بررسي آگاهي و عملکرد مادران شيرده راجع به تغذيه تکميلي در شهر کاشان سال 1381
دکتر احمد طالبيان* دکتر عباس تقوي*
* گروه كودكان دانشگاه علوم پزشكي كاشان
سابقه و هدف: باتوجه به نقش تغذيه مناسب در رشد و تكامل شيرخوار و به لحاظ اهميت تغذيه تكميلي پس از 6 ماهگي و آگاهي مادران درباره زمان و نحوه شروع آن و نظر به اينكه در اين منطقه اطلاعي از ميزان آگاهي مادران در اين مورد وجود نداشت بر آن شديم تا تحقيقي در اين رابطه در مادران مراجعهكننده به ده مركز بهداشتي درماني شهرستان كاشان انجام داده تا نتايج آن بتواند در برنامهريزيهاي بعدي مورد استفاده قرار گيرد.
مواد و روشها: اين پژوهش يك مطالعه توصيفي تحليلي است كه به صورت نمونهگيري به روش تصادفي ساده انجام شده است. ابزار جمعآوري دادهها، پرسشنامه بوده كه توسط محقق در مصاحبه حضوري تكميل گرديد. پس از جمعآوري اطلاعات پرسشنامه با استفاده از جداول فراواني و نمودارها توصيف گرديد و سپس متغيرهاي مختلف با استفاده از آزمون كاياسكوئر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافتهها: در اين تحقيق كه بر روي 384 مادر مراجعهكننده صورت گرفت 227 نفر (1/59%) آگاهي عالي، 121 نفر (5/31%) آگاهي خوب و 36 نفر (4/9%) آگاهي متوسط داشتند و در هيچ موردي آگاهي ضعيف وجود نداشت. 90 درصد از مادران آگاهي خود را از طريق مراكز بهداشتي ـ درماني كسب كرده بودند.
نتيجهگيري: ميزان آگاهي مادران در ارتباط با زمان شروع و نحوه تغذيه تكميلي در حد مطلوب است و در اكثر موارد منبع كسب آگاهي، مراكز بهداشتي ـ درماني بود.
واژگان كليدي: تغذيه تكميلي، زمان شروع، آگاهي مادران.
Evaluation of Knowledge and practice of nursing mothers
about feeding in Kashan during 2002.
Talebian A*. Taghavi ardakani A*
*department of pediatrics, Kashan medical sciences university
Background and Objectives: With respect to the importance of feeding during infancy, we carried out this study for evaluation of the knowledge and practice of nursing mothers about starting time and manner of complementary feeding in nursing mothers of Kashan.
Material and methods: This descriptive – analytic study in 384 nursing mothers carried out during 2002, who completed the information sheet with interview. Results analyzed with chi–square test.
Finding: Knowledge of 227 mothers (59.1%) was excellent, 121 (31.5%) good and 36 (9.4%) fair. In 90% of mothers, information was taken from health workers in health centers.
Conclusion:
Knowledge of nursing mothers about time and manner of complementary feeding is acceptable and in majority of them, source of information was educations in health centers .
Key Words: Complementary feeding, nursing mothers, infants.