بررسي وضعيت مصرفي و كيفيت صبحانه دانش آموزان 12-9 ساله مدارس شهر تهران
برليانت بزرگمهر ، عارفه نقيبي ، شيده فتاحي سده
مقدمه و اهداف : كودكان در سنين حساس زندگي از نظر رشد جسمي و فكري قرار دارند و اختلالات تغذيه اي مي تواند عوارض ناگواري بر سلامت آنان بجا بگذارد . دربرنامه غذائي كودكان ، كميت و كيفيت صبحانه اهميت فراوان دارد . هرنوع برنامه ريزي آموزشي جهت تشويق كودكان به مصرف صبحانه مستلزم دانستن اطلاعاتي در مورد وضعيت و كيفيت صبحانه آنان مي باشد ، لذا تحقيق حاضر ، در بررسي چگونگي مصرف و كيفيت صبحانه و عوامل موثر بر آن در كودكان 12-9 ساله شهر تهران مي پردازد .
روش تحقيق : مطالعه به روش توصيفي و بر روي 570 دانش آموز (292 دختر و 278 پسر ) 12-9 ساله مدارس شهر تهران در سه طبقه با وضعيت اقتصادي – اجتماعي بالا ، متوسط و پايين انجام گرديد .
روش نمونه گيري ، سيستماتيك و تكنيك در اين تحقيق ،مصاحبه با دانش آموزان و تكميل فرمهاي اطلاعاتي از آنان بود .
يافته ها : نتايج نشان مي دهد كه 4/78 درصد كودكان مورد مطالعه ،صبحانه مصرف مي كردند و 6/21 درصد ، صبحانه نمي خوردند . 2/93 درصد ، كيفيت صبحانه شان مناسب و كافي براي تامين نياز هاي تغذيه اي شان نبود و فقط 8/6 درصد ، صبحانه با كيفيت مناسب مصرف مي نمودند .
عوامل موثر بر مصرف و كيفيت صبحانه : ساعت خواب كودكان در شب و بيدار شدن آنها در صبح ،آگاهي كودكان در مورد لزوم مصرف صبحانه ، توسط اعضاء خانواده ،وضعيت اقتصادي خانواده ، تحصيلات مادران
نتيجه گيري : درصد بالايي از كودكان در كشورمان صبحانه مصرف نمي كنند ويا كيفيت صبحانه آنان مناسب و كافي براي تامين نيازهاي تغذيه اي شان نيست . خواب كافي در شب و زود برخاستن از خواب در صبح ، يكي از عوامل موثر در صرف صبحانه و كيفيت مطلوب آن در كودكان مي باشد زيرا فرصت كافي براي مصرف صبحانه كامل دارند .
آگاهي كودكان درمورد لزوم مصرف صبحانه از عوامل موثر بر مصرف وكيفيت صبحانه آنان است .
مصرف صبحانه توسط اعضاء خانواده موجب برقراري عادت صحيح مصرف صبحانه مناسب در كودكان ميشود . تحصيلات مادران نيز دركيفيت صبحانه كودكشان موثر است . وضعيت اقتصادي خانواده در مصرف صبحانه كودكان تاثير معني داري نداشته ولي در كيفيت صبحانه آنان موثر است .