بررسي ارتباط آگاهي بهورزان بامهارت وعملكرد آنان درموردارائه خدمات پايش رشد وتغذيه كودكان زير6سال درخانه هاي بهداشت شهرستان تربت حيدريه درسال 1382
حسيني، زهره(كارشناس ارشدپرستاري، مربي آموزشگاه بهورزي تربت حيدريه) صلاحي ،اعظم( كارشناس تغذيه شاغل در مركزبهداشت تربت حيدريه) قوامي ، محمدمهدي ( كارشناس مسئول بهداشت خانواده مركزبهداشت تربت حيدريه)
خلاصه:پايش رشدعبارت است ازوزن كردن مرتب و دوره اي كودكان و رسم منحني رشد آنها و انجام اقدامات لازم براي بهبود رشد كودك و ارتقاء وضعيت تغذيه اي و پيشگيري از سوء تغذيه خدماتي كه اين نيات را ميسر مي سازد مشتمل است بر اندازه گيري قد،وزن و دور سر كودكان،آموزش به خانواده ها در مورد نحوه رشد و چگونگي تغذيه كودك رو به رشدتوجه به كيفيت اين خدمات،برقراري ارتباط با گروههاي هدف ،مشاوره و آموزش آنان از مهمترين عوامل توفيق در اجراي برنامه هاي پايش رشد و تغذيه كودكان است و در اين ميان آموزش و تامين خدمات مشاوره اي با خانواده ها نقش اساسي دارد.(2)
با توجه به اينكه ارائه خدمات مراقبت كودكان در قالب نظام شبكه هاي بهداشتي درماني در اولين سطح در خانه هاي بهداشت و توسط بهورزان صورت مي گيردو با توجه به اهميت ويژه اي كه سازمان بهداشت جهاني بر نقش پرسنل بخش بهداشتي در بالا بردن سطح آگاهي خانواده ها قائل شده و مشاوره و آموزش و ارائه خدمات را به طور صحيح از امور مهم در برنامه هاي مراقبت كودكان مي داند.(2)
بنا بر اين اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط آگاهي بهورزان در مورد خدمات پايش رشد و تغذيه كودكان با مهارت و عملكرد آنان در خانه هاي بهداشت شهرستان تربت حيدريه در سال 82-1381 انجام شد.
روش كار: 110 بهورز شاغل در خانه هاي بهداشت شهرستان بر اساس نمونه گيري تصادفي انتخاب شدندو در هر خانه بهداشت 2 مادر كه داراي كودك زير شش سال بودند (مجموعا 220 مادر) بر اساس نمونه گيري در دسترس مبتني بر هدف انتخاب شدند.داده هاي پژوهش بوسيله فرمهاي ثبت اطلاعات،مصاحبه و مشاهده جمع آوري شدند .اين داده ها بوسيله تستهاي آماري آناليز واريانس يك طرفه و ضريب همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
نتايج پژوهش نشان داد كه آگاهي بهورزان در مورد خدمات پايش رشد و تغذيه در خانه هاي بهداشت شهرستان، اكثراً در سطح خوب مي باشد.و عملكرد كلي ايشان در مورد خدمات پايش رشد، تغذيه در سطح خانه هاي بهداشت شهرستان اكثراً در سطح متوسط مي باشد بين آگاهي و مهارت (P=0.001) رابطه خطي معني دار مستقيم و بين آگاهي با عملكرد بهورزان (P=0.001 ) رابطه خطي معني دار مستقيم وجود داشت.
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش نشان دهنده اين است كه برنامه ريزي هاي جامع آموزشي براي ارتقاء عملكرد بهورزان بايد طراحي شده و هماهنگي هاي درون بخشي و بين بخشي در اين رابطه بايد انجام گيرد.
واژه هاي كليدي:آگاهي،مهارت،عملكرد،پايش رشد،خانه بهداشت،كودكان زير شش سال