مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

Clinical Governance

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حاکمیت بالینی Clinical Governance

ارتقای کیفیت خدمات بالینی + افزایش پاسخگویی به مردم

محورهاي حاکمیت بالینی

مشاركت پرسنل بخش و بيماران در بيان مشكلات involving patients and careers

مدیریت خطا و خطر در پزشکی = ارزیابی نظام مند حوادث + بازبینی + جستجوی روشهایی برای جلوگیری از وقوع مجدد آنها risk management

ممیزی بالینی = تعريف استاندارد + بررسی وضعیت موجود = تعيين عدم انطباق ها Clinical Audit+ signification event audit

آموزش = تربیت نیروهايی با دانش و مهارت به روزStaff Education & Training

اثر بخشی بالینی = اندازه گیری میزان رسیدن به هدف در هر مداخله خاص Clinical effectiveness

تحقیق و توسعه = در پژوهش ، دانسته جدیدی به پیکره دانش موجود اضافه می گردد staff training& Development+ Research

 

باز بودن سیستم و انتقاد پذیری + بحث و مذاکره آزادانه

دفترحاكميت باليني دكترشيخ - تابستان90

برنامه راهبردی دفترحاكميت باليني بیمارستان برای سال 90

توسعه وآموزش

- شرکت مدیران ارشد در دوره های آموزشی حاکمیت بالینی ،تعالی سازمانی و.....درزمستان 89

- آغاز بكار دفتر حاکمیت بالینی از بهار90 (برمبناي حاكميت باليني- تعالي سازماني- تكريم ارباب رجوع و.....)

- تعيين مكان مناسبي جهت دفتر حاكميت باليني

- انتخاب يك نفر به عنوان كارشناس مسئول و دونفر به عنوان مدير ريسك و مدير ايمني و تعيين اعضاي كميته مربوطه و صدور ابلاغ

- مشارکت فعال در امر آموزش پرسنل در خصوص مفاهیم حاکمیت بالینی (برگزاري كلاسهاي آموزشي- تهيه پوستر- توزيع پمفلت و سي دي و...... ) توسط كليه مسئولين واحدها به نحوی که بیش از 70 درصد پرستاران و کارکنان واحدهای بيمارستان ( رسمی ،پیمانی و قراردادی ) تا شش ماهه اول 1390 با این مفهوم آشنایی کافی و کامل پیدا کنند.

مدیریت کارکنان

- حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد از مسئله برقراری امنیت و سلامت جسمی و روانی کارکنان......

- جلوگیری از دلسردی برخی همکاران در ارتباط با سیستم مدیریتی در ارتباط با حل بعضی مشکلات کاری گزارش شده كه ترتیب اثر به آنها در وهله اول به سود بیمار است تا کارکنان.........

مشارکت عمومی بیماران

- رضایت سنجی ماهانه از بیماران و تحلیل نتایج و استفاده از نقطه نظرات مثبت و منفی بیماران و طرح نقطه نظرات بیماران در کمیته های تخصصی مربوطه. و راه اندازی واحد رسیدگی به شکایات و ثبت کلیه شکایات شفافی و کتبی و در نهایت تحلیل امار شکایت به منظور شماسایی مهمترین موارد نارضایتی بیماران.

- بررسی موارد ترخیص با میل شخصی بیماران بصورت تحلیل پرسشنامه های تکمیل شده در کلیه بخش ها.

اثربخشی بالینی

- گاید لاین نویسی در ارتباط با شایع ترین و پر هزینه ترین خدمات باید در مرکز آغاز گردد این مسئله باید با حمایت ریاست مرکز و مشارکت مدیر گروههای تخصصی صورت پذیرد.مانند :(گاید لاین شناسایی صحیح بیماران در بخش بستری و سرپایی ، انتقال خون ، ، درمان دارویی ،اعمال جراحی و اقدامات آزمایشگاهی بمنظور کاهش وقوع اتفاقات ناخواسته بهداشتی درمانی )

- ارائه برنامه راهبردي سالانه (درخواست-پيگيري اجرا-پايش) و تهيه چك ليست كامل از مجموعه خطراتي كه سلامت بيماران و پرسنل بخش را به هر نحوي تهديد ميكند در هر واحد كاري توسط رئيس بخش و سرپرستار و ارائه در كميته ها جهت تجزيه و تحليل و الويت بندي......

محور ایمنی بیمار و مدیریت خطر

- به منظور ارتقا سطح ایمنی بیمار در بیمارستان 9 راه حل ایمنی بیمار که توسط سازمان جهانی بهداشت و متعاقب آن وزارت بهداشت و درمان به کلیه دانشگاهها ابلاغ شده است باید اجرایی گردد.

