بررسی رضايت والدين از خدمات بيمارستاني ارائه شده
1- هايده هاشمي زاده، كارشناس ارشد پرستاري و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قوچان
2- دکتر سعید ناظمی ، متخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد
امروزه در سازمانهاي ارائه دهنده خدمات بهداشتي درماني ارزيابي دائم ميزان رضايت بيماران و همراهيان آنها به عنوان عاملي مؤثرجهت بهبود ارتقا كيفيت - استاندارد ها –اخذ تصميم گيري هاي جديد و تغييرات رفتاري پرسنل امری ضروري به نظر مي رسد.
اينگونه تحقيقات امكان شناخت نقائص موجود در خدمات بيمارستاني را ممكن مي سازد. در بيمارستان هاي كودكان تعيين ميزان رضايت والدين به عنوان يك نياز اساسي و مهم در جهت ارزيابي كيفيت درمان تلقي مي گردد. تحقيقات انجام شد ه در زمينه رضايت والدين هيچكدام بر نوع بخش ، نوع تشخيص و سن كودك تمركز نداشته است .
هرسازماني كه ارائه دهنده محصول ياخدمتي به مردم است ، مي بايست به طوردائم نظرات مشتري هاي خود رابه صورت بازخورد داشته باشدتانقائص آنهامشخص شده و برنامه هاي لازم براي اصلاحات ، براساس اين نظرات تدوين گردد. در واقع استفاده از رضايت مندي بيماران در سنجش خدمات بهداشتي و كيفيت مراقبت ها به يك واقعيت تبديل شده است .
اين مقاله به معرفی چهارچوبی استاندارد جهت ارزيابی رضايت والدين از خدمات بيمارستانی در ابعاد 1- رضايت از پزشک 2- رضايت از مراقبت های پرستاری 3- رضايت ازمحبط فيزيکی و امکانات 4- رضايت از نحوه تغذيه و ...... می پردازد و به علاوه مهم ترين موارد نارضايتی والدين را در جوامع مختلف بررسی می نمايد .
کلمات کليدی : رضايت والدين - خدمات بيمارستاني