مريم جديد ميلانی٭،دكتر سعاد محفوظ پور٭ ٭، صفيه حسين زاده٭ ٭، مهندس ناصر ولايي٭
*كارشناس ارشد مديريت پرستاري بهداشت جامعه ،دانشكده پرستاري ومامايي دانشگاه شاهد
** عضو هيات علمي دانشكده دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي
سابقه و هدف:با توجه به اهميت آموزش تغذيه مطلوب بويژه در گروههاي آسيب پذير كودكان و تناقضاتي كه در مورد كميت و كيفيت اين آموزشها وجود دارد و به منظور تعيين کيفيت ارائه آموزش تغذيه به والدين كودكان 6-2 سال توسط پرسنل بخش مراكز بهداشتي درماني شهري، اين تحقيق در مراكز بهداشتي درماني شهري تهران تابعه دانشگاه علوم پزشكي وخدمات درماني شهيد بهشتي در سال 81-1380 انجام گرفت.
مواد و روشها: تحقيق به روش cross sectional و در 10 مرکز بهداشتی درمانی شهری انجام گرفت و کيفيت آموزش تغذيه هر يک از کارکنان برای 10 کودک که بصورت مستمر مراجعه نمودند ، آموزش به والدين 330 كودك، مورد بررسی قرار گرفت. اين آموزشها شامل آموزش تغذيه متناسب با سن كودك، رفتارهاي تغذيه اي كودك، ميان وعده ها و بهداشت دهان و دندان بر اساس شاخصهاي مقرردر برنامه مراقبت از کودکان 6-2 سال بود. آموزشهاي ارائه شده صرفاً با مشاهده بررسی و ثبت گرديد. خصوصيات سن، وضعيت تاهل، تعداد فرزند، رشته تحصيلی، ميزان تحصيلات، وضعيت شغل، سابقه کار، سابقه کار در واحد مراقبت از کودک، محدوده محل سکونت و گذراندن دوره بازآموزی کارکنان و شرايط فيزيکی و امکانات محيطی بررسی و ثبت گرديد.
يافته ها: كيفيت ارائه آموزش تغذيه توسط 8/87 درصد کارکنان ضعيف ارائه شد. آموزش تغذيه متناسب با سن كودك را 7/83 درصد از کارکنان ضعيف و آموزش رفتارهاي تغذيه اي كودك را 9/96 درصد از کارکنان ضعيف ارائه دادند. 7/88 پرسنل بخش آموزش در ارتباط با ميان وعده ها و 7/86 درصد آنها آموزش بهداشت دهان و دندان را ضعيف ارائه دادند. آزمون كاي دو اختلاف معنی داری را در ارائه آموزش تغذيه بين زير گرو هاي آموزش تغذيه نشان نداد. بين مشخصات سن, وضعيت تاهل, تعداد فرزندان, رشته تحصيلي, ميزان تحصيلات, وضعيت شغل, سابقه خدمت و سابقه كار در واحد مراقبت از كودك و کيفيت آموزش تغذيه همبستگي مثبت و متوسط تا خوب وجود دارد(005/0>p). بين شرايط فيزيكي و امكانات مراكز بهداشتي درماني شهري و کيفيت ارائه آموزش تغذيه , همبستگي مثبت و خوب وجود دارد(001/0p<).
نتيجه گيری و پيشنهادات : کيفيت ارائه آموزش تغذيه در مراکز بهداشتی درمانی شهری ، بويژه برای گروه سنی 6-2 سال پايين است . با توجه به اهميت سلامت کودکان کمتر از 6 سال، انجام پژوهش برای تعيين علل کيفيت پايين آموزش تغذيه ، بخصوص تحقيقات تجربی جهت بررسی تاثير مداخلات بر کميت و کيفيت آموزش تغذيه پيشنهاد می شود.
واژگان کليدی: کيفيت آموزش، کودکان، تغذيه، بهداشت دهان و دندان، ميان وعده، رفتار تغذيه اي
Assessing the quality of 2-6 years children nutritional education provided by the personnel of Urban Health and Medical Centers
M Jadid Milani* , Dr. S Mahfozpoor**, S Hosinzade**, N Valie**
* Shahed University
** Shaheed Beheshti University of Medical Sciences and Health Services
Tehran- Italia Ave- No9- shahed Nursing Faculty.
Background: One of the most vulnerable groups of the community is 2- 6 year old children, who are a vital source in assuring a good future for the country. For assessing the quality of nutritional education of 2-6 years in Urban Health Center, this study has been done in Urban Health Centers of Shaheed Beheshti University of Medical Sciences and Health Services, in 2001-2002
Materials and methods: This study is a cross sectional research in 10 Urban Health Centers. For each personnel, 10 observations (10 cases of health services for children 2-6 years old) were done. In Total, 330 children were observed. This education was about dietary education proportional of age, nutritional behavior, teeth health and snacking. demographic characteristics of staff and health center's environmental condition was also assessed
Results: Results: The quality of education provided, was poor by 87.8% of staff. 83.7% of dietary education and 96.9% of nutritional behavior were provided in poor level. 86.7% of teeth health and 88.7% of education related to snacking were provided in poor range. There was a positive correlation between demographic characteristics such as; age, marital status, number of children, course of study, degree of study, employment condition, years of work experience, and the experience of children services unit, with the quality of nutritional education. There was a positive correlation between physical condition and facilities of urban health centers with the quality of providing services by personnel.
Conclusion: Regarding to the importance of less than 6 years children's health and results, that showed poor quality of nutritional education provided to this age group, we advise to do research for assessing the intervention on quality and quantity of health care for children.
Key Words: Quality of education, Pediatric, dietary education, nutritional behavior, snacking, teeth health