مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

تعريف اعتبار بخشي در بيمارستان

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

دريافت سنجه هاي اعتبار بخشي

تعريف اعتبار بخشي در بيمارستان

اعتبار بخشي، فرايند خود ارزيابي وارزيابي خارجي است که در سازمانهاي بهداشتي و درماني، جهت ارزيابي سطح عملکرد آنها در رابطه با استانداردهاي معين و را هاي اجراي بهبود مستمر صورت مي گيرد. اعتبار بخشي تنها به وضع استانداردها نمي پردازد بلکه داراي ابعاد تحليلي، مشاوره اي و بهبودي است. در باب تعريف اعتبار بخشي در بيمارستان بايد گفت: موضوعات پزشکي مبتني بر شواهد، تضمين کيفيت، اخلاق پزشکي، و کاهش خطاي پزشکي، نقشي کليدي در اين فرايند دارا مي باشد. ضمناً حفظ ايمني بيمار نيز بخشي از فرايند تعريف اعتبار بخشي در بيمارستان است.
آشنایی با استانداردهاي اعتباربخشي


اعتباربخشي بيمارستان


فرآبند خودارزيابي و ارزيابي خارجي سازمان‌هاي بهداشتي و درماني است که جهت ارزيابي دقيق سطح عملکرد آنها در رابطه با استانداردهاي معين وراه هاي اجراي بهبود مستمر صورت مي‌گيريد. اعتباربخشي تنها به وضع استاندارد نمي‌پردازد، بلکه داراي ابعاد تحليلي، مشاوره اي و بهبودي مي‌باشد. موضوعات پزشکي مبتني بر شواهد، تضمين کيفيت، اخلاق پزشکي و کاهش خطاي پزشکي نقشي کليدي در اين فرآيند دارا مي‌باشد. حفظ ايمني بيمار نيز بخشي از فرآيند اعتباربخشي بيمارستان مي‌باشد.
اعتباربخشي بررسي سيستماتيک خدمات بهداشتي و درماني با توجه به مجموعه اي از استانداردهاي ساختاري و فرآيندي است که منجر به پيامدهاي مطلوب براي بيمار بر اساس کيفيت و ايمني خدمات مي‌گردد.
اعتباربخشي بيمارستان به منظور ايجاد اعتماد عمومي از وجود و اجراي فرآيندهاي مبتني بر استاندارد و لحاظ پيامدهاي سلامت، به‌عنوان يک ابزار سيستماتيک و هدفمند در راستاي تامين ايمني بيمار، همراهان و کارکنان و بهبود مستمر کيفيت تمام خدمات قابل ارائه در بيمارستان، مديران و رهبران نظام سلامت را درعمل به وظايف خطير خود در حوزه مراقبت ياري مي‌نمايد.
اعتباربخشي به معني ارزيابي سيستماتيک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهاي مشخص است. استانداردهايي که بر بهبود مداوم کيفيت، محور بودن بيمار و بهبود امنيت بيمار و کارکنان تاکيد دارد و اعتباربخشي براي تشريح کيفيت خدمات بهداشتي و درماني و به‌عنوان مبناي تفکر به‌کار گرفته مي‌شود.
خط‌مشي مراقبت‌هاي سلامت و درک آنچه به کيفيت مراقبت مربوط مي‌شود و تمرکز بر اصول بنيادي براي يکپارچه نمودن توسعه سيستم بهداشت و درمان و پويا نمودن ان، اساس اعتباربخشي را تشکيل مي‌دهد.
اعتباربخشي بيمارستان در ايران
استانداردهاي اعتباربخشي بيمارستان در ايران، استاندارهاي به‌روز، برگرفته از آخرين منابع قابل استفاده در کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه و منطبق با شرايط بومي، معيارهاي مذهبي، فرهنگي، اقتصادي و درچارچوب قوانين در اختيار متوليان امر قرار مي‌دهد و هدف از آن کسب اطمينان از ارائه خدمات کيفي، ايمن و تقويت پاسخگويي در نظام سلامت مي‌باشد.


اهداف اعتباربخشي


 به‌رسميت شناختن و اعطاي پاداش به آن دسته از بيمارستانهايي که اثبات مي‌کنند درحال ارزيابي و ارتقاي کيفيت و ايمني مراقبت هستند.
 
اعطاي پاداش مالي در آينده به آن دسته  از بيمارستان‌هايي که در اعتباربخشي موفق شده‌‌اند.
 
