كودكان ايراني و چگونگي ابراز احساسات در آينده
دكتر اصغر دادخواه
دانشيار – دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي
كودك در هر دوره رشد ، ويژگيهاي معيني از لحاظ عاطفي پيدا ميكند كه او را با دوره هاي قبل يابعد متفاوت مي سازد . در آخرين مرحله كودكي ( 7 تا 11 سالگي ) ياد مي گيرد چگونه واكنشهاي عاطفي و هيجاني خود را كنترل كند. ابراز چهره اي كه با هيجان معيني همراه است به وضوح ديگران را از حالت هيجاني و عاطفي شخص آگاه مي كند. در تحقيق حاضر محققان در پي آنند تا دريابند كه كودكان ايراني در موقعيتهاي مختلف عاطفي چگونه عواطف خود را نشان مي دهند و آيا در بكار بردن روشهاي مختلف در مخفي كردن عواطف با يكديگر تفاوت دارند. نمونه تحقيق شامل 57 دانش آموز كلاس چهارم دبستان (دختر 29 نفر؛ پسر 28 نفر) تهران بود كه بصورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. داده ها از طريق مقياس ابراز عاطفي و مصاحبه ابراز عاطفي (Display Interview) حضوري جوع آوري شدند. يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد خنثي سازي (Neutralization) از رايج ترين مكانيسم ها در چگونگي مخفي سازي عواطف در هر چهار عاطفه مورد تحقيق غمگيني ، خوشحالي ، خشم و ترس مي باشد . بر اساس اطلاعات بدست آمده 33% براي آنكه غم خود را نشان ندهند سعي مي كردند تا چهره اي بي تفاوت و عادي از خود نشان دهند تا هيچگونه عاطفي معني داري از آنها بروز ننمايد, و. از اجتناب ( Avoidance ) استفاده مي كردند . بر خلاف خوشحالي ، خشم و ترس كودكان در حالت غمگيني بجاي ابراز چهره اي از ابراز رفتاري بيشتر براي مخفي سازي غمگيني استفاده مي كردند . يعني بجاي اينكه چهره اي شاد يا بي تفاوت به خود بگيرند با عادي رفتار كردن و يا ترك موقعيت سعي مي كردند غمگيني خود را پنهان سازند . بعلاوه ، نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد كه اكثريت دانش آموزان همانند واكنششان به خوشحالي، خشم و ترس در مخفي سازي غم كاملاً توانا بودند