تعالی سازمانی
European Fundamental Quality Management: EFQM
تاریخچه تعالی :
دراواخر دهه 1980 ، که اقتصاد اروپا در معرض تهدید بازارهای خاور دور (به ویژه ژاپن) قرار داشت ، انجمنی از مدیران عامل 14 سازمان پیشرو در اروپا گرد هم آمدند تا راهـکار به سـلامت از مخاطره موجود و پیشبرندگی و سردمداری آینده را بیابند.
مشورت این گروه و عزم گروهی آنان به تاسیس بنیاد غیر وابسته کیفیت انجامید.بنیادی که ماموریت آن گستـرش آگاهی ها و ارائه دوره های مدیریت، و شناسایی دست آوردها و تشویق و انگیزش راهیان مسیر توسعه و تعالی است.
بدین ترتیب در سال 1989 ، EFQM تاسیس شد و کمیسیون اروپا آن را تایید کرد.
الگوی تعالی از سال 1991 بکار گرفته شد. در سال 1992 نخستین جایزه بنیاد اروپایی کیفیت به بـرتـرین شرکتهای رو به تعالی تعلق گرفت . از آن زمان این الگوی استاندارد ، دائما“ بازبینی و رفع نقص شده است تا بتواند صـرفـا“ منعکس کننده فرضیـاتی باشـد که قبـلا“ در عمـــل به اثبـات رسیده اند.
نتیجه آنکه این الـگو ، بر (( تعالی سازمان )) متمرکز است و ناگزیر همه جنبه های مدیریت یک سازمان را شامل می شود و به علاوه ، ”سازمان“ هر اندازه و ابعادی که داشته باشد ، می تواند از آن استفاده کند.
مدل تعالی (EFQM) چیست؟
تعالی به عملکرد برجسته مدیریت یک سازمان که به دستیابی به نتایج درخشان منتهی شده و از مفاهیم بنیادی مدیریت به شرح ذیل نشات گرفته باشد اطلاق می شود.
(3راهبری و ثبات در هدف و مقصود
(4مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیات موجود
(5مشارکت فعال کارکنان در مسیر بهبود
(6تفکر اصلاحی و نوآورانه مستمر
(7حفظ و توسعه رابطه سودمند دو جانبه با طرفها و شرکای تجاری
پذیرش مسئولیتهای اجتماعی
.gif)
دانلود تعريف جامع EFQM
دانلود آشنايي با مدل تعالی سازمانیEFQM
دانلود آشنايي با اهداف و مفاهيم بنيادي تعالي سازماني
دانلود آموزش تربيت ارزياب ( برطبق آخرين استاندارد مدل تعالي سازماني EFQM)