اهميت صرف صبحانه


اهميت صرف صبحانه - نيازهاي تغذيه اي - رفتارهاي تغذيه اي نامطلوب - سوء تغذيه و تاثير آن بر يادگيري - كم خوني و تاثير آن بر يادگيري - چند نكته

اهميت صرف صبحانه :

مطالعه دهه اخير نشان داده است كه تغذيه در قدرت يادگيري كودكان موثر است و نخوردن صبحانه مي‌تواند اثرات متعددي بر‌ يادگيري آنها داشته باشد .

در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي مكانيسم هموستاتيك ، گلوگز خون را در سطحي ثابت نگه مي دارد كه بر عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولاني تر باشد ، نگهداري قند خون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد ، دشوارتر شده و يادگيري و تمركز حواس مختل مي شود . بررسي هاي سالهاي اخير نشان داده است كه افزايش نسبي قند خون موجب بهبود عملكرد مغز و يادگيري كودكان مدرسه اي مي شود . يكي از دلايل افزايش يادگيري به علت بالا رفتن قند خون ، ساخته شدن استيل كولين است كه بعنوان يك نوروترانسميتور ، نقش آن در تقويت حافظه به اثبات رسيده است . در سمپوزيومي كه در سال 1995 در زمينه ((صبحانه ، كارايي ، سلامت)) برگزار گرديد اعلام شد كودكاني كه از خوردن صبحانه امتناع مي ورزند، درانجام تكاليف رياضي كارآيي كمتري دارند و قدرت خلاقيت و ابتكار آنها كاهش مي يابد . نخوردن صبحانه در صورتي كه تداوم يابد و تبديل به عادت شود خود علاوه بر عوارض فوق موجب كمبود دريافت مواد مغذي روزانه مورد نياز فرد مي شود كه در وعده هاي ديگر جايگزين نخواهد شد و در نتيجه كمبود كالري ، ويتامين ها و املاح ايجاد مي شود .

نكته :

براي اينكه كودكان سنين مدرسه اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه را داشته باشند بايد شام را در ساعات ابتداي شب صرف كنند و حتي الامكان شبها در ساعت معيني بخوابند تا صبحها بتوانند زودتر بيدار شده و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند . اگر والدين صبحانه را بعنوان يك وعده غذايي مهم تلقي كنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشيند خود مشوق كودكان به صرف صبحانه خواهند بود . والدين خوب بايد سحر خيزي ، ورزش و نرمش صبحگاهي و خوردن صبحانه در محيط گرم خانواده را به كودكان خود بياموزند . غذاهايي مثل فرني (آرد برنج يا آرد گندم يا نشاسته + شير + شكر) شيربرنج ، حليم و عدسي اغلب مورد علاقه كودكان اين سنين هستند و از ارزش غذايي برخوردارند . اين غذاها را مي توان در وعده صبحانه به كودكان داد . غذاهايي از قبيل نان و پنير و گردو ، نان و تخم مرغ ، نان و كره و مربا ، نان و كره و خرما ، همراه با يك ليوان شير يك صبحانه سالم و مغذي براي كودكان سنين مدرسه بشمار مي رود . فراورده ها را در صورتي كه در دسترس باشد مي توان با مقداري شير سرد يا گرم و شكر مخلوط كرده و مصرف نمود .

ميان وعده ها :

كودكان سنين مدرسه علاوه بر 3 وعده غذايي اصلي به ميان وعده نياز دارند . در اين سنين ، كودكان بايد هر 4 تا 6 ساعت براي نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبيعي ، غذا بخورند تا فعاليت سيستم عصبي و عملكرد مغز در حد مطلوب باقي بماند .

در عين حال ، كبد كه مسئول ذخيره گلوكز بصورت گليكوژن و آزادسازي آن به خون در صورت نياز مي باشند ، در كودكان اين سنين كبد تنها براي حدود 4 ساعت گليكوژن ذخيره مي كند بنابراين ، دانش آموزان در اين سنين به خوردن غذا در وعده هاي بيشتري نياز دارند و بايد بين صبح تا ظهر تا شب ميان وعده مصرف كنند . ارزش غذايي ميان وعده ها بايد در نظر گرفته شود . دانش آموزان بايد بدانند آنچه كه مي تواند نيازهاي آنان را تأمين سازد موادي چون چيپس ، پفك و ساير تنقلات كم ارزش غذايي نيستند ، بلكه موادي داراي ارزش غذايي مي باشند كه از يك يا چند گروه اصلي غذايي تهيه شده باشند . استفاده از انجير خشك ، توت خشك ، بادام ، پسته ، گردو ، برگه زرد آلو و انواع ميوه ها نظير سيب ، پرتقال ، نارنگي ، هلو ، زردآلو ، انگور ، ليموشيرين ، ... سبزيجاتي نظير هويج ، كاهو ، خيار و ساندويچ‌هايي مثل نان و پنير و سبزي ، انواع كوكو و كتلت ، نان و حلوا شكري ، نان و پنير و خرما مي تواند به‌عنوان ميان وعده در برنامه غذايي دانش آموزان قرار گيرد .

 
معرفي بيمارستان
معرفي اموراداري
بنیاد خيريه سرور
حوزه رياست
معاونت آموزشی
واحدهاي درماني
هيات علمي
آموزش و بهسازي منابع انساني
معرفي واحد مطالب علمي سايت
مطالب آموزشي مراقبتهاي پرستاري مراقبت هاي بهداشتي
معرفي چند بيماري ... نظر اجمالي تغذيه رشد و نمو روانشناسي تحقيقات منابع
خبرنامه سايت گزارش هاي موردي آموزش همگاني تغذيه
مطالب آموزشي بخش ها جهت کارکنان
اخبار بیمارستان
تماس با ما
صفحه اصلی
سایت انگلیسی
فرم های الکترونیکی

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.