بررسي تأثير روروك بر ميانگين سن اكتساب مهارتهاي حركتي در شيرخواران
دكتر احمد طالبيان، دكتر علي هنرپيشه، دكتر عباس تقوي، دكتر صفرعلي طالاري،دكتر مهدي پارسا، مهندس سيدغلامعباس موسوي
سابقه و هدف:تكامل يك فرآيند پيچيده اي است كه با بلوغ سيستم عصبي، تحت تأثير فاكتورهاي ژنتيكي و محيطي حاصل مي شود. از عوامل محيطي تأثيرگذار بر روند تكامل حركتي در شيرخواران استفاده از وسيله اي به نام روروك است. مطالعات انجام شده اثرات متناقضي در رابطه با تأثير اين وسيله در كسب مهارتهاي حركتي داشته اند. باتوجه به اين كه استفاده از اين وسيله در كشور ما نسبتا شايع است اين تحقيق به منظور بررسي تأثير استفاده از روروك بر سن اكتساب مهارتهاي حركتي در شيرخواران صورت گرفت.
مواد و روش ها:اين پژوهش يك مطالعه طولي است كه بر روي تعداد 300 شيرخوار مراجعه كننده به مراكز بهداشتي درماني شهرستان كاشان طي سال 84 صورت گرفت. شيرخواران به دو گروه 150 نفري استفاده كننده از روروك (گروه 1) و عدم استفاده از روروك (گروه 2) تقسيم شدند همه شيرخواران از زمان مراجعه تا 2 سالگي پيگيري شدند، سن اكتساب مهارتهاي حركتي در مراجعه حضوري يا با تماس تلفني با والدين سؤال، و در پرسشنامه هايي كه بدين منظور تهيه شده بود ثبت گرديد. پس اين داده ها استخراج و يا آزمونهاي آماري t- tes و Chi � square مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج:از تعداد 300 كودك مورد مطالعه 175 نفر (33/58%) پسر و بقيه دختر بودند. در گروه استفاده كننده از روروك ميانگين سن اكتساب مهارت غلت زدن (41/3)، خزيدن (47/4)، چهار دست و پا رفتن (13/7)، نشستن با كمك (69/5)، نشستن بدون كمك (62/6)، ايستادن با كمك (16/9)، ايستادن بدون كمك (51/10)، راه رفتن بدون كمك (4/11) و راه رفتن بدون كمك (72/12) ماهگي بود در حالي كه سنين فوق در گروه ديگر به ترتيب 26/3، 01/4، 59/6، 23/5، 08/6، 1/10، 17/10 و 5/11 ماهگي بود. ميانگين سن اكتساب همه مهارتها در گروه استفاده كننده از روروك نسبت به گروه ديگر تأخير داشت (001/0P<).
نتيجه گيري:باتوجه به نتايج حاصله استفاده از روروك موجب تأخير در سن اكتساب مهارتهاي حركتي در شيرخواران مي شود لذا به كارگيري اين وسيله توصيه نمي شود.
واژگان كليدي:روروك، مهارتهاي تكاملي حركتي، شيرخواران