مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

بررسي تاثير خنده بر ميزان احترام

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بررسي تاثير خنده بر ميزان احترام به خود در دانش آموزان دبستان هاي شهر بيرجند در سال 84

نرگس معاشري: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند ، آموزشكده بهداشت

دكتر محمد رضا ميري: استاديار و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند ، آموزشكده بهداشت

كلثوم خزائي: كارشناس ارشد روانشناسي

مقدمه :يكي از بهترين هدايايي كه والدين و مسئولين مدارس ميتواند به كودكان عطا نمايند امكان شاد زيستن و شاد بودن است . با توجه به اينكه شادي كودكان موجب تقويت روحيه ، انگيزه ، عزت نفس و پايداري آنان مي شود لذا محققين بر آن شدند كه تاثير خنده را بر ميزان احترام به خود دانش آموزان دبستاني مورد بررسي قرار دهند.

مواد و روش ها :در يك مطالعه نيمه تجربي 302 دانش آموز از مقاطع چهارم و پنجم دبستانهاي بيرجند در سال تحصيلي 84 بطور تصادفي انتخاب و سپس پرسشنامه خود ساخته مشتمل بر 5 سوال مربوط به اطلاعات دموگرافی و 20 سوال اختصاصي كه بر اساس 4 مقياس تحصيلي ، خانوادگي ، اجتماعي ، و جسماني تنظيم گرديده بود توسط دانش آموزان مورد پژوهش قبل از شروع پروژه خنده تكميل گرديد و در طي يكماه از مسئولين مدارس مورد نظر در خواست گرديد كه به دانش آموزان اجازه ی 3 الي 5 دقيقه خنديدن سر صف صبحگاهي داده شود ، سپس پرسشنامه مرحله دوم توسط دانش آموزان مورد پژوهش تكميل گرديد اطلاعات بدست آمده پس از كد بندي با كمك نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شدند .

يافته ها:يافته ها نشان دادند كه بين رتبه كلاسي و ميانگين نمره مقياس تحصيلي ، خانوادگي ، اجتماعي و جسماني دانش آموزان قبل و بعد از پروژه خنده ارتباط معني داري وجود ندارد . همچنين بين رتبه تولد و ميانگين نمره مقياس تحصيلي ،خانوادگي ، اجتماعي و جسماني دانش آموزان قبل از انجام پروژه ارتباط معني داري ديده نشد ، اما بين ميزان خنديدن و ميانگين نمره مقياس تحصیلی و جسماني دانش آموزان بعد از انجام پروژه ی خنده ارتباط معني داري ديده شد . همچنين يافته ها نشان داد كه ارتباط بسيار ضعيفي بين ميزان خنديدن و ميانگين نمره مقياس اجتماعي بعد از انجام پروژه خنده وجود دارد. (P=0/06 )

بحث و نتيجه گيري : اگرچه در بيشتر زمينه ها ارتباط معني داري ديده نشد اما با توجه به اينكه مدت زمان كوتاه خنديدن ، ميانگين نمره مقياس تحصيلي و جسماني و تا حدي مقياس اجتماعي را افزايش داده لذا با افزايش مدت زمان خنديدن در كودكان ميتوان اين مقياس ها را نيز تا حد مطلوب افزايش داد و همچنين براي افزايش نمره ی مقياس خانوادگي نيز به خانواده ها در زمينه خنديدن ، آموزش هاي لازم داده شود.

کلمات کلیدی: خنده , احترام به خود .