- برنامه راهبری اجرای 9 راه حل ایمنی بیمار به شرح زیر می باشد:

- توجه به داروهای با نام و تلفظ مشابه جهت جلوگیری از خطای دارویی

1)از کلیه بخش های درمانی خواسته خواهد شد تا لیستی از داروهایی را که اسامی مشابه دارند و احتمال بروز خطا در آنها وجود دارد را اعلام نمایند چه از نظر نام و چه از نظر شکل و ظاهر آنها.

2) از داروخانه سرپایی بیمارستان نیز مشابهت های دارویی در دست خط پزشکان و اشتباهات رایج در نسخه نویسی اخذ خواهد شد.

3) برگزاری کارگاه نسخه نویسی برای کلیه پزشکان توسط ............

4) برقراری ارتباط و تعامل موثر با داروخانه و مسئول فنی دارو در ارتباط با اصلاح فرایند توزیع و مصرف دارو در مرکز به منظور افزایش ایمنی بیمار.

- توجه به مشخصات فردی بیمار جهت جلوگیری از خطا

1) در وهله اول باید کلیه گلوگاههایی را که توجه به مشخصات بیمار اهمیت حیاتی دارد ضمن نظرخواهی از کلیه پرسنل پزشکی ، پرستاری و پاراکلینیک دست اندر کار اخذ گردد تا مشخص شود اولاً در چه مراحلی از درمان توجه به نام و مشخصات بیمار اهمیت بالا دارد و دوماً هم اکنون در چه مراحلی از درمان بیمار امکان بروز خطا در ارتباط با مشخصات فردی بیمار بیشتر اتفاق می افتد.

2)اتخاذ تدابیر نوین در ارتباط نحوه ثبت مشخصات فردی بیماران.مانند دستبند و یا برچسب مشخصات بر نمونه خون،پاتولوژی و ... در کمیته های تخصصی

3) ارتباط موثر در زمان تحویل بیمار

1) آموزش کلیه پرسنل پرستاری و پاراکلینیک در خصوص مواردی که باید به هنگام تحویل بیمار به واحد های مختلف (از بخش به اتاق عمل و بالعکس،از بخش به واحدهای پاراکلینیک و بالعکس و ...) و یا از یک شیفت به شیفت دیگر به آن توجه کنند

2) برنامه ریزی در خصوص نحوه پایش تحویل بیمار و اجرایی نمودن آن.

4) انجام پروسیژر صحیح در محل صحیح بدن بیمار

این مسئله به خصوص در اتاق عمل بسیار با اهمیت است لذا در صورت تصویب از چک لیست جراحی ایمن استفاده خواهد شد و در ضمن بخش ها نیز قبل از فرستادن بیمار به اتاق عمل باید تدابیر پیشگیرانه اتخاذ نمایند.

5) کنترل غلظت محلول های الکترولیت

این مسئله در اولین کمیته دارو و درمان مطرح خواهد شد.

6) اطمینان از صحت دارو درمانی در مراحل انتقالی ارایه خدمات

پایش تطابق دستور پزشک با گزارش پرستاری.

7) اجتناب ازاتصالات نادرست سوند و لوله ها

در بازدیدهای سوپروایزری این گزینه بصورت یکی از سوالات چک لیست مطرح باشد و روزانه در بخش هایی که مورد بازدید قرار می گیرد کنترل گردد.

8) استفاده صرفاً یکباره از وسایل تزریقات

خوشبختانه برابر گزارشات موجود در این ارتباط مشکل خاصی وجود ندارد.

9) بهبود بهداشت دست برای جلوگیری از عفونت مرتبط با مراقبت های سلامتی

چک لیست نحوه شستشوی دست تدوین و توسط سرپرستاران برای کلیه بیماران تکمیل گردد، پس از آن چک لیست ها باید به نام هر فرد آنالیز و نتایج و فرد اعلام گردد تا در صورت نیاز مداخلات لازم صورت پذیرد.

اهم فعالیت های دفترحاکمیت بالینی باید براصول ذیل استوار باشد.......

- برگزاري كارگاه هاي اموزشي حاكميت خدمات باليني براي افراد در گير

- شناسايي و اولويت بندي مسائل حوزه درمان

- رسيدگي به موارد شكايات

- تضمين كيفيت خدمات درماني

- رسيدگي به مسائل پرسنل بخش

- ارتقاي فرايندها

- توجه به ايمني بيمار در سرويس سلامت (كاهش عفونت بيمارستاني –جراحي ايمن-كاهش عوارض داروئي و مداخلات و...)

- مستندسازي اقدامات ارتقاي كيفيت ؛ موفقيت و عدم موفقيت آنها و انتقال تجربه ميان شوراهاي سلامت در سطح دانشگاه

- تنظيم گزارش پيشرفت اجراي برنامه ها