسئول هر واحد و کليه کارکنان آن بترتيب ارجحيت
2. 
مدرک تحصيلي
3. 
سابقه کار
(
روساي بخش‌ها، سرپرستاران بخش یا سوپروایزر بخش‌های پاراکلینیکی، مسئول واحدهای اداری پشتیباني، پرستار واحد کنترل عفونت، پزشکان مقیم، پرستارمسئول شیفت بخشها، در بخش روانپزشکی مسئول واحد روانشناسی بالینی و مسئول واحد کار درمانی  و مسئول مددکاری اجتماعی، مدیر پرستاری و  جانشین مدیر پرستاری)

 

مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی
1- پرونده پرسنلی       

2- لیست کارکنان
3-
دوره توجیهی بدو ورود     

4- آزمون صلاحیت و توانمند کارکنان
5-
آموزش و توانمندسازی کارکنان     

6- کتابچه/ مجموعه ایمنی و سلامت شغلی وبهداشت محیط
7-
خط‌مشي ها و روش ها    8- پذیرش در بخش و ارزیابی بیمار
9-
پرونده بیمار     

 10- ارزیابی و مراقبت مستمر بیمار
11-
دستورات دارویی   

12- آموزش بیمار و همراهان


 
پرونده پرسنلی     
وجود پرونده پرسنلي (کاغذي/ الکترونيک) کليه کارکنان و دسترسي رئيس واحد به آن:
 
نامÐ و نام خانوادگي، جزئيات تماس، سمت سازماني
 
شرح وظايف شغلي امضاء شده توسطÐ فرد
 
چک ليستهاي گذارندن دوره توجيهي بدو ورود امضاء شده توسط فردÐ
 
کپيÐ آخرين مدرک تحصيلي
 
کپي مدارک دوره‌اي آموزشي طي شدهÐ
 
مستندات مربوط بهÐ آزمون‌هاي اوليه و دوره‌اي، ارزيابي حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي و سنوات خدمت به تفکيک محل خدمت

 

لیست کارکنان
دسترسي به ليست تمامي کارکنان هر واحد در تمامي ساعات شبانه روز شامل:
 
نام و نام خانوادگي
 
جزئيات تماس
 
سمت سازماني
 
مستندات محاسبه و چينش پرسنل درÐ هر نوبت کاري متناست با حجم کار

 

دوره توجیهی بدو ورود
وجود يک کتابچه/مجموعه توجيهي براي آشنا سازي پرسنل جديد با شرايط عمومي و ويژگي‌ها و نکات اختصاصي هر واحد؛ شامل:
 
معرفي کل بيمارستانÐ
 
معرفي جزئيات و آخرينÐ دستورالعمل‌ها، آئين نامه‌هاي خاص هر واحد
 
زير مجموعه‌اي حاوي اطلاعات مربوطÐ به تمام تجهيزات اختصاصي هر واحد

 

آزمون صلاحیت و توانمند کارکنان
 مستندات نشان‌دهنده برگزاري آزمون اوليه/ دوره اي توانمنديÐ کارکنان با توجه به نقش‌ها و مسئوليت‌هاي آنان
 
مستندات نشان‌دهنده برگزاريÐ آزمون‌هاي توانمندي حداقل سالي يک‌بار براي تمامي کارکنان
 
مستندات نشان‌دهندهÐ اقدامات اصلاحي رفع نارسايي‌هاي شناسايي شده در آزمون دوره‌اي توانمندي کارکنان
 
مستندات نشان‌دهنده اثربخشي اقدامات اصلاحي انجام شده در جهت ارتقايÐ توانمندي دروه‌اي کارکنان

 

آموزش و توانمندسازی کارکنان
 ارائه گزارش ارزيابي سالانه نيازهاي آموزشي کليه کارکنان هر واحد بهÐ واحد آموزش يا کميته بهبود کيفيت بيمارستان در راستاي تحقق اهداف برنامه استراتژيک و برنامه بهبود کيفيت سازمان
 
مستندات نشان‌دهنده گذارندن دوره‌هاي آموزشي لازمÐ از سوي کارکنان، حداقل سالي يک بار و درج در پرونده آنان
 
مستنÐدات نشان‌دهنده شرکت کارکنان در دوره‌هاي بازآموزي مدون و غير مدون رسمي و مرتبط، حداقل يک بار درسال
 
آموزش مستمر کارکنان در زمينه نقش خود در تشخيص ارزش‌ها و عقايدÐ گيرندگان خدمت و رعايت حقوق آنان
 
آموزش مستمر کارکنان در زمينه ارتقايÐ مهارت‌هاي رفتاري و ارتباطي خود
 
آموزش سالانه کارکنان در زمينه ايمني بيمار،Ð کنترل عفونت، بهداشت محيط، ايمني و سلامت شغلي، آتش نشاني، مديريت خطر و مديريت بحران
 
انجام تمرين آتش نشاني توسط کارکنان، حداقل سالي يکبارÐ

 

کتابچه/مجموعه ایمنی و سلامت شغلی وبهداشت محیط
وجود کتابچه/مجموعه ایمنی و سلامت شغلی وبهداشت محیط در هر واحد شامل:
1. 
اطلاعات عمومي در ارتباط با ايمني و سلامت شغلي و بهداشت محيط
2. 
اطلاعات اختصاصي هر واحد شامل وجود و استفاده از وسايل حفاظت فردي
اطلاع‌رساني در خصوص جديدترين نکات و روش هاي ايمن عملکرد و سلامت شغلي ويژه هر واحد از طريق بروشور(جزوه آموزشي)، با هدف کاهش خطرات شناسايي شده در هر واحد

 

خط‌ مشي ها و روش ها
 وجود يکÐ کتابچه/مجموعه خط‌مشي ها و روش ها در هر واحد حاوي موضوعات باليني/عملياتي و مديريتي
 
قالب يکسان و يکنواخت خط‌مشي ها و روش‌ها در تمامÐ بيمارستان
 
بازنگري منظم خط‌مشي و روش‌هاÐ
 
وضوح خط‌مشي هاÐ
 
لزوم فهرستÐ دقيق و نمايه مشخص‌ کتابچه/مجموعه


 

امکانات و ملزومات
1-
خدمات پشتیبانی بخشهای پاراکلنیک
 دسترسي به خدمات پشتيبانيq
 
وجود سيستمq بازبيني
 
تطابق با دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشتq
2-
ترالی اورژانس
 در دسترس بودن ترالیq اورژانس مطابق آئين نامه وزارت بهداشت
 
مستندات نشان‌دهنده اطمينان پرستارq مسئول از آماده، کامل و به‌روز بودن داروها و امکانات‌‌‌‌‌‌ ترالی اورژانس
 
مستندات نشان‌دهنده آماده بودن دفيبريلاتور/ مانيتور در تمامq اوقات
3-
امکانات
 در اختيار داشتنq امکانات و تجهيزات مناسب از سوي کارکنان براي دستيابي به اهداف مراقبتي بيماران و تامين ايمني بيمار و کارکنان (به تفکيک هر بخش)
4-
فضای فیزیکی

 

 
 
 
 
 
صفحات 1 -2 -3