تجارب حقوق كودكان
شهره ضيايي -كارشناسي ارشد، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ، دانشكده پرستاري و مامايي
مقدمه:توجه به کودکان موجب شادابی ، سلامتی و اصلاح آنان و منجر به ایجاد جامعه ای سالم می شود. در گذشته هيچ قانون مدوني براي حفاظت كودك موجود نبوده است ولي در سال 1973(م) قانون جلوگيري از كودك آزاري به تصويب رسيد. پيمان نامه حقوق كودك در سال 1989 (ش1368) در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد. جمهوري اسلامي ايران در سال 1372(ش) به اين پيمان بين المللي پيوست با وجود مداخله قانون در اين مورد آمار كشورهاي غربي نشان ميدهدكه تعداد كودك آزاري از 749 نفر در سال 1960 به يك ميليون در سال 1995 رسيد. سالهاست كه احقاق حقوق كودك مورد بحث مي باشد و در مورد ان بسيار صحبت شده است. با توجه به مطالب پيشگفت اين سوال مطرح است كه: ماهیت، ساختار اصلی و فرایند حقوق کودک در شهر اصفهان چگونه است؟
روش پژوهش: نوع مطالعه کیفی و روش مطالعه گراندد تئوری است. هدف اصلی کشف فرایند حقوق کودک از جنبه روانی و وضعیت و توصیف واقعیت موجود است. روش نمونه گیری متکی بر هدف بوده و تا اشباع اطلاعات نمونه گیری ادامه داشت. 43 نفر از
( کودکان، والدین، مربیان آموزشی و پرورشی) از طریق مصاحبه همچنین مشاهده در مجامع عمومی و مدارس، اطلاعات از طریق نوار ضبط صوت جمع آوری و پس از ثبت نوارها برروی کاغذ وانجام بررسی های دقیق و کدگذاری در 3 مرحله، مفهوم کلی استخراج شد.
یافته های پژ وهش:در این مرحله کدهای بدست آمده یک بار دیگر در هم ادغام گردید تا طبقهها و گروههای اصلیتر موثر مربوط به جنبه روانی حقوق کودکان شناخته شود که نتیجه این مرحله بدست آمدن طبقات اصلی تر دادهها بود . كه به تفصيل در قسمت يافته هاي پژوهش توضيح داده شده است.
بحث و نتيجه گيري: در قسمت مفاهيم اصلي تحت عنوان عوامل در ابعاد شخصیتی ، رواني مورد بحث قرار گرفته است. نهايتا بر پاية نتايج مطالعه حاضر پيشنهاد مي شود كه والدين، معلمين و ساير افراد مهم زندگي كودكان مي بايست آموزش هاي لازم را در رابطه با نيازها و حقوق مختلف كودكان كسب نمايند تا بتوانند با اتخاذ مواضع مناسب، الگوهاي غني و موثر در جهت تعالي كودكان باشند و در اين رابطه پژوهشهاي بيشتر در مورد انواع حقوق كودكان، درك كودكان و ساير اقشار جامعه از اين حقوق و رويكردهاي موجود جهت برآوردن آنها توصيه مي گردد.
كليد واژه ها: حقوق کودکان، شهراصفهان؛ مفاهيم حقوقي کودکان؛ ابعاد شخصیتی و روانی حقوق