خواص برخی ميوه ها


نظر اجمالي - هرم غذايي - تغذيه تكميلي - تغذيه با شير مادر - تغذيه و تاثير آن بر دانش آموزان - خواص برخي ميوه ها

جعفري

اين سبزي سرشار از ويتامين A مي باشد . كلسيم ، منيزيم ، آهن ، مواد آنتي اكسيدانت و ويتامين C نيز در اين گياه ديده مي شود . اين گياه در بهبود زخمها ، آبسه ها و براي خروج چرك از آبسه ها و بهبود كاركرد كليه ها ، كبد ، دستگاه ادراري ، معده و حركات روده بزرگ سودمند مي باشد . مصرف طولاني مدت آن سبب كاهش فشار خون و تنظيم ضربان قلب مي شود . دردهاي معده را تسكين مي دهد . براي استفاده ، بهتر است هميشه در آخر طبخ به غذا اضافه شود. مي توانيد پس از خرد كردن آنرا در يخچال نگهداري كنيد .

سير

داراي مقدار نسبتاً زيادي آب و كربوهيدرات است . باعث كاهش فشار خون و بهبود مشكلات انعقادي، كاهش LDL ( ليپيد با دانسيته پايين ) و تقويت سيستم ايمني مي شود . مانع آترواسكلروز و پيشگيري كننده از حملات قلبي است . محتوي ماده‌ايست كه مانع از رشد و تجسم باكتري ها و قارچها مي‌شود . همين ماده باعث بوي تند سير است . قرصهاي سير بدون بو و فاقد اين خاصيتها مي‌باشند . همچنين دفع سموم از طريق پوست و بهبود عملكرد ترشح آنزيمهاي گوارشي را سبب مي شود .

براي نگهداري آن بهتر است در جاي سرد و خنك نگهداري شود و همچنين تاريك و دور از پياز و سيب زميني باشد ، زيرا آنها بوي سير را به خود مي گيرند .

سير حاوي مس ، روي ، پتاسيم ، فسفر ، منيزيم ، آهن ، كلسيم ، ويتامين C ، ريبوفلاوين ، ويتامين B6 ، ويتامين C مي باشد .

پياز

پياز سرشار از ويتامين C و پتاسيم مي باشد . ويتامين C موجود در پياز تا شش ماه ماندگاري دارد ، حتي جوانه پياز هم سرشار از ويتامين C مي باشد . بهترين پياز ، پيازي است كه پوست زرد ، سفيد و يا قرمز داشته و سفت باشد . اگر پيازي را برش زديد و قصد نگهداري آنرا داريد ، در بسته بندي كامل و بدون هوا نگهداري كنيد . همچنين موادي چون فولات ، ويتامين B6 ، اسيد پانتو تنيك ، نياسين ، ريبوفلاوين ، كلسيم ، آهن ، فسفر ، منيزيم ، مس و منگنز و روي هم به ميزان كمتري در پياز وجود دارد

باميه

اين گياه غني از ويتامين C ، ويتامين B ، ويتامين A ، فولات ، منيزيم ، پتاسيم و كلسيم مي باشد. در حين انتخاب بهتر است انواع كوچك ، تازه ، يك شكل و سبز رنگ انتخاب شوند . باميه به مدت 3- 4 روز در يخچال به صورت شسته نشده و در پلاستيك قابل نگهداري مي باشد . شستشو بهتر است در زمان مصرف صورت بگيرد .

يك فنجان باميه 33kcal انرژي دارد.

انار

اين ميوه غني از ويتامين C و آهن مي باشد و آب اين ميوه مدر ( ادرار آور ) مي باشد . مصرف آب انار رقيق شده در بيماريهاي مجاري ادرار . مشكلات كيسه صفرا مفيد است .

بهتر است اناري انتخاب كنيد كه پوستش براق باشد و كدر و خشك نباشد .

يك انار متوسط 105kcal انرژي توليد مي كند . از نظر فولات هم نسبتأ غني است .

همچنين داراي B2، نياسين ، اسيدپانتوتنيك و ويتامين مي باشد .

فلفل

سرشار از مواد غذايي است . نسبت به وزنش از ويتامين C زيادي برخوردار است . فلفل قرمز ، حتي از نظر پيش ساز ويتامين A ( كاروتنوئيدها ) نيز غني مي باشد و اين در جلوگيري از حملات قلبي و سكته هاي مغزي مؤثر است . فلفل داراي ويتامين A ، فولات ، ويتامين B6 ، نياسين ، ريبو فلاوين ، اسيد پانتوتنيك ، روي ، سديم ، پتاسيم ، فسفر ، منيزيم ، آهن ، كلسيم و... از مواد مغذي است كه در فلفل يافت مي شود . فلفلي كه انتخاب مي كنيد مي بايست سفت و براق باشد و پوست آن بدون چروك باشد و نسبت به اندازه اش سنگين باشد .

