مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

تعالي سازماني

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

تعالی سازمانی

European Fundamental Quality Management: EFQM

تاریخچه تعالی :

دراواخر دهه 1980 ، که اقتصاد اروپا در معرض تهدید بازارهای خاور دور (به ویژه ژاپن) قرار داشت ، انجمنی از مدیران عامل 14 سازمان پیشرو در اروپا گرد هم آمدند تا راهـکار به سـلامت از مخاطره موجود و پیشبرندگی و سردمداری آینده را بیابند.

مشورت این گروه و عزم گروهی آنان به تاسیس بنیاد غیر وابسته کیفیت انجامید.بنیادی که ماموریت آن گستـرش آگاهی ها و ارائه دوره های مدیریت، و شناسایی دست آوردها و تشویق و انگیزش راهیان مسیر توسعه و تعالی است.

بدین ترتیب در سال 1989 ، EFQM تاسیس شد و کمیسیون اروپا آن را تایید کرد.

الگوی تعالی از سال 1991 بکار گرفته شد. در سال 1992 نخستین جایزه بنیاد اروپایی کیفیت به بـرتـرین شرکتهای رو به تعالی تعلق گرفت . از آن زمان این الگوی استاندارد ، دائما“ بازبینی و رفع نقص شده است تا بتواند صـرفـا“ منعکس کننده فرضیـاتی باشـد که قبـلا“ در عمـــل به اثبـات رسیده اند.

نتیجه آنکه این الـگو ، بر (( تعالی سازمان )) متمرکز است و ناگزیر همه جنبه های مدیریت یک سازمان را شامل می شود و به علاوه ، ”سازمان“ هر اندازه و ابعادی که داشته باشد ، می تواند از آن استفاده کند.

مدل تعالی (EFQM) چیست؟

تعالی به عملکرد برجسته مدیریت یک سازمان که به دستیابی به نتایج درخشان منتهی شده و از مفاهیم بنیادی مدیریت به شرح ذیل نشات گرفته باشد اطلاق می شود.

(1نتیجه گرایی

(2تمرکز برمشتری

(3راهبری و ثبات در هدف و مقصود

(4مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیات موجود

(5مشارکت فعال کارکنان در مسیر بهبود

(6تفکر اصلاحی و نوآورانه مستمر

(7حفظ و توسعه رابطه سودمند دو جانبه با طرفها و شرکای تجاری

پذیرش مسئولیتهای اجتماعی

دانلود تعريف جامع EFQM

دانلود آشنايي با مدل تعالی سازمانیEFQM

دانلود آشنايي با اهداف و مفاهيم بنيادي تعالي سازماني

دانلود آموزش تربيت ارزياب ( برطبق آخرين استاندارد مدل تعالي سازماني EFQM)