علائم اضطراب در دانش آموزان دختر و بررسي شيوع سوء تغذيه كودكان 36-1 ماهه بستري در بخش كودكان بيمارستان امام علي(ع) زاهدان
فرشته قلجايي -دانشكده پرستاري و مامايي زاهدان
مقدمه: اضطراب يكي از شايعترين اختلالات رواني در جوامع امروز به شمار ميرود كه در بين نوجوانان بسيار شايع است. اضطراب شامل انواع خفيف، متوسط و شديد است كه بر عملكرد فيزيكي ، شناختي و رواني فرد تاثير ميگذارد هر چه اضطراب افزايش يابد ، فرد قادر به عملكرد صحيح نمي باشد و بايستي دوره هاي خطرناك زيادي را تحمل نمايد. اين پژوهش با مطالعه بر روي 370 نوجوان دختر ميزان اضطراب و علائم شايع آن را مورد بررسي قرار ميدهد تا با تاكيد بر علائم شايع اضطراب و شناسايي آنها توسط مسئولين بهداشتي مدارس در پيشگيري از بروز بيماريهاي روان تني موثر باشد.
روش: اين پژوهش توصيفي از نوع تحقيقات همبستگي است كه به منظور تعيين شيوع اضطراب در 370 دانش آموزان 15-13 دختر و ارتباط آن با علائم شايع در اين دانش آموزان در سال 1385 در مدرسه راهنمايي زاهدان انجام شد . اطلاعات به وسيله پرسشنامه شامل ( اطلاعات دموگرافيكي، علائم فيزيولوژيك اضطراب، تست اضطراب) بدست آمد و با استفاده از آزمون آماري آزمون دقيق فيشر با نرم افزار آماري SPSS تجزيه و تحليل شد.
نتايج: حاكي از اين است كه ميزان اضطراب در اين دانش آموزان 33% مي باشد علاوه بر آن بين اضطراب دانش آموزان با علائم تهوع ، دل درد ، تكرر ادرار، رنگ پريدگي، تعريق گرگرفتگي و طپش قلب ارتباط وجود دارد (p<% 5 ) به طوريكه 100% دانش آموزان مضطرب هميشه تهوع داشته، 50% دانش آموزان مضطرب هميشه دل درد، 2/65% مضطرب گاهي تكرر ادرار ، 8/69% گاهي رنگ پريده ، 1/61% دانش آموزان مضطرب هميشه تعريق ، 2/56% آنها گرگرفتگي ، 3/64% هميشه طپش قلب را تجربه مي نمودند.
نتيجه گيري: بهداشت رواني نوجوانان نقش مهمي در عملكرد اجتماعي و ايجاد تعارضات شخصيتي و رفتارهاي نابهنجار جامعه دارد، به طوريكه در صورت افزايش اختلالات رواني سلامت كل جامعه به خطر مي افتد. پرستاران مدارس مي توانند با شناخت علائم اضطراب نقش مهمي در كاهش مشكلات رواني و ارتقاء سلامت جامعه داشته باشند.
كلمات كليدي: اضطراب ، دختران، پرستاران