مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

بررسي تاثير آموزش بر انتخاب ميان وعده سالم

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

بررسي تاثير آموزش بر انتخاب ميان وعده سالم در كودكان 10-11 ساله دبستان شهيد هاشمي نژاد - ( منطقه پنج آموزش و پرورش تهران ) سال 82

فاطمه محمد حسين زاده ،‌ليدا نوائي ، مينا متواضع

‌انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور

مقدمه و هدف :بررسي ها نشان مي دهد كه به كمك افزايش سطح آگاهي و انجام مراقبت هاي بهداشتي و تغذيه اي كودكان كه خود نوجوانان و مادران و پدران آينده هستند ، علاوه بر آنكه تا حد زيادي مي توان صدمات ناشي از سوء تغذيه اين افراد در گذشته را برطرف نمود، آينده اي روشن تر و سالم تر را نيز براي آنها رقم زد .سابقه مطالعات انجام شده در ايران در زمينه تغذيه مدارس به 30 سال قبل بر ميگردد و با توجه به اهميت فوق العاده اين موضوع مطالعه حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش بر انتخاب ميان وعده سالم در كودكان 10-11 ساله دبستان شهيد هاشمي نژاد انجام گرفت .

روشها :در اين مطالعه مداخله اي ،‌60 دانش آموز مقاطع چهارم و پنجم ابتدايي ( از هر پايه 30 نفر ) با روش نمونه گيري طبقه اي و بطورتصادفي از بين 200 دانش آموز مدرسه انتخاب شدند .

اطلاعات از طريق مصاحبه مستقيم و با تكميل پرسشنامه اي كه شامل 11 سوال بسته و 1 سوال بسته و 1 سوال باز بود ،‌در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون جمع آوري شدند .

كلاسهاي آموزشي پيرامون تعريف ميان وعده سالم واهميت و مزاياي آن و ميان وعده ناسالم و معايب آن بود .

تجزيه و تحليل آماري داده ها به روش مقايسه نسبتها به شكل زير انجام شد :

1- درصد پاسخ صحيح به تك تك سوالات درپرسشنامه پيش آزمون وپس آزمون هر پايه بطور جداگانه تعيين شد

2- درصد پاسخهاي صحيح به كل سوالات در پرسشنامه پيش آزمون وپس آزمون هر پايه بطور جداگانه تعيين شد

3- درصد پاسخهاي صحيح به كل سوالات در كل نمونه در پرسشنامه پيش آزمون وپس آزمون تعيين شد .

4- مقايسه نتايج پرسشنامه پيش آزمون و پرسشنامه پس آزمون انجام شد .

يافته ها : بررسي نشان داد كه درصد جوابهاي صحيح به كل 11 سؤال بسته بعد از آموزش درپايه چهارم و پنجم ابتدايي پيشرفت و سير صعودي داشته است . ( 26% تغيير در مقطع چهارم و 29% در مقطع پنجم ابتدايي ) در نتيجه گيري كلي درصد جوابهاي صحيح به كل سوالات با پيشرفت 27 درصدي از ميزان 71% به ميزان 98% رسيده است .

بحث و نتيجه گيري: نتيجه اين بررسي نشان مي دهد كه آموزش در انتخاب ميان وعده سالم در دانش آموزان گروه نمونه مفيد بوده و باعث افزايش آگاهي تغذيه اي ونيز بهبود انتخاب ميان وعده در بين نمونه ها شده است .

 

Effect of training on healthy snack selection in 10-11 year old children

F . Mohammad Hossein Zadeh , L . Navai, M . Motavaze

Background : Studies indicate that by knowledge development and taking health and nutritional care about children as future parents, we not only can put an end to their pervious problems were leaded from malnutrition, but we can also prepare better future for them .

Objective : Past records of studies in the field of schools nutrition refer to 30 years before.

With regard to importance of such studies , we have carried out this survey to determine the effect of training on healthy snack selection in the children aged 10-11 years in Shahid Hashemi Nezhad school in Tehran .

Methods: In a conventional survey , 60 students aged 10-11 years were selected by random classified sampling from the Hashemi Nezhad school in Tehran. Required information were obtained in 2 pre-test and post test stages by a questionnaire that had 12 questions . Educational sessions were about the definition of healthy snack and its benefits and unhealthy snack and its disadvantages.

1- Determination of correct answer's percentage to each question in pre-test and post test questionnaires.

2- Determination of correct answer's percentage to all question in pre- test and post test questions of each age group.

3- Determination of correct answer's percentage to all questions in pre-test and post test questionnaires in all subjects.

4- Making comparison between results in pre-test and post test questionnaires.

Results: The survey shows that percentage of true answers was increased significantly in both groups ( 26% in students of fourth grade v.s 29% in students of fifth grade ) . percentage of true answers to all questions have increased about 27% ( from 71 to 99).

Conclusion : The survey indicated that training was usecful in choosing healthy snacks by subjects and caused an increase in nutritional awareness and improvement in snack choosing in subjects