بررسي عادات غلط غذائي در دختران نوجوان مدارس راهنمائي خرم آباد
سيده فاطمه قاسمي ، فاطمه ولي زاده، دكتر اعظم محسن زاده
دانشگاه علوم پزشكي لرستان،دانشكده پرستاري مامائي
مقدمه وهدف: يكي از مهم ترين عوامل موثردرشكل گيري الگوي غذائي انسان عادات غذائي است كه نقش مهمي در چگونگي انتخاب ،آماده كردن وطبخ ،مصرف ونگهداري مواد غذائي دارند .بسياري ازعادات غذائي نامناسب بوده واثرات نامطلوبي برسلامت انسان بجا ميگذارد. دختران به عنوان مادران آينده عهده دار تربيت نسل بشرهستند وعادات غذايي نامناسب برسلامت آنها ودرنهايت سلامت خانواده و جامعه تاثير زيادي دارد. هدف ازاين مطالعه تعيين عادات غذائي غلط در دختران نوجوان مدارس راهنمائي شهرخرم آباد1383بود.
مواد وروشها:اين مطالعه به صورت توصيفي –مقطعي انجام شد.نمونه شامل300دختر16-11سال مشغول به تحصيل درمدارس راهنمائي خرم آباد بود كه به رو ش تصادفي خوشه اي انتخاب شدند.ابزارجمع آوري اطلاعات شامل يك پرسشنامه دوبخشي بود،بخش اول مربوط به مشخصات فردي وبخش دوم پرسشنامه عادات غذائي بود كه توسط واحدهاي مورد پژوهش تكميل شد.اطلاعات جمع آوري شده با نرم افزارآماريSPSS موردتجزيه وتحليل قرارگرفت.
يافته ها: نتايج نشان داد اكثر نمونه ها(58% )14 -13ساله و3/48%كلاس اول راهنمائي بودند.90%ازاهميت تغذيه صحيح درپيشگيري وكاهش بيماريهاوكمك به يادگيري وبهبود وضعيت تحصيلي آگاهي نداشتند.1/63%ازتعداد وعده هاي غذائي مناسب به خصوص ميان وعده ها استفاده نمي كردند.5/44%هميشه صبحانه نمي خوردند.3/41%عادت به كم خوري داشتند.5/89% هفته اي3-1بارازغذاهاي آماده وسرد مثل انواع ساندويچ وكنسرو استفاده مي كردند 2/45%عادت به خوردن آب زياد همراه غذاداشتند.9/45%فقط گاهي شيرمي نوشند.2/49%عادت به نوشيدن چاي بلافاصله بعدازغذاداشتند.6/54%غذاهاي سرخ كرده وكبابي راترجيح ميدهند.5/40%ازموادغذائي بي ارزش مثل پفك ،چيپس ،و… درميان وعده استفاده مي كنند.80%عادت به انجام فعاليتهائي چون تماشاي تلويزيون ،مطالعه و…همزمان باصرف غذادارند.
بحث ونتيجه گيري: باتوجه به يافته هاي فوق به نظر ميرسد بيشتردختران نوجوان داراي عادات غذائي نامناسبي هستند كه نه تنها منجربه كمبودهاي تغذيه اي وبه خطرانداختن سلامت آنها مي شودبلكه درآينده مادراني ناآگاه خواهندشدكه سلامت نسل آينده رابه خطر مياندازند.لذابايستي اقدامات وآموزشهاي لازم جهت تصحيح اين عادات ازطريق والدين كارشناسان تغذيه، معلمان بهداشت وتربيتي، كتابهاي درسي ،برنامه هاي آموزش همگاني ورسانه هاي جمعي واستفاده ازوسايل كمك آموزشي مثل فيلم ،پمفلت وپوستر انجام شود.
Evaluation of bad nutritional habits among the secondary school girls of Khoramabade in 2004
Ghasemi ,S.F.; Valizadeh, F. and Dr Mohsenzadeh , A.
Lorestan University of Medical Sience,Nursing and Midwifery Faculty
Introduction and Aim:One of the most important affecting factors forming humman's food pattern are food habits which have important role in the manner of selection,preperation and cooking and keeping of food stuff.Many of the habits are inappropraite with bad effects on human health.The girls who are the futuer mothers have the responsibility of training the human generation, and inappropraite nutritional habits have bad effcts on thier health and also thier family and society health.The aim of this study was to determine bad nutritional habits among the secondary school girls of Khoramabade in 2004.
Materials and Methods:This study was done cross-sectional.The sampels were 300 girls from 11 to 16 years old who studied at secondary school of Khoramabad,selected through random cluster methods.The data was collected by a two part questionaire and analyzed by SPSS software.
Results : findings showed that the majority of samples (58%) were 13-14 years old. and 90% didn't have awarness about the importance of proper nutrition in prevention of disease and improvement of educational situation.63.1% did'nt use appropraite number of food ,especialy snacks.44.5% always did'nt eat breakfast.41.3%got used to eat insufficient.89.5%used prepared and cold foods 1-3 times in week.45.2%drank a lot of water with food.45.9% only sometimes drank milk.49.2%drank tea imediatly after eating.54.6% prefered roasted foods and cabab. 80% watching TV ,studying at the time of eating .
Conclusions:Based on this study seems that most of girls have inappropraite food habits,that not only cause nutritional defficciency in them but also they will be unknowledgable mothers that will endanger health of future generations.Therefore nessasry instructions should be given for correcting this habits,by parents , nutritionalists,health teachers,school lessens,public teaching plans and delivering and using of paraeducational tools like pamphlets ,posters,charts and films.