بررسي عادات غذايي دانش آموزان مقطع دبستاني ناحيه يك شهر ساري
فاطمه سالمه – طاهره يعقوبي
ساري– دانشكده پرستاري و مامايي
تغذيه صحيح جزء مهمي از سلامتي افراد است. تغذيه به عنوان سنگ زير بناي مهم استراتژيهاي ارتقاء سلامتي شناخته شده است. در دهه اخير توجه به الگوي عادتهاي غذايي افراد جامعه به عنوان مهمترين بخش از سبك زندگي مورد توجه قرار گرفته است .الگو و عادتهاي غذايي خانوارها در يك جامعه به عنوان يكي از مهمترين عوامل مؤثر شيوع اختلالات و بيماريهاي تغذيه اي محسوب مي شود. طبق نظر سازمان جهاني بهداشت شيوه ايده ال غذايي يك كشور بايد فقط حاوي مقادير نسبتآ كمي چربي و قند و نمك باشد و مصرف نسبـتاً زايد ميوه و سبزيجات نيز مهم است. آموزش در مورد عادات غذايي بهداشتي بايستي از دوران كودكي صورت گيرد.
مواد و روش ها : مطالعه حاضر با هدف شناخت الگوي عادتهاي غذايي دانش آموزان مقطع ابتدايي، صورت گرفته است تا با ارزيابي الگوي غذايي، شناخت صحيح نسبت به كيفيت سبد و سفره غذايي خانوار بدست آيد. تحقيق به صورت توصيفي مقطعي بر روي پرسشگري با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافيك و اقتصادي اجتماعي و بخش دوم، عادت هاي مصرف و عده اي غذايي ( تعداد وعده هاي اصلي و دفعات صرف غذاي خارج از منزل ) و بخش سوم شامل اطلاعات تكرار مصرف گروههاي اصلي غذايي مختلف در گروهها به صورت تكرار روزانه يا هفتگي بود. انتخاب نمونه ها به روش نمونه گيري چند مرحله اي ( طبقه اي ،خوشه اي، تصادفي) بود. نمونه گيري در مدارس ابتدايي ناحيه يك آموزش و پرورش شهر ساري صورت گرفت. تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از برنامه آماري SRSS صورت گرفت.
يافته ها : از نظر وضعيت ميزان تحصيلات، والدين، اكثريت دانش آموزان ( 5/67%) داراي تحصيلات زير ديپلم بودند. ميزان درآمد خانواده در اكثريت دانش آموزان ( 5/371) بين 50 تا 100 هزار تومان بود. متوسط تعداد وعده هاي غذايي اصلي تقريبأً 3 وعده بوده است بيشترين درصد عدم مصرف مواد غذايي (7/58% ) گروه گوشت بوده است. توزيع فراواني دفعات مصرف روزانه مواد غذايي گروههاي مختلف غذايي نشان مي دهد كه محتواي روزانه خانوارها در اين منطقه بيشتر شامل مواد غذايي گروهاي نان و غلات و شير و لبنيات و چربيها است.
نتيجه گيري: به منظور پيشگيري از عادات ناصحيح و پيشگيري از سوء تغذيه و بيماريهاي قلبي و عروقي بايد آموزش تغذيه جهت اصلاح عادتها و الگوي مصرف مواد غذايي از دوران كودكي و مدارس شروع شود و درون خانواده تغييرات زير بنايي جهت تغذيه سالم صورت گيرد.