مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شيخ

عوامل موثر بر انتخاب ميان

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 
عوامل موثر بر انتخاب ميان وعد هاي غذايي در كودكان

مينا كاوياني، شيده فتاحي - انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور

 مقدمه و هدف: ميان وعده هاي غذايي به عنوان بخشي از برنامه غذايي، نقش بسيار مهمي در تامين نيازهاي تغذيه اي و سلامت كودكان دارند و انتخاب ميان وعده هاي صحيح غذايي از اهميت خاصي برخوردار است. اين مطالعه با هدف بررسي عوامل موثر در انتخاب ميان وعده هاي غذايي در كودكان انجام گرفته است. تحقيقات نشان داده است، آموزش تغذيه همگاني به مادران كودكاني كه دچار كم خوني فقرآهن بودند و ارتقاء سطح آگاهي تغذيه اي آنها موجب افزايش مصرف آبميوه تازه بعد از غذا و افزايش دريافت ويتامين C به ميزان 87% در كودكان آنها و در نتيجه بهبود شاخص هاي وضعيت آهن فريتين و هموگلوبين شد. همچنين در تحقيقي كه در سال 1375 انجام شد، گزارش گرديد كه 10% سهم زماني آگهي هاي تبليغاتي شبكه هاي تلويزيوني سيماي جمهوري اسلامي ايران مربوط به تنقلات بود و بيش از نيمي از سهم زماني آگهي هاي تبليغاتي قبل از برنامه كودك و نوجوان (53%) به تنقلات اختصاص داشت كه اكثراً از محصولات غذايي با ارزش تغذيه اي كم تشكيل شده بودند.

در تحقيق ديگري در سال 1375، با بررسي 308 آگهي تبليغاتي پخش شده از پنج شبكه سيماي جمهوري اسلامي ايران در يك روز، دريافتند كه آگهي هاي مواد غذايي و خوراكي بيشترين سهم را (3/25%) داشته و مخاطبين اصلي آنها، كودكان بودند.

در سال 1376 در مطالعه ديگري گزارش شد كه از كل آگهي هاي مورد بررسي در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران، 42% آگهي ها مربوط به تنقلات بود و بيشترين تكرار هم به تنقلات (38 بار) اختصاص داشت كه 47% از آنها به تبليغ انواع پفك و 32% به تبليغ انواع شكلات و بستني پرداخته بودند.

نتيجه گيري: با توجه به نتايج بررسيهاي علمي انجام گرفته، مهمترين عواملي كه در انتخاب ميان وعده هاي غذايي مؤثرند، افزايش آگاهي تغذيه اي مادران و آموزش همگاني تغذيه صحيح به آنها، همچنين آگهي هاي پخش شده از رسانه هاي گروهي به ويژه تلويزيون و نيز زمان پخش اين آگهي ها مي باشد.