مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

كمك رساني به كودكان آسيب ديده

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

كمك رساني به كودكان آسيب ديده

ليدا فتاحي زاده(كارشناس مسئول مركزمطالعه و توسعه آموزش پزشكي سمنان )

معصومه صابري زاده ( عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي سمنان )

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان سمنان – معاونت پژوهشي و آموزشي دانشگاه معاونت آموزشي و پژوهشي مركز مطالعه و توسعه آموزش پزشكي دانشگاه تلفن :4441731-0231نمابر :4440225-0231

امروزه بيش از هر زمان ديكري كودكان و زنان در جنگها درگير ميشوند و به قتل مي رسندو مجروح و بي خانمان مي شوند بسياري از كودكان خاور ميانه و شمال آفريقا و... از جنگ آسيب ديده و فرسوده شده اند .كودكاني كه دراين شرايط زندگي كرده اند. مناظري را ديده اند و محروميت هائي را شخصا ً‌و از طريق خانواده ها ي خود تجربه كرده اندو قرار گرفتن در معرض خشونت و به ويژه تكرار آن به كودكان صدمه مي زند و تاثيرات منفي آن از ايجاد معلوليت ها ي جسماني هم فراتررفته ،‌تاثيرات رواني بسياري دارد كه ميتواند درتمام طول عمر آنان باقي بماند . كودكاني كه با چشمان خودشاهد كشته شدن افراد خانواده يا ناامني خانه يا محله خودبوده اند هم تاثيرات حاد و فوري آن را تجربه مي كنند و هم ممكن است به مشكلات بلند مدت دچار شوند . چنين كودكاني كه والدين خود را در سانحه اي از قبيل جنگ –زلزله –تصادف و ... ) از دست داده اند اندوهگين ، افسرده و خشمگين و گيج و مات و تحريك پذير شده و دربرابر برقراري ارتباط با مراقبان تازه مقاومت ميكنند .

 

علائم آسيب ديدگي :

نوزادان

گوشه گيري – وابستگي بيش از حد

كودكان نوپا :

ترس – پرخاشگري –رفتار مخرب – پسرفت و

كودكان 3 تا 6 ساله :

ترس – خيالبافي آسيب زا – غصه و ماتم – داستان پردازي – احساس گناه – انزواي اجتماعي – دوباره سازي

 

كمك رساني به اين كودكان شامل :

استقرار درمحلي امن و با ثبات

محبت و مراقبت

شرايط زندگي امن و قابل پيش بيني

فرصت هايي براي بازي و يادگيري

كمك رساني به كودكاني كه والدين خود را از دست داده اند و از مراقبت بي نصيبند و از سوء تغذيه -مشكلات جسماني – افسردگي – آزار وسوء استفاده توسط ديگران رنج مي برند بايد درخانواده ها ي جايگزين و يا موسسات استقرار يابند . دراين راستا توجه به نياز ها ي خانواده فرزند پذير كه شامل حمايت عملي –توصيه ها ي پزشكي و نظارت و سرپرستي وهمينطور مراقبت از كودكان مستقر در موسسات كه بايد شبيه خانواده با فعاليت ها ي مستمر روزانه باشد ،‌از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد .

كمك كنندگان نيز مانند كمك گيرندگان امكان دارد تحت تاثير رويدادها ي آسيب زا قرار گيرند. آنها نيز ميتوانند بدينوسيله از تنشهاي كاري خود بكاهند :

برنامه ريزي و آماده سازي دقيق

اكتفا به مواردي كه ميتوانند از عهده آنها بر آيند

كنترل كردن افكار و عواطف

تمركزروي كار

گروههاي كمك رسان براي كمك به خويش ميتوانند:

به جمع آوري اطلاعات بپردازند .

نقشها و مسئوليتها ي روشني تعيين كنند.

ازيكديگر حمايت و پشتيباني كنند .

جلسات منظم گروهي داشته باشند .

وظايف رابه شكلي چرخشي انجام دهند .

ساعات استراحت و مرخصي منظم داشته باشند.

كارآموزي كرده و مهارت هاي كاري جديد كسب كنند .

پيشگيري از وقوع آسيب ها و كمك به بهبود كودكان آسيب ديده ، آتيه جوامع واجتماعات راتضمين مي كند زيرا كه آينده همواره بر شالوده سرنوشت اعضاي جوانتر جوامع و اجتماعات بنا مي شود .