بهبود مستمرکيفيت مراقبت سلامت و خدمات
 
افزايش اعتماد عمومي به مراقبت سلامت در بيمارستان‌ها
 
بهبود افتخار ملي به سيستم مراقبت سلامت
دستاوردهاي اهداف اعتباربخشي
 
توجيه حمايت کننده از مکانيسم پرداخت‌ها
 
افزايش اعتماد عمومي به کيفيت مراقبت‌ها و فراهم نمودن ان در سازمان‌ها
 
کاهش تفاوت در کيفيت ارائه خدمات ميان بيمارستان‌ها


 
مدلهاي اعتباربخشي

 انواع اعتباربخشي
1.
ملي
2.
بين المللي  از قبيل ACI,JCI

 

مدل های اعتباربخشي
در تدوين استانداردهاي اعتبار بخشي از دو مدل استفاده مي‌شود:
1-
مدل عملکردي Functional  

  2- مدل بخشي Departmental

 

مدل عملکردي ( Functional)
در مدل عملکردي (Functional)که استانداردهاي JCI نيز بر اساس آن تدوين شده است، محورهايي همچون رعايت حقوق بيمار، دسترسي به خدمات مراقبتي، ارزيابي بيمار، ايمني بيمار و ....در خصوص مراقبت از بيمار و نيز محورهايي مانند بهبود کيفيت، مديريت و رهبري، ايمني و مديريت تاسيسات و ...، در رابطه با موضوعات مديريتي بيمارستان مدنظر قرار مي‌گيرند.


مدل بخشي(Departmental)
در مدل بخشي، براي بخش‌هاي مختلف کلينيکي، پاراکلينيکي، پشتيباني و مديريتي به صورت مجزا استاندارد نوشته مي‌شود. هرچند، چندين موضوع اساسي همچون بهبود کيفيت، مستندسازي، آموزش کارکنان، جمع آوري و تحليل داده، تدوين خط‌مشي ها و روش‌هاي ارائه خدمت و غيره در تمام بخش‌ها مورد تاکيد قرار مي‌گيرند تا به يک فرهنگ سازماني بدل شوند.
برخی از کشورها نيز از ترکيب اين دو مدل استفاده مي‌کنند.

 

نحوه اعتباربخشی
اعتباربخشي زماني انجام مي‌شود که بيمارستان آمادگي کامل خود را به ارزيابان خارجي مبني بر رعايت استانداردهاي از پيش تعيين شده اعلام مي‌نمايد. استانداردهاي اعتباربخشي بر اساس توانايي فراهم ساختن مراقبت توسط مديريت و کارکنان باليني، براي ارزيابي و اصلاح ساختار، فرآيندها و نتايج مراقبت تعيين مي‌شوند. اعتباربخشي به بهبود مداوم نياز دارد و صرفا براي يک دوره زماني تعيين شده انجام مي‌شود. سازمان بايد تحت ارزيابي مجدد دوره‌اي قرار گيرد تا موقعيت اعتبارداده شده را حفظ نمايد.

اعتباربخشي، نوعي ارزشيابي است که هدف اصلي آن ارتقاي کيفيت و ايمني مي باشد، که بيشتر بر فرآيند (Process) و پيامد(Outcome) تاکيد کرده است و به سمت توانمند سازي مي‌رود. اعتباربخشي يک همسوکننده و همسان ساز فرآيندهاست.يعني قسمت‌هاي مختلف، همه براي يک رسالت واحد فعاليت  مي‌کنند. مثلا قطب نما، مسير را مشخص مي کند.


تمرکز ارزشیابی بر روي چيست؟
فرآيند (Process) ،  پيامد(Outcome)، اثر نهايي (Impact)


پايش
 عبارت است از مراقبت از دريافت نشانه‌هاي انحراف يا عدم انحراف از معيار در كوتاه مدت و در جريان عملكرد فرايندهاي اصلي بيمارستاني. براي پايش برنامه‌ها از چک لیست، شاخص، استاندارد، جدول گانت و غيره استفاده می شود.

ارزشيابي
حين ارزشيابي اطمینان حاصل می‌شود که نتایج کارهای انجام شده اثر بخش، ایمن و عادلانه بوده و با حفظ کارایی قابل قبول، رضایت ذی نفعان را تامین نموده است. ارزشیابی می‌تواند در تمام مراحل از طراحی تا پایان کار انجام شود. در ارزشیابی از چک لیست شاخص استاندارد اهداف استفاده می شود.

نتیجه پایش اطمینان از انجام درست کار و ارزشیابی اطمینان از انجام کار درست است.

 

نتیجه پایش اطمینان از انجام درست کار و ارزشیابی اطمینان از انجام کار درست است.
 
 
 
 
صفحات 1 -2 -3