طالبي

مغذي ترين ميوه هاست ، غني از پتاسيم ، ويتامين C و بتا كاروتن است . حاوي ويتامين A است و سه برابر بيشتر از سيب ويتامين C دارد . محتوي ماده اي است كه در درمان بي خوابي و اضطراب مفيد است . يكي از عوامل قوي براي جلوگيري از سرطان روده و ملانوم است . غذاي مناسبي براي كاهش وزن است . بهتر است با پوست آن استفاده شود .

پرتقال

پوست پرتقال رنگ هاي مختلفي دارد و سبز بودن آن دليل نارس بودن نيست . آب پرتقال تازه آنزيم هاي مفيدي دارد كه در اثر كنسرو شدن و فريز شدن اثر خود را از دست مي دهد . سرشار از ويتامين C است داراي ويتامين A ، فولات و ساير ويتامين ها به ميزان كمتر مي باشد . پتاسيم ، فسفر ، منيزيم ، كلسيم از املاح معدني موجود در پرتقال مي باشد . براي انتخاب پرتقال بهتر است انواع پوست نازك و سنگين انتخاب شود .

تربچه

يك منبع عالي براي فولات ، پتاسيم و ويتامين C محسوب مي شود . تربچه باعث پاكسازي حفره هاي سينوس و بهبود گلو درد مي شود . از كالري كمي برخوردار است ولي غني از گوگرد و آهن و يد مي باشد . تربچه بايد تازه و سفت باشد و بهتر است انواع كوچك و متوسط آن انتخاب گردد . ميزان كمي فسفر ، سديم ، روي ، كلسيم ، ويتامين B6 نيز در آن موجود مي باشد .

زيتون

روغن زيتون باعث كاهش احتمال ابتلا به بيماري هاي عروق كرونري (قلبي) مي شود و نيز خطر ابتلا به سرطان پستان را كاهش مي دهد . ويتامين E موجود در آن اثر آنتي اكسيدانت دارد و اين اثرات را موجب مي شود. همچنين روغن زيتون داراي يك ماده آنتي اكسيدان ديگر به نام پلي فنول است كه باعث كاهش LDL و مانع آترواسكروز مي گردد. بهتر است روغن زيتون در داخل يخچال نگهداري شود . در خارج از يخچال اثر محافظتي خود را از دست مي دهد . همچنين زيتون حاوي كلسيم ، آهن ، منيزيم ، پتاسيم، ويتامين A و ويتامين C مي باشد .

سيب

اين ميوه حاوي بتا كاروتن ، پتاسيم ، فيبر و ويتامين C است . پتاسيم در پوست اين ميوه است . حاوي ماده اي مي باشد كه باعث جذب و دفع سموم مي شود . در بهبود عملكرد سيستم گوارش مؤثر است . بهتر است سيب با پوست مصرف شود . اگر پوستش چرب است بهتر است بدون پوست مصرف شود .

در انتخاب سيب بهتر است ، ترد و سفت باشد . حاوي فولات ، ويتامين A ، تيامين ، كلسيم ، منيزيم ، فسفر ، پتاسيم نيز مي باشد.

شلغم

سرشار از ويتامين Cو كلسيم وپتاسيم مي باشد . داراي ويتامين A ، ويتامين هاي گروه B ومنيزيم است. شلغم خوب بايد سفت و سنگين باشد .ريشه كمي داشته باشد . رنگش سفيد متمايل به ارغواني يا صورتي باشد .

بهتر است به صورت خام مصرف شود .

سلنيوم ، منگنز ، مس ، روي ، سديم ، فولات ، نياسين ، تيامين هم در شلغم يافت مي شود .

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي منبع بتا كاروتن ، ويتامين C ، ويتامين A ، فيبر ، پتاسيم ، آهن ، منيزيم ، ليكوپن ، كلسيم، مي باشد . با خوردن يك گوجه فرنگي نياز نيمي از ويتامين C روزانه شما برآورده مي شود.

ليكوپن موجود در گوجه فرنگي عاملي ضد سرطان و بيماري هاي قلبي است . گوجه فرنگي حرارت ديده خواص خود را ازدست مي دهد . مصرف گوجه فرنگي سبز براي كليه مضر است .

درحين انتخاب بهتر است ، انواع قرمز و گوشتي را انتخاب كنيد . انواع خيلي رسيده كه زدگي و له شدگي دارد را انتخاب نكنيد .

 
معرفي بيمارستان
معرفي اموراداري
بنیاد خيريه سرور
حوزه رياست
معاونت آموزشی
واحدهاي درماني
هيات علمي
آموزش و بهسازي منابع انساني
معرفي واحد مطالب علمي سايت
مطالب آموزشي مراقبتهاي پرستاري مراقبت هاي بهداشتي
معرفي چند بيماري ... نظر اجمالي تغذيه رشد و نمو روانشناسي تحقيقات منابع
خبرنامه سايت گزارش هاي موردي آموزش همگاني تغذيه
مطالب آموزشي بخش ها جهت کارکنان
اخبار بیمارستان
تماس با ما
صفحه اصلی
سایت انگلیسی
فرم های الکترونیکی

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.